Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Bedrijfsdag met sprekers

Heel herkenbaar: uitzitten, vriendelijk lachen.....en aan het einde van de dag weer lekker naar huis.

Ik vind dat soort dagen meestal juist heel leuk. Niet altijd alle workshops, maar zeker het lunch- en borreldeel.

MMcGonagall schreef op 08-10-2025 om 09:54:

Vond je dit werkelijk dé aanleiding om een topic voor te openen?

Want elk topic kost de belastingbetaler 100 euro of zo? Ik zou niet weten waarom je hier geen topic over mag openen als het je dwarszit. Ik vind kletsen over wat je vandaag aan hebt dan weer niet interessant, maar ieder zijn ding. 

Spreekuurtje schreef op 08-10-2025 om 10:38:

Het liefst ga ik niet inderdaad, en ik snap ook niet dat iedereen braaf zou gaan. ben ik echt heel erg verbaast over!

Waarom ben je zo verbaasd? Ben je nieuw in je vak of zo? Bij heel veel banen hoort dit er bij. Ik ben al lang blij dat de meeste meerdaagse bijeenkomsten met overnachting zijn afgeschaft. Dat vond ik al een verschrikking. 

Soms hoor je wat interessants, soms is het pure tijdverspilling, soms leer je iets wat je niet uit jezelf had opgezocht maar dat toch nuttig is voor je werk. En anders is het wel goed voor de onderlinge contacten. 

Ik vind het ook meestal niet leuk, maar snap wel dat het nuttig kan zijn. En soms is een spreker interessanter dan je vooraf dacht. 

Dat samen eten en borrelen vond ik dan wel weer leuk. Al dat geklets of workshops enzo niet. Dat vond ik langdradig geklets en leidde tot niets. Tijdverspilling en saai vond ik dat. 

Ginevra schreef op 08-10-2025 om 10:57:

[..]

Want elk topic kost de belastingbetaler 100 euro of zo? Ik zou niet weten waarom je hier geen topic over mag openen als het je dwarszit. Ik vind kletsen over wat je vandaag aan hebt dan weer niet interessant, maar ieder zijn ding.

Uiteraard mag dat en ik vind het leuk praten over ditjes en datjes. Ik ben vooral verbaasd dat dit de aanleiding is om na vooral meelezen een topic te openen, dat dit je dan zo hoog zit.

Het liefst ga ik niet inderdaad, en ik snap ook niet dat iedereen braaf zou gaan. ben ik echt heel erg verbaast over!
Daar komt het bij mij misschien ook wel op neer hoor, maar als niemand zijn mond open trekt en/of protesteert gebeurt er nooit wat

Hier is het trouwens tussen de middag gezamenlijk lunchen er sluiten we af met een borrel, want dat laatste hoort er nou immers bij.

Er is inderdaad gezegd dat het om een verplichte dag gaat, er is dus gevraagd aan mensen die die dag eigenlijk vrij zijn dit om te wisselen

Tja, maar je krijgt gewoon betaald. Protesteren omdat je werk iets organiseert dat je niet zo leuk vindt - ben je 12? 😂

oh ik zeg best wat erover tegen mijn leidinggevende. Achteraf als feedback (bij bij teamdingen) of ook wel een over de vorm (slapen op een slaapzaal). Soms zijn dingen voor de buhne (ohw een mooie training, want uit het medewerkersonderzoek kwam .... Dat volgen we zo op).
Soms is het ook goed om je gezicht ergens te laten zien.

Uitzitten en in ieder geval doen alsof het je interesseert.
Denk aan de mensen die het georganiseerd hebben en hun tijd en moeite hebben gestoken in een interessant verhaal. 
Denk ook aan de anderen die daar aan het werk zijn in de horeca en de ingehuurde kracht voor de techniek. 
Niets is zo erg als werken voor een tussen mensen die laten merken dat ze er eigenlijk niet willen zijn. 

Daar komt het bij mij misschien ook wel op neer hoor, maar als niemand zijn mond open trekt en/of protesteert gebeurt er nooit wat

Hier is het trouwens tussen de middag gezamenlijk lunchen er sluiten we af met een borrel, want dat laatste hoort er nou immers bij.

Er is inderdaad gezegd dat het om een verplichte dag gaat, er is dus gevraagd aan mensen die die dag eigenlijk vrij zijn dit om te wisselen

Waar moet ik tegen protesteren dan? Ik ben aan het werk, ik krijg betaald, de werkgever vindt dit belangrijk en doet de moeite iets te organiseren. En het is in mijn ogen geen buitenproportionele wens om aanwezig te zijn bij een inhoudelijke dag (itt bijv verplicht dagje sauna met zijn allen, om even aan te geven dat die eerste vier redenen niet betekenen dat je dan maar álles moet doen). Dus ja ik ga inderdaad braaf. 

En ja soms tune ik een beetje uit bij een presentatie, maar het is ook een moment om wat andere mensen weer te zien dan je vaste groepje, om soms elkaar in een andere setting te zien, misschien te horen waar anderen mee bezig zijn, wat er verder in de organisatie speelt etc. 

Heel af en toe wordt ons weleens gevraagd wat we van bepaalde dagen vinden, en dan geven we wel feedback. Maar dan is het wel ons doel om die dag met kleine aanpassingen beter te laten aansluiten op onze behoeftes voor zover dat kan en niet om al die dagen maar gewoon af te schaffen. 

Mijn tip is om (voor een volgende keer) zelf in de organisatie te gaan, of aan te geven dat je graag mee zou willen denken met het organiserende comité. Waarom zou je mokkend meedoen of je snor drukken als je ook iets leuks en nuttigs van kunt maken voor jezelf en je collega's?

Mugske schreef op 08-10-2025 om 16:10:

ook wel een over de vorm (slapen op een slaapzaal).

zoiets heb ik ook wel eens meegemaakt, met z’n allen in één ruimte slapen en dat was dan ook nog eens een soort van semi-buiten. Leidinggevende dreigde met hel en verdoemenis voor wie niet meedeed, maar sliep zelf in een hotel 😒

Achteraf verklaar ik mezelf voor totaal geschift dat ik ben gebleven. Ik vond het totaal over de grens en zou dat nu echt niet meer doen.  

Alice12 schreef op 08-10-2025 om 09:39:

Ja, als je in het onderwijs werkt heb je elk jaar zulke ongein. Ik heb geleerd om mij niet meer te verzetten. Ik ga en ga weer naar huis.

Hehehe, elk jaar? Wij hebben er 5 of 6 in een jaar… 

Je werkgever mag eisen dat hun werknemers meedoen aan bijscholing en professionalisering. En ja, daarvoor mag de werkgever werknemers ook oproepen op niet-werkdagen. 
Bij veel werkgevers staan bijscholingsdagen opgenomen in de taakomvang maar dit verschilt per CAO hoe het is weggezet. In het onderwijs in ieder geval voor een x-aantal uur per jaar. Ga je daar overheen mag je dit op een andere wijze compenseren (in het ow dus).

Je kan nu nog niet beoordelen of je wel of niet iets hebt aan deze sprekers. En je kont tegen de krib gooien gaat je niet de dag door helpen. Stel je open op en anders heb je iig nog de gratis lunch 🙃

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.