Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Betutteling mbt gespaarde uren

Wij hebben al jaren een geweldig systeem waarmee je uren kunt sparen, zogenaamde plusuren
Naast je verlofuren kun je ook je plusuren inzetten, mocht je een paar uurtjes vrij willen.

Vanaf volgend jaar moeten we dus kiezen wat we met deze uren doen:
Uitbetalen
Omzetten naar bovenwettelijk verlof
Of beiden

Ik zal kiezen voor het middelste, maar alleen omdat ik ze anders kwijt ben
Gek veel heb ik er niet hoor, maar ik vind het gewoon fijn om een buffer te hebben

Leidinggevende gaat begin volgend jaar iedereen langs met de vraag hoeveel plusuren we hebben, hoe dat komt en of dit niet voorkomen had kunnen worden..

Ik snap echt wel dat werkgevers de vitaliteit bij willen houden, maar ergens vind ik dit ook weer betutteling.

Ik werk nou eenmaal graag en niemand hoeft zich te bemoeien met mijn vrije dagen
Deze post is langer dan ik wilde, maar ik wordt gewoon niet blij van dit soort geintjes

Waarom wordt je er niet blij van? En waarom zie je het als een geintje?

Jij hebt misschien weinig plusuren, maar hoe zit dat bij anderen? Ik heb zelf collega's met een heel stuwmeer aan verlof/plusuren, vaak mensen die zelden of nooit vrij nemen. Dan is het juist toch goed dat de werkgever mee kijkt en zorgt dat de werknemer niet overwerkt raakt?

ik begrijp je gevoel. In Nederland is het echter zo dat je werkgever verplicht is zich wel met jouw vrije dagen te bemoeien. Hij moet je ook aansporen vrij te nemen. Dat is in jouw belang en het belang van je werkgever. 

Aanvulling: Als je aangenomen bent voor 40 uur zit je werkgever er misschien wel niet op te wachten dat je 50 uur werkt. En dan einde jaar mooi uitbetalen. Hij heeft groot gelijk dat hij dat wil indammen.

Spreekuurtje

Spreekuurtje

20-11-2025 om 15:16 Topicstarter

Maar ze zijn nooit uitbetaald, we mochten ze gewoon meenemen naar het jaar erop

en nu mag dat dus niet meer.

Een verlofuur heeft ook een financiele waarde, die stuwmeren staan wel op de balans van een bedrijf.
je mag er ook niet meer je vroegpensioen mee creeeren.

Het is zoals gezegd ook in het belang van je werkgever dat je voldoende rust neemt, iets met duurzame inzetbaarheid, daar heeft de werkgever een heel zware verplichting. 

Maar wat is de geldigheid van het bovenwettelijke verlof? Bij mij is dat volgens mij 5 jaar. Dus dat zou dan in principe geen probleem zijn om wat uren op te sparen en er bijvoorbeeld op een later moment van op vakantie te gaan.

Alleen maar goed als er wordt gekeken naar hoe sommige 'stuwmeren' vol plusuren die nooit worden ingezet kunnen worden opgelost of gecompenseerd met minder werk doen. En dat daar door de manager bijvoorbeeld rekening mee gehouden kan worden door minder werk toe te bedelen. Of door te achterhalen waarom je veel plusuren hebt: zijn de deadlines bijvoorbeeld te strak? Of werk je vrijwillig meer uren zodat je het later kan gebruiken als extra verlof?

Ik krijg als 'genormaliseerde rijksambtenaar' geen valantiegeld of eindejaarsuitkering meer. Wel een Individueel Keuze Budget.

Dat geld gaat nu in een apart potje dat ik aan een fiscaalvriendelijk doel kan besteden of gewoon laten uitbetalen op een moment (binnen een jaar) dat mij goed lijkt. Dit geld gaat bij mij (deels) naar mijn sportschoolabonnement en elke vijf jaar een nieuwe elektrische fiets. Saldo dat overblijft, wordt uitbetaald in december.

Behalve geld is een deel van ons IKB extra vakantieuren. Die staan los van de wettelijke vakantieuren en mogen onbeperkt gespaard worden. Daarmee kan ik mijn pensioen naar voren trekken.

Deze IKB vind ik wel prettig en is qua uren flexibeler dan de eerdere ouwelullenwerkenminderurendagen.

Poezenmeisje schreef op 20-11-2025 om 17:07:

Ik krijg als 'genormaliseerde rijksambtenaar' geen valantiegeld of eindejaarsuitkering meer. Wel een Individueel Keuze Budget.

Dat geld gaat nu in een apart potje dat ik aan een fiscaalvriendelijk doel kan besteden of gewoon laten uitbetalen op een moment (binnen een jaar) dat mij goed lijkt. Dit geld gaat bij mij (deels) naar mijn sportschoolabonnement en elke vijf jaar een nieuwe elektrische fiets. Saldo dat overblijft, wordt uitbetaald in december.

