Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Compensatie leenstelsel

De afgelopen weken was in het nieuws dat mensen die geraakt zijn door het leenstelsel een compensatie krijgen. Ik meen dat ik hieronder moet vallen omdat tijdens mijn bachelor eerst sprake was was nominaal + 1 jaar beurs en dat ineens met dat leenstelsel werd gewijzigd naar nominaal. (Terwijl ik door slechte voorlichting over de eerste studie, het tweede jaar een tweede bachelor erbij ging doen voor betere baankansen, wel beide afgerond) Daarnaast kreeg ik gedurende mijn 1-jaar durende master helemaal geen beurs en had DUO dovemansoren naar dat ik onmogelijk een bijdrage van mijn ouders kan krijgen. 
Ik heb naar eer en geweten geleend en alles al terugbetaald.
Maar ik lees in de pers en in het coalitieakkoord dat er alleen wordt gesproken over vermindering van bestaande schulden en studievouchers waar je niet veel aan hebt als je instellingenstarief moet betalen…?

Weet iemand of er al meer bekend is over hoe de compensatie gaat verlopen? En waar de stukken te vinden zijn?

Er is hier al een topic over

Zaireh

Zaireh

01-01-2022 om 12:09 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 01-01-2022 om 11:58:

Er is hier al een topic over

Sorry, niet gezien. Ik kan hem alleen niet zo snel vinden?

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

01-01-2022 om 12:11

Ik had ergens gelezen dat de compensatie 1000 of 1500 euro zou zijn. Maar ik snap niet hoe je daardoor gecompenseerd zou zijn. Als je 10.000 euro schuld hebt betaal je maandelijks 23,80 en 9000 euro schuld 21,42. Maakt die 2,38 euro per maand minder echt een groot verschil? 

Ik denk dat mensen die de volledige aanvullende beurs hebben gehad in het leenstelsel helemaal geen compensatie krijgen. Die hebben namelijk recht op meer geld dan iemand die onder dat vorige stelsel is gaan studeren. Denken dat je ongeveer 1000 euro compensatie gaat krijgen op basis van dat rekensommetje dat rond gaat is dus behoorlijk dom. (sowieso, compensatie, het is toch niet zoals die toeslagenaffaire dat het echt erkend onrecht is?)

En ik denk dat met die nieuwe basisbeurs je je ook niet rijk hoeft te rekenen. Studeren wordt steeds duurder, en het is nog maar de vraag of de basisbeurs ook minstens hetgeen wordt wat we voor het leenstelsel kregen.

Studeren is in Nederland sowieso achterlijk duur vergeleken met Belgie en Duitsland. Als je 30 jaar of ouder bent kreeg je sowieso al geen basisbeurs, en als je 28 of 29 bent en je bent uitwonend en hebt al een eigen gezin werden onder het leenstelsel geacht je ouders je studie te betalen.
Het is zelfs zo dat vroeger, als je nog niet eens het minimumloon verdiende, je basisbeurs van je werd afgepakt en hbo-duaalstudenten er - terecht - geen recht op hadden en nu heeft diezelfde groep in het leenstelsel, als ze recht hebben op de aanvullende beurs (en OV), wel heel erg veel geluk gehad.

234324324 schreef op 05-03-2022 om 00:15:

Ik denk dat mensen die de volledige aanvullende beurs hebben gehad in het leenstelsel helemaal geen compensatie krijgen. Die hebben namelijk recht op meer geld dan iemand die onder dat vorige stelsel is gaan studeren. Denken dat je ongeveer 1000 euro compensatie gaat krijgen op basis van dat rekensommetje dat rond gaat is dus behoorlijk dom. (sowieso, compensatie, het is toch niet zoals die toeslagenaffaire dat het echt erkend onrecht is?)

En ik denk dat met die nieuwe basisbeurs je je ook niet rijk hoeft te rekenen. Studeren wordt steeds duurder, en het is nog maar de vraag of de basisbeurs ook minstens hetgeen wordt wat we voor het leenstelsel kregen.

Studeren is in Nederland sowieso achterlijk duur vergeleken met Belgie en Duitsland. Als je 30 



Oke ik had deels gelijk. Er komt wrs dus een paar honderd euro per gestudeerd leenstelseljaar met een maximumbedrag ongeacht je aanvullende beurs. En die nieuwe basisbeurs is wrs echt lager dan de basisbeurs van vroeger.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.