Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Collega wordt weggepest


Klinkt inderdaad als een ouderwetse werkomgeving waar je niet met elkaar over de relatie kunt praten. En een hele slechte manager, die de medewerker onderuit haalt ipv te zorgen dat hij zijn werk goed kan doen. Verre van professioneel, ben wel erg benieuwd waarom we dit zouden begrijpen als je zou vertellen wat voor organisatie dit is. Ik denk dat jij er zelf ook veel beter van wordt als je een andere baan zoekt, het is echt niet normaal om zo met elkaar om te gaan. 

Viszla

Viszla

19-09-2021 om 20:32 Topicstarter

Ik ga alles wat jullie gezegd hebben nog eens goed overdenken, het heeft me echt geholpen. Tegelijkertijd is het ontmoedigend om te horen dat de meeste slachtoffers uiteindelijk toch weggaan, zo oneerlijk.

Dank voor alle reacties tot zover!

Glamourlama schreef op 19-09-2021 om 15:16:

Vaak ligt dit probleem niet aan de gepeste maar aan de pester. M.a.w. als jouw collega straks weggepest is gaat er geheid een nieuw slachtoffer komen. Hopelijk ben jij dat dan niet.

Dit heb ik ook vaak gezien.Dit soort managers willen graag een vast groepje om zich heen omdat ze dan zeker weten beschermd worden. Medewerkers met een hoog arbeidsetos horen daar niet bij. 

En je collega moet een dossier bijhouden. 

UniqueRhinoceros91

UniqueRhinoceros91

20-09-2021 om 23:46

Hetvrijewoord schreef op 19-09-2021 om 13:45:

Ik vraag me af waarom jij in een dergelijk bedrijf met een dergelijke manager wil werken.

Is er niemand die zijn mond durft open te doen?

Dat durven uiteindelijk maar bar weinig mensen. Bij de koffieautomaat ja, in het bureau van werkgever nee. 

Viszla

Viszla

21-09-2021 om 14:36 Topicstarter

Huppelreetje schreef op 20-09-2021 om 23:46:

[..]

Dat durven uiteindelijk maar bar weinig mensen. Bij de koffieautomaat ja, in het bureau van werkgever nee.

Het is inderdaad moeilijk en ik ben zoekende naar een manier om iets te doen of zeggen zonder mijn relatie met manager op scherp te zetten.

Ik heb veel aan de mensen die meedenken en hun ervaringen delen maar sommige posts komen ook een beetje beschuldigend over, alsof ik verantwoordelijk ben voor de afdelingscultuur en het gedrag van mijn andere collega's.

Viszla schreef op 21-09-2021 om 14:36:

[..]

Het is inderdaad moeilijk en ik ben zoekende naar een manier om iets te doen of zeggen zonder mijn relatie met manager op scherp te zetten.

Ik heb veel aan de mensen die meedenken en hun ervaringen delen maar sommige posts komen ook een beetje beschuldigend over, alsof ik verantwoordelijk ben voor de afdelingscultuur en het gedrag van mijn andere collega's.

Het was in elk geval niet mijn bedoeling je te beschuldigen. Al kan ik me voorstellen dat mijn opmerkingen zo te lezen zijn, omdat ik wel denk dat je wel wat kunt doen. Benoemen van dingen die de cultuur minder fijn maken is het eerste wat je kunt doen om het te veranderen, maar ook het meest lastige. 

Overigens denk ik dat ik er misschien harder op gereageerd heb omdat je aan de ene kant vertelt dat het zo gezellig, informeel en professioneel is - en aan de andere kant not done om elkaar aan te spreken op gedrag. Dat matcht niet met elkaar, maar als je daar al lang inzit heb je dat misschien zelf niet eens in de gaten. 

Vandaar de tip om over veiligheid te spreken met een vertrouwenspersoon, als het niet lukt om het op het moment zelf te benoemen. En om te kijken naar een werkplek waar wel ruimte is om echt samen te werken naar een fijn team. 

Viszla

Viszla

21-09-2021 om 15:40 Topicstarter

Biebel schreef op 21-09-2021 om 15:04:

[..]

Overigens denk ik dat ik er misschien harder op gereageerd heb omdat je aan de ene kant vertelt dat het zo gezellig, informeel en professioneel is - en aan de andere kant not done om elkaar aan te spreken op gedrag. Dat matcht niet met elkaar, maar als je daar al lang inzit heb je dat misschien zelf niet eens in de gaten.

[...]

Fijne post, dankjewel. Wat jij hier zegt heb ik me ook afgevraagd, of ik het niet teveel als normaal beschouw omdat ik eraan gewend ben. Ik vind mijn werk superleuk maar wil ik eigenlijk wel in zo'n omgeving blijven?

Mijn post kwam misschien ook beschuldigdend over. Ik bedoelde het niet om jou persoonlijk te beschuldigen, maar ik vind wel dat een werkomgeving uiteindelijk door iederéén gecreëerd wordt. En iedereen dus wel een klein beetje schuld draagt. Het is niet 1 manager die de hele sfeer bepaalt. De rest gaat erin mee door niks te zeggen, of door zich te allen tijde zeer professioneel op te stellen. Maar ik snap echt wel dat het heel moeilijk is voor jou! En het siert je dat je om je collega geeft en hiermee in je maag zit. 

