Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Duolingo Plus. Betalen waard?

Ik zou graag een woordje Frans kunnen spreken op vakantie. Momenteel oefen ik met de gratis app van Duolingo, maar ik vind het een beetje te gemakkelijk omdat ik al wat Frans heb geleerd in een ver verleden op school. 
Ik twijfel dus of ik de betalende versie zou nemen. Wordt het niveau echt moeilijker?  En kan je echt een gesprek voeren op termijn? 
Wie heeft ervaring hiermee? 

Ik leer al 2 jaar gratis. Ben ook benieuwd of de betalende versie veel toegevoegde waarde heeft. Dus ik volg even!

LightheartedEmu17

LightheartedEmu17

02-08-2021 om 13:28

ik heb alleen de gratis app, dus geen idee of het toegevoegde waarde heeft. Volgens mij stond er iets over op het Duolingo-forum. Je kunt dan de testen anders instellen (bijvoorbeeld meer open vragen, geen meerkeuze, daardoor moeilijker). 
Even op dat forum kijken dus.

Je springt al wel sneller naar volgende nivo’s via het sleutelteken? 

Als het te gemakkelijk is kun je toch bepaalde delen overslaan? Door op zo'n dingetje te klikken waardoor je een test kunt doen om te bewijzen dat je dat stukje al onder de knie hebt. En dan kun je verder met de dingen die je nog niet geleerd hebt. Dat heb ik ook met Duits gedaan. 

Geen idee of de betaalde versie moeilijker of beter is. 

Als je al redelijk frans spreekt, kun je kijken of je via testen stukken over kunt slaan. En met de app kun je de plus-versie ook een week gratis proberen. Dus ik zou zeggen doe dat en kijk of je het iets vindt.

Nee, Duolingolingo is leuk om een maandje of twee mee te pielen om wat te kunnen babbelen in de taal van je vakantieland, maar het zet geen zoden aan de dijk.
En je komt soms voor gekke verrassingen te staan. Mijn Portugese airbnb mevrouw vroeg waarom ik  me in hemelsnaam in het Braziliaans voorstelde. Bij hun Spaanse cursus leer je de Latijns-amerikaanse variant. 

De opbouw van de woordenschat is niet logisch, er is te weinig grammatica. En er staan ontzettend stomme zinnen in. Mijn dochter betrapte haar Engelse partner terwijl hij Een olifant is geen aardbei mompelde. Die is subiet overgestapt op een andere app en spreekt inmiddels een aardig mondje Nederlands.

Wil je serieus aan de slag dan Babble en Memrise betere opties. De eerste vind ik heel goed qua opbouw van de grammatica. Hij is wel wat schools. Bij memrise hoor je veel locals alledaagse zinnetjes uitspreken Het lijkt wel of ze daarvoor voorbijgangers aangeklampt hebben. Sommigen zijn bloedserieus, anderen giebelen of zijn enigszins gegeneerd.
Het is een beetje welke stijl je aanspreekt.

TV5 heeft heel veel gratis luisteroefeningen op allerlei niveaus van beginner tot vergevorderd over de meest uiteenlopende onderwerpen. Learn french bij Podcast idem.

Eens met de kritiek van kenfan (ik weet nog niet hoe ik moet quoten, ben er net).
 Tijdens mijn poging om Spaans te leren moest ik zinnen als 'ik ben een beer' en 'de schildpad drinkt melk' naar het Spaans vertalen.  
Yo soy un oso. 🐻
Een Duitse vriendin van mij leerde tijdens haar Duolingo lessen Nederlands het zinnetje 'ik ben een lekker meisje' en meteen daarna is ze gestopt. Snap ik best. 
Maar het zijn naar mijn weten ook geen cursussen die opgezet worden door officiële docenten, dus ik verwachtte er sowieso niet veel van. 

Zireael schreef op 02-08-2021 om 15:00:

Eens met de kritiek van kenfan (ik weet nog niet hoe ik moet quoten, ben er net).
Tijdens mijn poging om Spaans te leren moest ik zinnen als 'ik ben een beer' en 'de schildpad drinkt melk' naar het Spaans vertalen.
Yo soy un oso. 🐻
Een Duitse vriendin van mij leerde tijdens haar Duolingo lessen Nederlands het zinnetje 'ik ben een lekker meisje' en meteen daarna is ze gestopt. Snap ik best.
Maar het zijn naar mijn weten ook geen cursussen die opgezet worden door officiële docenten, dus ik verwachtte er sowieso niet veel van.

LOL. Ik heb heel lang actief Duolingo gedaan maar ben nooit zulke zinnetjes tegengekomen. 

TO als je het te makkelijk vindt, sla dan delen over met het torentje. Je kunt ook iemand anders uitnodigen om lid te worden, dan kun je een week gratis Plus proberen.

