Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Datum uitbetaling studietoeslag

Onze oudste studeert weer per 1 september. Omdat hij vanwege zijn gezondheid niet kan werken naast de studie, krijgt hij de studietoeslag van de gemeente.
Deze is per 1 september toegekend. De 1e uitbetaaldatum was 15 oktober. En vandaag is dat geld ook binnengekomen. Maar wij hadden eigenlijk verwacht dat hij deze keer twee keer zou krijgen ( van september en oktober). Of is het zo dat de toeslag pas een halve maand na de maand waar het voor is, betaald wordt? Ik kon er op de website van de gemeente niets over vinden.

Ik zou het de gemeente vragen. Ik weet eigenlijk niet hoe het hier ging, kind regelt de financiën zelf. 

Schemerlampje

Schemerlampje

15-10-2025 om 23:02 Topicstarter

We zijn er al had. We hadden hem al gevraagd of er in de omschrijving niet stond voor welke maand het was. Hij zei van niet. Net toch even gevraagd of ik het mocht zien. Stond er 202509 in de omschrijving 😁. Deze uitbetaling is dus voor september.

Wat ben ik blij met dit bericht wist niet dat dit bestond.
Ik heb het even opgezocht er wordt ook gesproken dat er eventueel een gesprek plaats kan vinden bij de ggd. Weet jij wat dat precies inhoud?

Schemerlampje

Schemerlampje

16-10-2025 om 12:21 Topicstarter

Grietje2 schreef op 16-10-2025 om 12:16:

Wat ben ik blij met dit bericht wist niet dat dit bestond.
Ik heb het even opgezocht er wordt ook gesproken dat er eventueel een gesprek plaats kan vinden bij de ggd. Weet jij wat dat precies inhoud?

Daarin bespreken ze wat de beperkingen zijn en of deze blijvend zijn. Oudste heeft dat deze keer niet gehad, hij heeft bewijs van de diagnoses meegestuurd bij de aanvraag. Toen hij 3 jaar geleden met een ander studie begon (en na een half jaar gestopt is) in een andere gemeente heeft hij wel zo’n gesprek gehad. Hij had toen nog 1 diagnose ipv 2. Maar beide keren is het toegekend.

Bedankt voor je antwoord. Onze zoon is autistisch en niet erg belastbaar.
Zijn studie neemt al alle energie weg.
Van het weekend ga ik het met hem bespreken.

Schemerlampje

Schemerlampje

16-10-2025 om 12:51 Topicstarter

Grietje2 schreef op 16-10-2025 om 12:25:

Bedankt voor je antwoord. Onze zoon is autistisch en niet erg belastbaar.
Zijn studie neemt al alle energie weg.
Van het weekend ga ik het met hem bespreken.

En je kunt het dus ook met terugwerkende kracht aan vragen. Tot 5 jaar terug, dacht ik. Dat doen ze niet automatisch, moet je er wel specifiek bij aanvragen.

Mijn dochter heeft een gesprek gehad en het bewijs van diagnoses meegenomen.
Ze kon een maand voordat de studie begon de aanvraag doen.
Ze mocht vrij vlot op gesprek komen en ook de eerste betaling was snel geregeld.
Heel erg fijn dat deze mogelijkheid er is.

Schemerlampje schreef op 16-10-2025 om 12:51:

[..]

En je kunt het dus ook met terugwerkende kracht aan vragen. Tot 5 jaar terug, dacht ik. Dat doen ze niet automatisch, moet je er wel specifiek bij aanvragen.

Bedankt voor de tip.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.