Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Collega met twijfelachtige opmerkingen


MRI schreef op 28-06-2022 om 11:06:

[..]

Ik geef je gelijk als je zegt dat je ook niet kwetsende grapjes over een ander geloof moet maken. Maar vind jij zelf dat dan niet overgevoelig dan? Is het voor jou zo dat grapjes over het geloof niet kunnen maar de voorbeelden die ts noemt, wel?

Ik vind dat grapjes juist wel kunnen en mensen dichter bij elkaar kunnen brengen. Ook als ze ten koste gaan van de zogenaamde kwetsbare groepen waar ik toe behoor. 

Wel zou ik als ik weet dat iemand daar wel problemen mee heeft daar natuurlijk rekening mee houden. Ook als het een gelovige is terwijl voor mij religie echt de spot over zichzelf afroept en veel ellende met zich brengt in de wereld.

In mijn kindertijd/jeugd werden er maar genoeg grapjes over het katholieke geloof gemaakt, over nonnen, patertjes etc. Ik ken niemand van de toen nog best praktiserende bevolking die daardoor op z'n pik getrapt reageerde en men kon er gewoon goed om lachen. De tijden zijn er niet beter op geworden door alles aan te grijpen om je beledigd te kunnen voelen. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

28-06-2022 om 14:06

redbulletje schreef op 28-06-2022 om 13:24:

In mijn kindertijd/jeugd werden er maar genoeg grapjes over het katholieke geloof gemaakt, over nonnen, patertjes etc. Ik ken niemand van de toen nog best praktiserende bevolking die daardoor op z'n pik getrapt reageerde en men kon er gewoon goed om lachen. De tijden zijn er niet beter op geworden door alles aan te grijpen om je beledigd te kunnen voelen.

Ja nieuwe tijden waarin je over elk woord na moet denken en na moet gaan of er niemand op zn pik wordt getrapt door jou, en je alles aan kunt grijpen om je gekwetst tot op het bot te voelen en daarover je beklag te doen en te verwachten dat er actie ondernomen wordt.

MRI

MRI

28-06-2022 om 15:01

Battle-Royale schreef op 28-06-2022 om 14:06:

[..]

Ja nieuwe tijden waarin je over elk woord na moet denken en na moet gaan of er niemand op zn pik wordt getrapt door jou, en je alles aan kunt grijpen om je gekwetst tot op het bot te voelen en daarover je beklag te doen en te verwachten dat er actie ondernomen wordt.

Wel nee joh, gewoon respect aankweken voor anderen. En je creativiteit upgraden zodat je het niet nodig hebt grapjes te maken over de rug van iemand anders. 

redbulletje schreef op 28-06-2022 om 13:24:

In mijn kindertijd/jeugd werden er maar genoeg grapjes over het katholieke geloof gemaakt, over nonnen, patertjes etc. Ik ken niemand van de toen nog best praktiserende bevolking die daardoor op z'n pik getrapt reageerde en men kon er gewoon goed om lachen. De tijden zijn er niet beter op geworden door alles aan te grijpen om je beledigd te kunnen voelen.

Dat waren andere tijden, de door jouw genoemde grappen waren heel gewoon en als iemand zich beledigd voelde werd daar niet over gepraat, het ging in de doofpot, onder het tapijt of weet ik waar het werd opgeborgen. Iemand die liet merken er niet van gediend te zijn moest er maar mee leren leven zo was het nu eenmaal.

Inmiddels weten we beter en laten we ons niet meer alles zeggen, zeker niet als het je persoonlijk raakt.

Ben het wel een beetje met je eens dat sommige mensen er alles aan doen om zich beledigd te kunnen voelen. Alle grapjes op jezelf betrekken is een manier om je altijd beledigd of gediscrimineerd te voelen en dat is gewoon niet nodig. Een algemeen grapje over geloof waar jou naam niet in wordt genoemd is een grapje waar je om kan lachen, of niet. Als je er niet om kan lachen ook goed maar zeg dan niet dat je beledigd bent.

MRI schreef op 28-06-2022 om 15:01:

[..]

Wel nee joh, gewoon respect aankweken voor anderen. En je creativiteit upgraden zodat je het niet nodig hebt grapjes te maken over de rug van iemand anders.

