Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

05-10-2021 om 15:53

Cadeautje voor jarige of vertrekkende collega’s

Wordt er bij jullie op het werk geld opgehaald voor een cadeautje voor jarige collega’s of collega’s die weg gaan? Wat voor bedragen zijn dat bij jullie? En doen jullie daar altijd aan mee? 

Peiling

Bijdrage voor cadeautjes voor collega’s
53 stemmen
57%
38%
6%

Ik zit nu in een team met een lief en leed pot. Als die leeg is, storten we allemaal weer 10 euro bij, gemiddeld elke anderhalf jaar. De pot wordt niet gebruikt voor verjaardagscadeaus, daar doen we niet aan, maar wel voor andere gebeurtenissen (vertrek, overlijden, baby’s).

Dat ligt eraan, als ik veel met de collega heb samengewerkt, dan wel. Als ik de collega nauwelijks gesproken heb, dan niet. Overigens worden er bij ons geen verjaardagscadeaus gegeven, alleen voor belangrijke levensgebeurtenissen, of bij afscheid.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

05-10-2021 om 16:04

We hebben een vaste "harde kern" van collega's die al jaren hier werken, en daarnaast een lossere groep die soms maar een paar weken bij ons is. Bij langdurige ziekte en vertrek van harde-kern-collega's gaan we met de pet rond, bij de lossere groep blijft het bij een "dank je wel" en eventueel een kaart.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

05-10-2021 om 16:05

Oh, verjaardagen doen we niet. Een enkele collega neemt wel eens wat lekkers mee, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

05-10-2021 om 16:06

MMcGonagall schreef op 05-10-2021 om 15:57:

Ik zit nu in een team met een lief en leed pot. Als die leeg is, storten we allemaal weer 10 euro bij, gemiddeld elke anderhalf jaar. De pot wordt niet gebruikt voor verjaardagscadeaus, daar doen we niet aan, maar wel voor andere gebeurtenissen (vertrek, overlijden, baby’s).

Oh dat valt mee. Hier maken ze elke keer een appgroep aan als iemand wat heeft en dan elke keer 10-15 euro, dus als er iemand weggaat, vader wordt, opa wordt, een jubileumverjaardag heeft, enz enz.  Dus elke maand krijg ik wel een keer een verzoek of meerdere, en ik wil daar vanaf maar ik durf geen nee te zeggen

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

05-10-2021 om 16:11

BlueHeart schreef op 05-10-2021 om 16:06:

[..]

Oh dat valt mee. Hier maken ze elke keer een appgroep aan als iemand wat heeft en dan elke keer 10-15 euro, dus als er iemand weggaat, vader wordt, opa wordt, een jubileumverjaardag heeft, enz enz. Dus elke maand krijg ik wel een keer een verzoek of meerdere, en ik wil daar vanaf maar ik durf geen nee te zeggen

Dat zijn wel enorme bedragen zeg. Hier gaat het per keer om hooguit 1 of 2 euro, en uitdrukkelijk op vrijwillige basis. We hebben namelijk ook collega's voor wie die 2 euro het verschil tussen morgen wel of geen vers brood op tafel kan betekenen.

Ik doe vaker niet mee dan wel. Toevallig een leuke collega die een zwanger was, maar toen ging het om 2 euro. Voor afscheid van diverse collega's niets gegeven. Geen mensen waar ik veel mee gewerkt heb.

Bij een heel klein kantoor (6 man) deed ik wel mee, maar dat was 30 euro op jaarbasis en de baas legde zelf vaak iets van 50 euro in. Die was gewoon heel royaal en onderling hadden we het ook heel erg leuk. Maar bij alles dat groter qua bedrijf was, deed ik niet aan trakteren voor verjaardag, geld voor afscheid ed. Te veel mensen waar ik niet heel veel mee had.

To, de enige manier om er van af te komen, is door aan te geven dat je gewoon niet meer mee doet. Waarom niet gewoon eerlijk aangeven dat je het teveel vindt worden bij elkaar?

Hoe werkt het dan, krijg je gewoon ongevraagd een tikkie of zo? Bij mijn huidige werkgever krijg je het bericht, als je bij wilt dragen, stuur een bericht, dan krijg je een tikkie.

MMcGonagall schreef op 05-10-2021 om 15:57:

Ik zit nu in een team met een lief en leed pot. Als die leeg is, storten we allemaal weer 10 euro bij, gemiddeld elke anderhalf jaar. De pot wordt niet gebruikt voor verjaardagscadeaus, daar doen we niet aan, maar wel voor andere gebeurtenissen (vertrek, overlijden, baby’s).

Wat een goed idee!

BlueHeart schreef op 05-10-2021 om 16:06:

[..]

