Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Dag ouderschapsverlof wijzigen op verzoek WG.

ivm herkenbaarheid nieuwe nick aangemaakt 

Ik heb altijd 32 uur gewerkt, sinds komst van kind neem ik 1 dag ouderschapsverlof op en werk dus nu 3 dagen.
Ik werk voor een redelijk groot bedrijf met meerdere kantoren. Afdeling waar ik onder val bestaat weer uit verschillende teams. Bij elkaar zo’n 75 mensen. 
Kantoor A is voor mij een halfuur reistijd, voor het meeste andere personeel ook gezien het gebied waar de meeste mensen wonen. Ze hebben nu ook een andere locatie, wat een uur extra reistijd is tov locatie A. 
Tot zover de situatie, nu is er besloten dat AL het personeel onder desbetreffende afdeling een vaste dag op locatie B moet werken. Deze dag is voor iedereen hetzelfde. Als je die dag vrij bent wegens parttime dag of ouderschapsverlof moet je dat maar gaan ruilen voor een andere dag vindt het bedrijf. 
Nu is het dus zo dat de dag waar het om gaat ik nu mijn ouderschapsverlof heb opgenomen. Er is veel onrust binnen het bedrijf, ook omdat de redenen waarom iedereen verplicht 1 dag naar locatie B moet is onduidelijk. Het werk is prima vanuit huis te doen of van locatie A, de beweegredenen zijn heel onduidelijk. Ik kan die dag regelen met KDV dat is het probleem niet maar eigenlijk wil ik niet ruilen. Ik heb het privé nu perfect geregeld met werk man, hobby’s, sport etc.
Mijn vraag is eigenlijk mag het bedrijf dit van mij vragen? Op internet lees ik alleen over zwaarwegende redenen en dat lijkt me hier niet het geval.. 


Ik weet niets over of dit wel of niet mag, maar ik zou als ik jullie was contact opnemen met een vakbond. Er is vast wel iemand lid van de vakbond. Die zal daar meer over kunnen zeggen en eventueel voor jullie in de bres kunnen springen. En misschien kunnen jullie collectief dreigen met het zoeken van een andere baan? Er is werk genoeg. 😁

Het lijkt me niet dat dit als een zwaarwegend bedrijfsbelang gezien kan worden. Dat is alleen het geval als de continuïteit van het bedrijf in gevaar komt. Gezien de omvang van de organisatie kan ik me dat echt niet voorstellen.

Als je het werk ook thuis kan doen dan lijkt het mij dat er in ieder geval geen zwaarwegende reden is om naar locatie b te moeten gaan. (Ik kan het me beter voorstellen als je bijvoorbeeld in de zorg werkt en ze op locatie b geen mensen hebben). 

Als ik het goed begrijp willen ze het hele team om dezelfde dag aanwezig hebben op dezelfde locatie. 

Probeer voor jezelf na te gaan wat je bezwaar is: dagen wisselen of de extra reistijd naar locatie B? Afhankelijk daarvan kan je met je werkgever in overleg/onderhandeling of gewoon netjes (schriftelijk) aangeven dat het voor jou niet mogelijk is om dagen te wisselen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-03-2023 om 17:17

In theorie mag werkgever je werkdagen en/of -tidjen eenzijdig aanpassen. Maar... daar zijn inderdaad wel voorwaarden aan verbonden. En is ook afhankelijk van wat in je contract en cao is afgesproken.

Oftewel, hier valt door ons weinig zinnigs over te zeggen.

Ik zou advies en hulp vragen bij een vakbond (als jij of een collega lid is), of bij het juridisch loket. Eventueel bij de OR. Al gaan zij niet over arbeidsvoorwaarden, vaak zitten daar ook vakbondsleden en soms kunnen zij hierbij ondersteunen (bijvoorbeeld als dit deel is van een reorganisatie).

Ik zou gewoon melden dat het voor jou niet haalbaar is om op deze afstand van huis te gaan werken in verband met de openingstijden van het adv en jouw werkuren en reistijd. 

En daarna rustig afwachten wat er gaat gebeuren. Je zult niet de enige zijn die afwijzend reageert. Dit soort dingen worden zelden zo hard doorgevoerd als ze nu worden gebracht. 

Zou het kunnen dat het bedrijf de locatie die dichter bij jou is, wil gaan sluiten?  Dan zou dit een eerste stap zijn. 
De OR weet misschien meer over de reden. 