Maar er zijn best veel mensen die dat soort humor gewoon leuk vinden. Waar denk je dat een programma als The Roast of... van Comedy Channel vandaan komt? Dat is geen gebrekkige creativiteit, dat is gewoon een bepaalde vorm van humor waar heel veel mensen lol aan beleven.

Zoals het 50 jaar terug was dat je ook gewoon openlijk racistische grappen kon maken is iets wat is aangepast en dat is helemaal ok. Maar een middenweg zou gewoon moeten kunnen en gelukkig kan dat ook, want de meeste mensen vinden dat gewoon ok. Gelukkig is ook Netflix niet gevoelig voor de klachten en staan ze achter hun specials van komieken die al heel erg lang een bepaalde signatuur hebben en waar je gewoon ook de keuze bij hebt om niet te kijken.

En dat laatste (dat je niet altijd die keuze hebt) maakt dat je op bv je werk voorzichtiger moet zijn dan in een stand up special, maar op eieren lopen lijkt mij ook voor niemand leuk.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

28-06-2022 om 15:22

MRI schreef op 28-06-2022 om 15:01:

[..]

Wel nee joh, gewoon respect aankweken voor anderen. En je creativiteit upgraden zodat je het niet nodig hebt grapjes te maken over de rug van iemand anders.

De meeste grappen op het werk zijn over de rug van een ander. Anders kun je bijna geen grappen meer maken want er is altijd wel iemand die zich het persoonlijk aantrekt.

DS1971 schreef op 27-06-2022 om 22:20:

[..]

Je brengt een mening als feit en je hebt kennelijk niet door dat voor sommige gelovigen een grap over hun religie als zeer grievend ervaren wordt.

Dat is nog geen reden om mensen in je directe omgeving te schofferen. En ja dat is inderdaad mijn mening.


En gelukkig ook die van mijn werkgever. Directe aanvallen op de persoon zijn hier goed voor een officiële waarschuwing.

Dat grappen over religie ook gevoelig kunnen liggen is de discussie niet. 


Battle-Royale schreef op 28-06-2022 om 15:22:

[..]

De meeste grappen op het werk zijn over de rug van een ander. Anders kun je bijna geen grappen meer maken want er is altijd wel iemand die zich het persoonlijk aantrekt.

wat een idiote werkomgevingen heb jij in je leven gehad. Ik heb dit serieus nog nooit meegemaakt. 

gr Angela

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

28-06-2022 om 16:56

Angela1967 schreef op 28-06-2022 om 16:47:

[..]

wat een idiote werkomgevingen heb jij in je leven gehad. Ik heb dit serieus nog nooit meegemaakt.

gr Angela

Hangt ervan waar je werkt, op de bouw of in de garage is het vrij normaal om grappen te maken ten koste van een ander. Waar ik nu werk ook. 

Battle-Royale schreef op 28-06-2022 om 16:56:

[..]

Hangt ervan waar je werkt, op de bouw of in de garage is het vrij normaal om grappen te maken ten koste van een ander. Waar ik nu werk ook.

En vind je dat fijn dat dat normaal is? Ik zou er niet blij mee zijn. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

28-06-2022 om 17:05

Bakblik schreef op 28-06-2022 om 16:58:

[..]

En vind je dat fijn dat dat normaal is? Ik zou er niet blij mee zijn.

Ik weet niet beter. En of ik er nou wel of niet blij mee ben, er verandert niks. 

Battle-Royale schreef op 28-06-2022 om 17:05:

[..]

Ik weet niet beter. En of ik er nou wel of niet blij mee ben, er verandert niks.

Maar wat voor soort grapjes zijn dat dan, is het een beetje elkaar op stang jagen of is het gewoon plat iemand voor l*l zetten?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

28-06-2022 om 17:24

Moxxie schreef op 28-06-2022 om 17:12:

[..]

Maar wat voor soort grapjes zijn dat dan, is het een beetje elkaar op stang jagen of is het gewoon plat iemand voor l*l zetten?

Gewoon beide. En dat komt gewoon van twee kanten.

Battle-Royale schreef op 28-06-2022 om 17:05:

[..]

Ik weet niet beter. En of ik er nou wel of niet blij mee ben, er verandert niks.

Wat een jaren 70 houding! Toen was dat heel "normaal" en als je er wat van zei dan moest je weet maar tegen leren kunnen. 

Die tijd is gelukkig voorbij, je mag er wat van zeggen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.