Zireael schreef op 02-08-2021 om 15:00:




Eens met de kritiek van kenfan (ik weet nog niet hoe ik moet quoten, ben er net).
Tijdens mijn poging om Spaans te leren moest ik zinnen als 'ik ben een beer' en 'de schildpad drinkt melk' naar het Spaans vertalen.
Yo soy un oso. 🐻
Een Duitse vriendin van mij leerde tijdens haar Duolingo lessen Nederlands het zinnetje 'ik ben een lekker meisje' en meteen daarna is ze gestopt. Snap ik best.
Maar het zijn naar mijn weten ook geen cursussen die opgezet worden door officiële docenten, dus ik verwachtte er sowieso niet veel van.

Sköldpaddan dricker mjölk

Jaja ik volg Zweeds. Op zich heb ik met die schildpad en de melk geen probleem, je leert ook dat de jongen, het meisje en de hond melk drinkt. Het gaat er om dat je leert verschillende woorden te gebruiken en aan het begin ken je nog te weinig woorden. Een klein beetje aan eten en drinken, wat dieren etc en zo snel mogelijk zinnetjes vind ik prettiger en beter te onthouden. Ik heb in het Zweeds nog niet leren zeggen dat ik een lekker meisje ben. Wel dat de man een mes heeft. Wanneer leer ik het woord ''pistool'? 

Inhoudelijk, als je de taal al een beetje spreekt moet je stukken overslaan of een andere app kiezen. Je kunt toch de betaalde versie ook een maand proberen? Ik zou eerst stukken overslaan en als je dan bij het eind bent kun je altijd nog kijken hoe of wat. 

Oja en quoten doe je met de aanhalingstekens rechtsboven het bericht wat je wil quoten. 

Babbel is een fijne app. Er zijn vaak aanbiedingen en als je al een beetje (basis als in brugklasniveau) Frans spreekt, schiet het met deze tenminste lekker op. Wat ik fijn vind is dat je woorden en zinnen moet nazeggen. Als de uitspraak goed is mag je door. Het is verdeeld in blokken met een thema en aan het eind een soort luistertoets.
Je kan ook nog dingen herhalen, ze raden aan om dat elke paar lessen te doen. Ik heb het een tijdje een kwartier per dag gedaan.

Windhond

Windhond

02-08-2021 om 19:03 Topicstarter

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ben niet echt overtuigd van Duolingo, ik ga eens kijken naar de Babbel. 
Bonne soirée mesdames 

Windhond

Windhond

02-08-2021 om 19:10 Topicstarter

Oh en een Podcast is ook een goed idee!

Nummer schreef op 02-08-2021 om 16:14:

[..]




[..]

Sköldpaddan dricker mjölk

Jaja ik volg Zweeds. Op zich heb ik met die schildpad en de melk geen probleem, je leert ook dat de jongen, het meisje en de hond melk drinkt. Het gaat er om dat je leert verschillende woorden te gebruiken en aan het begin ken je nog te weinig woorden. Een klein beetje aan eten en drinken, wat dieren etc en zo snel mogelijk zinnetjes vind ik prettiger en beter te onthouden. Ik heb in het Zweeds nog niet leren zeggen dat ik een lekker meisje ben. Wel dat de man een mes heeft. Wanneer leer ik het woord ''pistool'?

Inhoudelijk, als je de taal al een beetje spreekt moet je stukken overslaan of een andere app kiezen. Je kunt toch de betaalde versie ook een maand proberen? Ik zou eerst stukken overslaan en als je dan bij het eind bent kun je altijd nog kijken hoe of wat.

Oja en quoten doe je met de aanhalingstekens rechtsboven het bericht wat je wil quoten.

Even kijken of quoten werkt. Denk het wel... Bedankt daarvoor!

Sköldpaddan dricker mjölk

Wat fijn dat ik dit nu in 6 verschillende talen kan zeggen.  Hebben vrouwen ook wel eens een mes? 

TO, succes met het bijspijkeren van je Frans! Bij mij helpt het ook om series in die taal te kijken, en er staan best leuke Franse series op Netflix!

Windhond

Windhond

03-08-2021 om 12:51 Topicstarter

Zireael schreef op 03-08-2021 om 12:02:

TO, succes met het bijspijkeren van je Frans! Bij mij helpt het ook om series in die taal te kijken, en er staan best leuke Franse series op Netflix!

Ik hoop dat ik dat snel kan doen. Voorlopig is het nog kinderboeken niveau 🤭

to, ik weet niet of je een beetje thuis bent in Disney-liedjes? Ik ben bezig met spaans en zet met regelmaat de spaanse liedjes op.

Windhond

Windhond

05-08-2021 om 18:09 Topicstarter

Zusterclivia schreef op 03-08-2021 om 15:28:

to, ik weet niet of je een beetje thuis bent in Disney-liedjes? Ik ben bezig met spaans en zet met regelmaat de spaanse liedjes op.


Oeh nee haha… maar toch bedankt voor de tip! 


Ben trouwens ondertussen de app Memrise aan het proberen. 
Bevalt me goed! Het is meer woordjes stampen dan Duolingo, maar dat is wat ik nodig heb. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.