Voordat je advies gaat vragen, zou ik eerst aan je werkgever de reden vragen waarom jullie op een bepaalde dag op locatie B aanwezig moeten zijn. 

De Vakbond, juridisch loket of waar je ook advies vandaan wil halen, zal toch ook willen weten waarom je werkgever iedereen op een bepaalde dag op werklocatie B wil hebben. Hoe moeten die anders advies geven?

wat zegt de OR hierover, dit is adviesplichtig volgens mij.

En verder contact met de vakbond of vakbondskaderleden.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-03-2023 om 17:36

Ysenda schreef op 12-03-2023 om 17:25:

wat zegt de OR hierover, dit is adviesplichtig volgens mij.

En verder contact met de vakbond of vakbondskaderleden.

Ik dacht dat dit vakbondswerk was, maar je hebt gelijk. Is mogelijk zelfs instemmingsplichtig.

https://www.rendement.nl/instemmingsrecht-artikel-27-wor/nieuws/instemmingsrecht-or-bij-wijziging-rooster-artikel-27-lid-1b-wor.html

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

12-03-2023 om 18:39

En wat is je standplaats? Is dat locatie A of (inmiddels) locatie B?
Als je standplaats locatie A is, kan een werkgever je moeilijk regelmatig verordenen om naar B te gaat, zonder duidelijke reden.
Als je op locatie B moet verschijnen, kun je misschien onder werktijd rijden... ? (Zowel heen als terug) en komt je sport, kdv of andere zaken niet in het geding. Juridisch mag dat, als standplaats A is vastgelegd.

Voor mij geldt ook dat mijn standplaats ( A ) op een half uur rijden is, maar het hoofdkantoor ( B ) op anderhalf uur. Maar ik ga daar alleen heen, als er ook daadwerkelijk daar wat te doen is, wat thuis of op locatie A niet kan. Vanwege 'teamvorming' wordt wel gevraagd of ik de op eerste maandag v/d maand naar het hoofdkantoor kom, maar dat doe ik zelden.

Als je ouderschapsverlof hebt op de dag dat je verplicht op locatie B moet zijn, heb je wel een probleem met kdv, of je nu onder werktijd rijdt of niet, of beter, je had geen werktijd die dag.

Nee is ook een prima antwoord in dit geval. En tegen de tijd dat je ouderschapsverlof er op zit kijk je weer verder, dan is er waarschijnlijk al heel veel gebeurd binnen de organisatie. 

Kim88

Kim88

12-03-2023 om 19:10 Topicstarter

Yumi schreef op 12-03-2023 om 17:24:

Voordat je advies gaat vragen, zou ik eerst aan je werkgever de reden vragen waarom jullie op een bepaalde dag op locatie B aanwezig moeten zijn.

Daar komt steeds een bullshit reden naar voren. Wij denken inderdaad dat het plan is om locatie A op termijn te gaan sluiten maar ze daar niet eerlijk over zijn. 

OR heeft positief advies gegeven. Vakbond is inderdaad goede, zo voor de hand liggend eigenlijk maar nog niet aan gedacht. Vraag me inderdaad ook af of die al is ingeschakeld. 

Er zijn al mensen weggelopen helaas. Ik wil ook liever niet weg, heb het heel erg naar m’n zin, maar met deze onrust is het ook niet meer hoe het was natuurlijk.
Voor mij zou het betekenen Ipv enkele reis een halfuur opeens anderhalf uur (het is ook nog eens filegevoelig stuk). 

Geef gewoon aan dat het niet lukt om op die dag te werken en dat je niet voor niks ouderschapsverlof hebt opgenomen. Zij hoeven nier te weten dat het wel te regelen is met de opvang.

Vakbond bellen is inderdaad een goed tip die ik hier lees. 

Vervelend dit gedoe! Succes, hopelijk heb je snel antwoorden.

Kim88

Kim88

12-03-2023 om 20:06 Topicstarter

Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen. Want er is een deel wat dag gaat ruilen en een deel wat zegt dat niet van plan te zijn of is al weg.
Maar het is wel vreemd, want als ik uiteindelijk niet hoef te komen naar locatie B en een andere collega die ook 3 dagen werkt en normaal werkt op die dag moet dan wel komen naar die locatie 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.