Viszla

Viszla

21-09-2021 om 16:32 Topicstarter

Aviendha schreef op 21-09-2021 om 15:46:

Mijn post kwam misschien ook beschuldigdend over. Ik bedoelde het niet om jou persoonlijk te beschuldigen, maar ik vind wel dat een werkomgeving uiteindelijk door iederéén gecreëerd wordt. En iedereen dus wel een klein beetje schuld draagt. Het is niet 1 manager die de hele sfeer bepaalt. De rest gaat erin mee door niks te zeggen, of door zich te allen tijde zeer professioneel op te stellen. Maar ik snap echt wel dat het heel moeilijk is voor jou! En het siert je dat je om je collega geeft en hiermee in je maag zit.

Ook een lieve post. Kunnen jullie niet gewoon bij mij komen werken? 

Zelf inderdaad ook zoiets meegemaakt met een nieuwe manager. Het was niet eens zo subtiel als hierboven beschreven, ik 'kon niet mee met het nieuwe beleid, ik worstelde ermee'. Welnee, het was gewoon een nieuwe werkwijze waar ik niet voor was opgeleid en ook niet voor was aangenomen. Waar verder ook geen oplossing voor kwam. HR erbij, die reageerde heel fijn en daar heb ik veel aan gehad. Maar een manager die verder goed in de organisatie lag kon zij ook niet zomaar wegkrijgen. Ik voelde me intussen steeds kleiner worden en kreeg niks meer gedaan. Gesprekken gevoerd, ook met HR erbij. Maar hij had geen probleem, ik had (was?) een probleem. Ik ben dus vertrokken (met een vertrekregeling die door HR geregeld was) en had snel weer een nieuwe baan. Waar ik weer word gezien als een ervaren, kundige werknemer ipv dat meisje wat niks kan. Duurde even voordat ik dat zelf ook weer voelde.

Ik heb mijn collega's overigens nooit wat kwalijk genomen. Die zagen óf niet wat het probleem was, of ze zagen het probleem wel maar hadden een manier gevonden om de manager op zijn nummer te zetten. Wat mij niet lukte. Maar dat lag zeker niet aan hen. En nog een andere collega had hetzelfde probleem als ik en is kort na mijn vertrek zelf ook ergens anders gaan werken. 

UniqueRhinoceros91

UniqueRhinoceros91

21-09-2021 om 19:25

Viszla schreef op 21-09-2021 om 14:36:

[..]

Het is inderdaad moeilijk en ik ben zoekende naar een manier om iets te doen of zeggen zonder mijn relatie met manager op scherp te zetten.

Ik heb veel aan de mensen die meedenken en hun ervaringen delen maar sommige posts komen ook een beetje beschuldigend over, alsof ik verantwoordelijk ben voor de afdelingscultuur en het gedrag van mijn andere collega's.

Het was zeker niet als beschuldiging bedoeld, maar eerder een verwijzing richting mensen die het van op afstand beter denken te weten. 

Jij overdenkt nog, daar is geenszins iets mis mee. Je wilt je collega helpen. Dat siert je. 

Viszla

Viszla

21-09-2021 om 19:47 Topicstarter

Huppelreetje schreef op 21-09-2021 om 19:25:

[..]

Het was zeker niet als beschuldiging bedoeld, maar eerder een verwijzing richting mensen die het van op afstand beter denken te weten.

Jij overdenkt nog, daar is geenszins iets mis mee. Je wilt je collega helpen. Dat siert je.

O nee, jij klonk niet beschuldigend hoor, juist niet zelfs. 

Aviendha schreef op 21-09-2021 om 15:46:

Mijn post kwam misschien ook beschuldigdend over. Ik bedoelde het niet om jou persoonlijk te beschuldigen, maar ik vind wel dat een werkomgeving uiteindelijk door iederéén gecreëerd wordt. En iedereen dus wel een klein beetje schuld draagt. Het is niet 1 manager die de hele sfeer bepaalt. De rest gaat erin mee door niks te zeggen, of door zich te allen tijde zeer professioneel op te stellen. Maar ik snap echt wel dat het heel moeilijk is voor jou! En het siert je dat je om je collega geeft en hiermee in je maag zit.

Idd zij staan het gedrag met zwijgen toe 

Spreek je je manager wel eens één op één? Dat lijkt me een moment om dit te benoemen. En dan vrij feitelijk blijven: 'goh, het viel me op dat je toen dit en dit deed, op mij kwam dit zo en zo over, en dat gaf een vervelend gevoel. Hoe kijk jij hier tegenaan?' Natuurlijk spannend, maar een manager kan daar moeilijk boos om worden en je valt hem zo niet publiekelijk af. Ik denk dat er weinig manieren zijn om hier iets aan te doen zonder het expliciet te maken, maar goed, ik ben dan ook nogal van het uitspreken. 

En je kunt idd ook wat directer aan je collega ervaren hoe hij het ervaart, zoals al door meerdere mensen genoemd wordt. Dan voelt hij zich in elk geval gesteund, wat je volgens mij in je hoofd toch al heel erg doet .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.