Oh dat valt mee. Hier maken ze elke keer een appgroep aan als iemand wat heeft en dan elke keer 10-15 euro, dus als er iemand weggaat, vader wordt, opa wordt, een jubileumverjaardag heeft, enz enz. Dus elke maand krijg ik wel een keer een verzoek of meerdere, en ik wil daar vanaf maar ik durf geen nee te zeggen

Hier ook. Heb het voor mijn directe collega gedaan. Toen kwam een verjaardag van een minder directe collega. Zelfde bedrag aan gegeven.
Nu komt er een jubileum aan van een collega waar ik af en toe mee samenwerk, maar veel verder van me af staat. Heb echt geen zin om daar óók 15 euro aan uit te geven voor bijdrage aan cadeau én ook nog wat bijleggen voor de activiteit. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

05-10-2021 om 16:21

Zusterclivia schreef op 05-10-2021 om 16:14:

Ik doe vaker niet mee dan wel. Toevallig een leuke collega die een zwanger was, maar toen ging het om 2 euro. Voor afscheid van diverse collega's niets gegeven. Geen mensen waar ik veel mee gewerkt heb.

Bij een heel klein kantoor (6 man) deed ik wel mee, maar dat was 30 euro op jaarbasis en de baas legde zelf vaak iets van 50 euro in. Die was gewoon heel royaal en onderling hadden we het ook heel erg leuk. Maar bij alles dat groter qua bedrijf was, deed ik niet aan trakteren voor verjaardag, geld voor afscheid ed. Te veel mensen waar ik niet heel veel mee had.

To, de enige manier om er van af te komen, is door aan te geven dat je gewoon niet meer mee doet. Waarom niet gewoon eerlijk aangeven dat je het teveel vindt worden bij elkaar?

Hoe werkt het dan, krijg je gewoon ongevraagd een tikkie of zo? Bij mijn huidige werkgever krijg je het bericht, als je bij wilt dragen, stuur een bericht, dan krijg je een tikkie.

Het is een klein team met ongeveer 20-25 mensen. Iemand maakt groepsapp aan met als titel bijv Verjaardag piet en daar wordt je dan ongevraagd aan toegevoegd, dan wordt er een bedrag genoemd en volgt er een tikkie, elke reactie die jij geeft ziet het hele team dus ook, dat maakt nee zeggen lastig. 

BlueHeart schreef op 05-10-2021 om 16:21:

[..]

Het is een klein team met ongeveer 20-25 mensen. Iemand maakt groepsapp aan met als titel bijv Verjaardag piet en daar wordt je dan ongevraagd aan toegevoegd, dan wordt er een bedrag genoemd en volgt er een tikkie, elke reactie die jij geeft ziet het hele team dus ook, dat maakt nee zeggen lastig.

In dat geval zou ik de starter van de appgroep apart een appje sturen? Of niet reageren? Geen idee hoor.. ik vind het ook lastig. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

05-10-2021 om 16:25

Regendrup. schreef op 05-10-2021 om 16:20:

[..]

Hier ook. Heb het voor mijn directe collega gedaan. Toen kwam een verjaardag van een minder directe collega. Zelfde bedrag aan gegeven.
Nu komt er een jubileum aan van een collega waar ik af en toe mee samenwerk, maar veel verder van me af staat. Heb echt geen zin om daar óók 15 euro aan uit te geven voor bijdrage aan cadeau én ook nog wat bijleggen voor de activiteit.

Precies dit, afgelopen Juli werd er een opa dus 10 euro voor een cadeau, augustus werd er iemand 50 en toen was het 15 euro, toen had er iemand een hernia, 5 euro voor een bloemetje, vorige week twee collega’s die vetrekken, 7,50 de man en vandaag een collega die helaas in 2020 50 werd en dus weer 15,00. En ik ben daar zo klaar mee.

BlueHeart schreef op 05-10-2021 om 16:21:

[..]

Het is een klein team met ongeveer 20-25 mensen. Iemand maakt groepsapp aan met als titel bijv Verjaardag piet en daar wordt je dan ongevraagd aan toegevoegd, dan wordt er een bedrag genoemd en volgt er een tikkie, elke reactie die jij geeft ziet het hele team dus ook, dat maakt nee zeggen lastig.

hebben jouw collega's je prive nummer dan? 

volgens mij kun je ook instellen dat je niet automatisch aan groeps apps kunt worden toegevoegd. Dat zit onder instellingen / account /privacy / groepen, ze kunnen je dan wel uitnodigen.


Ysenda schreef op 05-10-2021 om 16:26:

[..]

hebben jouw collega's je prive nummer dan?

volgens mij kun je ook instellen dat je niet automatisch aan groeps apps kunt worden toegevoegd. Dat zit onder instellingen / account /privacy / groepen, ze kunnen je dan wel uitnodigen.


Oh dat wist ik ook niet. Meteen gedaan  dankjewel!

Ysenda schreef op 05-10-2021 om 16:26:

[..]

hebben jouw collega's je prive nummer dan?

volgens mij kun je ook instellen dat je niet automatisch aan groeps apps kunt worden toegevoegd. Dat zit onder instellingen / account /privacy / groepen, ze kunnen je dan wel uitnodigen.


Sowieso dit. Maar misschien zou je eens in de groep kunnen gooien dat het handiger is dat als mensen mee willen doen, dat ze dan even privé een tikkie doen.

Of gewoon niet reageren op een tikkie.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.