Behalve geld is een deel van ons IKB extra vakantieuren. Die staan los van de wettelijke vakantieuren en mogen onbeperkt gespaard worden. Daarmee kan ik mijn pensioen naar voren trekken.

Deze IKB vind ik wel prettig en is qua uren flexibeler dan de eerdere ouwelullenwerkenminderurendagen.

Dit heb ik ook op mijn werk, echt ideaal, heb nu 5 maanden totaal de laatste jaren gekocht, hoop er nog 2 maanden bij te kopen en dan voor de pensioenleeftijd met groot verlof na 50 dienstjaren 

Spreekuurtje schreef op 20-11-2025 om 15:16:

Maar ze zijn nooit uitbetaald, we mochten ze gewoon meenemen naar het jaar erop

De regels worden dus eenzijdig veranderd? Heeft de ondernemingsraad daar al over geadviseerd? Of zijn jullie daar te klein voor? 

Ik lees dat 'niemand zich hoeft te bemoeien met jouw vrije dagen'. Dat doet ook niemand vind ik. Werkgever gaat gewoon nagaan wie hoeveel overuren heeft en hoe dat komt. Als ik op mijn dooie gemak werk en de collega naast mij krijgt haar (soortgelijk) werk af binnen de normaal afgesproken werktijd, dan schort er iets aan mijn inzet, bekwaamheid, werklust, ... 
Jij zegt 'die uren worden niet betaald'. Dat is wel waar. Op het ogenblik dat jij je overuren neemt (en doorbetaald wordt) dan lever jij geen prestaties.

Ik heb gewerkt in een bedrijf waar met een tikklok werd gewerkt. 's Morgens tikken wanneer je binnenkwam, 's middags bij het naar de kantine gaan: uittikken. Bij het verlaten van de kantine opnieuw intikken en 's avonds bij het naar huis gaan weer uittikken. Ik heb het ooit geweten dat een leidinggevende (ja, een leidinggevende) dikwijls onder de middag buiten ging eten. Die tikte dan niet uit voor zijn middagpauze. Hij kwam dan 2 uur later terug op het bedrijf. Twee uur niet gewerkt dus. Als iemand niet tikte voor de lunchpauze werd er toch een half uur afgetrokken, want iedereen moest eten, en zelfs mensen die zo overvol met werk zaten dat ze snel hun boterhammen opaten terwijl ze verder deden, waren toch automatisch dat half uur kwijt. Maar die leidinggevende ...  die enkele uren in een taverne had gezeten, die was ook maar een half uur kwijt terwijl hij twee uur niet had gewerkt. Het was een groot bedrijf en ik heb zelfs geweten dat iemand het presteerde in een vakantieperiode (als er weinig personeel aanwezig was) 's morgens te komen intikken, naar huis te gaan en 's avonds even terug kwam om terug uit te tikken. 8 overuren in the pocket!

Ik begrijp heel goed dat werkgevers orde op zaken stellen om de rendabiliteit van hun bedrijf op peil te houden/omhoog te krikken. En dat zoiets héél erg pijn kan doen.

bij ons is dit ook ooit aangepakt. Reden was dat verschillende medewerkers weken aan overuren op hadden staan. De werkgever wil helemaal niet dat we weken extra vakantie op kunnen nemen. Dan komt de werkgever in de knoei met de planning rondkrijgen. Wat van belang is, wij maken onze eigen agenda en worden niet gevraagd om overuren te maken. Dat gebeurd alleen op eigen initiatief.  Ik werk soms ook over, dan weer een weekje wat minder. Deze week pak ik morgenmiddag vrij zonder dat me dat vakantieuren kost. Bij ons is de regel geworden dat je ongeveer een week aan overuren mag hebben staan. Kom je daarboven dan niet je dus ergens zorgen dat je weer rond die uren komt. 

Spreekuurtje

Spreekuurtje

20-11-2025 om 21:30 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 20-11-2025 om 19:32:

[..]

De regels worden dus eenzijdig veranderd? Heeft de ondernemingsraad daar al over geadviseerd? Of zijn jullie daar te klein voor?

De OR heeft blijkbaar een positief advies gegeven 

Maar prima, het is nou eenmaal zo

Er wordt helaas misbruik van gemaakt. En dat ben jij niet, maar andere wel. Ik heb het echt meegemaakt. Overuren schrijven terwijl men ziek was gemeld of op vakantie was. Er zijn serieus mensen die dat doen. En die mensen harkten niet alleen in die periodes maar constant. Ik snap dan heel goed dat je als werkgever enigzins controle wil houden.

Ik snap ook wel dat werkgevers dit doen. Het is wel fijn om overzicht van dit soort zaken te hebben.

Zelf heb ik wel jarenlang overgebleven vakantiedagen opgespaard. Heel lang werd niet bijgehouden hoe oud die dagen waren, ik kon ze dus oneindig meenemen en werkte ook lang bij dezelfde werkgever die sowieso veel vakantie-uren gaf. Uiteindelijk heb ik na betaald ouderschapsverlof zo nog lange tijd elke week betaald wat uren vrij kunnen nemen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.