Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-07-2021 om 16:28

Bezwaar tegen bindend studieadvies

Wie heeft er ervaring met bezwaar maken tegen het bindend studieadvies?
Casus: net 1 vak te weinig gehaald. Student is een binnenvetter, maakt moeilijk contact met onbekenden, en dan helpt een volledig digitaal eerste jaar vanwege corona ook niet echt. Online hulp vragen aan een studiegenoot of -begeleider bleek een zeer grote drempel. Student wil liefst alles zelf oplossen en trekt daarom te laat aan de bel.

Heeft het zin om in bezwaar te gaan en te vragen om coulance vanwege de coronabeperkingen mbt onderwijs? Eventueel aangevuld met een plan van aanpak hoe het komend jaar wél actief hulp te zoeken? Of is dit vergeefse moeite en kan student beter op zoek naar iets anders?

Student lijkt helemaal ingestort door dit resultaat, vandaar dat ik nu wat uitzoekwerk probeer te doen.


Is er al contact geweest met de mentor? Hoe verliep dag gesprek? 

Als er meerdere gesprekken zijn geweest misschien wel, bij zoon toen wel in ieder geval. Het is in ieder geval te proberen.
Ik dacht dat het BSA nu uitgesteld  was? Of was dat alleen vorig jaar? Zou wel raar zijn want nu is er minder les op de uni/HBO geweest.

Wat ontzettend balen! Valt ook niet mee als nieuwbakken student en dan zonder echt onderwijs. Mijne heeft het eerste jaar ook niet gehaald, maar wordt een zogenaamde sleper. HBO is wat minder streng.

Helaas geen tips voor je.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-07-2021 om 16:46

Ik spreek de student volgende week pas weer, is nu in het buitenland en houdt context af. Uit schaamte denk ik.

Geen idee of en zo ja hoe vaak er de afgelopen tijd contact is geweest met de studiebegeleider. Uit zichzelf wordt er weinig gedeeld, ik moet het er echt uittrekken. Dat was op de middelbare school al zo, maar toen had ik beter zicht op hoe het ging omdat er dan regelmatig contact met een mentor was. Dat is nu anders.
Bindend advies is wel iets verlaagd, maar niet uitgesteld op de universiteit. Vorig jaar wel, maar tja toen werd er nog niet gestudeerd.

Proberen kan altijd. De opleiding moet contact en begeleidt faciliteren, tijdig een waarschuwing geven dat het niet goed gaat en rekening houden met persoonlijke omstandigheden. Misschien hebben ze zelf ook wel steken laten vallen?

Ik heb zelf een keer uit wanhoop bezwaar gemaakt op de universiteit (ik deed gewoon te weinig, was te laks etcetera).
Het grootste probleem is dus de hulpvraag naar anderen, zowel medestudenten als docenten? Is dit face-to-face ook een probleem bij student?

Toen ik bezwaar maakte, werd er van mij gevraagd waar het in mijn ogen mis is gegaan, hoe ik daar aan kan werken, én of ik ook al iets had ondernomen om aan het probleem te werken.

 
Stap 1 - Zet de problemen op een rijtje
Stap 2 - Vind voor elk probleem een oplossing
Stap 3 - Zorg ervoor dat je voor een enkele oplossing al stappen hebt ondernomen (simpel voorbeeld: het probleem is rekenen, dat probleem kan ik oplossen door bijles te nemen, informeer dus bij meerdere bijlesinstanties, vraag brochures op etcetera)

Voor de onderwijsinstelling is het belangrijk om te zien dat student ook echt moeite doet. Niemand wilt aan een dood paard trekken.

Zeker proberen. Beide kanten zijn belangrijk om te benoemen in het bezwaar: uitleggen wat heeft gemaakt dat het dit jaar niet is gelukt om voldoende punten te halen (liefst ondersteund met enige vorm van bewijs) en uitleggen wat het plan is om te zorgen dat het komend jaar beter zal gaan.

Het zou mooi zijn als er enig contact is geweest met een mentor/studieloopbaanbegeleider/studieadviseur, dan kan die het bezwaar ondersteunen. Wellicht kan dat ook nu nog (of als de vakantie voorbij is, afhankelijk van de bezwaartermijn). Dan kan diegene meedenken over het gemaakte plan en dat ondersteunen. 

Ik zou ook aanraden de tekst uit de onderwijs- en examenregeling over het BSA erbij te pakken, dan kun je zien op welke gronden je bezwaar kunt maken. Het gaat er vaak om dat je duidelijk maakt dat er persoonlijke omstandigheden waren die het behalen van voldoende punten bemoeilijkt hebben en/of dat het strikt toepassen van de regels onbedoelde grote consequenties heeft.

Als de student niet eerder aan de bel heeft getrokken, zoals contact zoeken met een studentendecaan, is er weinig meer aan te doen, ben ik bang. Hoogstens kan deze student wat docenten mobiliseren om een positief advies aan de examencommissie te geven, maar die zijn ws ook met vakantie. Mijn advies zou zijn om te kijken naar alternatieve mogelijkheden om deze studie te vervolgen bij een andere universiteit.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

27-07-2021 om 07:18

Dank voor jullie reacties. Dit geeft in ieder geval een startpunt.

Ik heb aan de EUR gestudeerd waar eigenlijk gold dat als je er achteraf pas mee komt je bezwaar ongegrond verklaard (afgewezen) wordt. 
Twee medestudenten hebben toen een advocaat genomen. Een moest naar een commissie in Den Haag en kreeg gelijk, bij de ander was een gesprek genoeg. 
(Voor studenten die thuiswonen kan dat gratis via de rechtsbijstand van hun ouders. Anders moeten ze naar het juridisch loket) 
De ene student heeft toen in vier jaar twee bachelors afgerond en de ander is ook verder gegaan maar deed er iig langer over. 

Coulance is dus zeker mogelijk maar zoals je ziet is de kans klein dat je zonder daarna een advocaat te nemen verder kunt

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-08-2021 om 09:28

Update: in gezamenlijk overleg is besloten dat er op een andere universiteit een nieuwe start gemaakt wordt. Gelukkig zijn er voldoende universiteiten op korte reisafstand, en gaat het om een studie die bijna overal gegeven wordt.
Ook gaan we aan de slag voor betere ondersteuning en begeleiding, deels via de universiteit, deels via huisarts/POH.
Nogmaals dank voor jullie reacties.

Dat klinkt als een mooie oplossing, fijn! Hopelijk komt het met die extra ondersteuning helemaal goed komend studiejaar. 

Fijn!! 
De stof is nu al bekender, hij weet nu meer hoe alles werkt. Dat geeft m vast vertrouwen en samen met de ondersteuning komt het vast goed!

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-08-2021 om 20:23

Knutselkei schreef op 13-08-2021 om 11:00:

Fijn!!
De stof is nu al bekender, hij weet nu meer hoe alles werkt. Dat geeft m vast vertrouwen en samen met de ondersteuning komt het vast goed!

Volstrekt off topic, maar ik las je nick als "Knutselklei". Ik zie nu pas de steen in je avatar.

whahhah, je bent niet de eerste hoor😅 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.