Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Collega wordt weggepest

Om herkenning te voorkomen plaats ik dit topic onder mijn alias. Mijn collega waar ik al een paar jaar mee werk wordt weggepest door de nieuwe manager en ik heb er zo'n moeite mee om dit te zien gebeuren. Hij wordt continu bekritiseerd, meestal onterecht, en gaat steeds harder zijn best doen om zijn functioneren aan te passen aan de grillen van de manager. Maar als het niet om je functioneren gaat maar om wie je bent doe je het simpelweg nooit goed genoeg.

Is er iemand die dit weleens heeft meegemaakt en weet of er iets is wat ik kan doen?


CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

19-09-2021 om 13:07

Hij kan toch gewoon een andere baan zoeken?

is er een vertrouwenspersoon? Dan daarheen gaan.

Wat zegt je collega zelf van de situatie? Voelt hij zich gepest? 
Durft hij het aan om een gesprek met manager hierover te hebben? Of zal dat de zaken erger maken?
Is het eventueel mogelijk naar de  leidinggevende van die manager te gaan?

Viszla

Viszla

19-09-2021 om 13:10 Topicstarter

BlueHeart schreef op 19-09-2021 om 13:07:

Hij kan toch gewoon een andere baan zoeken?

Dat zou kunnen maar in dit geval niet zo makkelijk. Hij werkt al heel lang voor het bedrijf en heeft veel opgebouwd, en is nu op een leeftijd aangekomen waarop het niet meer zo makkelijk is om een andere baan te vinden.

Gaan solliciteren. Dit komt nooit meer goed. Heb het meegemaakt, te lang blijven denken dat het wel goed zou komen. Maar na iedere kritiek ging ik meer fouten maken door de angst ze te maken. En toen kon ik naar een andere afdeling, heel ander werk. Kwam van de hel in de hemel

Kende ze elkaar al van eerder?

Hoe gaat de manager met de rest om?

En zorg voor een eigen dossier (mocht het die kant op gaan en mocht hij dat willen)

Ik zou je collega steunen want pesterijen kunnen je mentaal echt kraken. Waarschijnlijk ziet hij er veel harder van af dan ie laat uitschijnen. Wees lief voor je collega, geef af en toe een compliment en laat ns vallen bij wie hij terecht kan als vertrouwenspersoon. Ik zou niet je manager aanspreken want dan ga jij ook een doelwit worden.

Vertrouwenspersoon inderdaad. En misschien kun je, al dan niet samen met andere collega's, wat tegengas geven zo nu en dan. Dus juist complimenten geven aan je collega in een vergadering waar de manager ook bij is, of als ze hem bekritiseerd waar iedereen bij is zeggen dat jij het toch anders ziet...

Joszy schreef op 19-09-2021 om 13:13:

Vertrouwenspersoon inderdaad. En misschien kun je, al dan niet samen met andere collega's, wat tegengas geven zo nu en dan. Dus juist complimenten geven aan je collega in een vergadering waar de manager ook bij is, of als ze hem bekritiseerd waar iedereen bij is zeggen dat jij het toch anders ziet...

En dit. Als jullie allemaal vinden dat de manager onredelijk is, kunnen (moeten) jullie daar ook wat van zeggen vind ik

Viszla

Viszla

19-09-2021 om 13:15 Topicstarter

Wollstonecraft schreef op 19-09-2021 om 13:09:

is er een vertrouwenspersoon? Dan daarheen gaan.

Wat zegt je collega zelf van de situatie? Voelt hij zich gepest?
Durft hij het aan om een gesprek met manager hierover te hebben? Of zal dat de zaken erger maken?
Is het eventueel mogelijk naar de leidinggevende van die manager te gaan?

Ja hij voelt zich zeker gepest. In het begin vertelde hij me weleens wat maar dat werd later minder. Ik zie de subtiele pesterijtjes en hij kruipt verder in zijn schulp. Hij heeft me verteld dat hij met HR heeft gesproken maar die schuiven het af op 'management stijl'.

Viszla

Viszla

19-09-2021 om 13:17 Topicstarter

Maar ik ben de enige die het ziet! Dit is toch vreselijk.

Viszla schreef op 19-09-2021 om 13:17:

Maar ik ben de enige die het ziet! Dit is toch vreselijk.

Of de rest wil het niet zien, wanneer je iets niet ziet dan is het er niet.

Viszla schreef op 19-09-2021 om 13:17:

Maar ik ben de enige die het ziet! Dit is toch vreselijk.

En heb je het er ook niet met andere collega's over gehad?

Viszla

Viszla

19-09-2021 om 13:20 Topicstarter

NinjeTurtle schreef op 19-09-2021 om 13:12:

Kende ze elkaar al van eerder?

Hoe gaat de manager met de rest om?

En zorg voor een eigen dossier (mocht het die kant op gaan en mocht hij dat willen)

Nee hoor ze kennen elkaar niet. De manager is geen makkelijke maar mijn collega wordt 'aangepakt'. Ik kan ook heel moeilijk voorbeelden noemen, het is een manier van bekritiseren die ik moeilijk kan omschrijven maar absoluut onterecht is. Continu afbrekend.

Viszla

Viszla

19-09-2021 om 13:21 Topicstarter

NinjeTurtle schreef op 19-09-2021 om 13:19:

[..]

En heb je het er ook niet met andere collega's over gehad?

Ik vis weleens maar ze reageren niet. Dus ze zien het niet of ze willen het niet zien. Maar het IS er wel, dat weet ik zeker.

Viszla

Viszla

19-09-2021 om 13:23 Topicstarter

nlies schreef op 19-09-2021 om 13:10:

Gaan solliciteren. Dit komt nooit meer goed. Heb het meegemaakt, te lang blijven denken dat het wel goed zou komen. Maar na iedere kritiek ging ik meer fouten maken door de angst ze te maken. En toen kon ik naar een andere afdeling, heel ander werk. Kwam van de hel in de hemel

Ik denk dat hij in jouw situatie zit, dat hij denkt dat hij het op kan lossen met beter zijn best doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.