Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Bedrijfsdag met sprekers

Hoi,

Hier een stille meelezer die nu jullie hulp nodig heeft.

Over een week hebben wij een teambuildingsdag + sprekers met het hele bedrijf.
Het programma is sinds gisteren bekend en zie totaal de meerwaarde er niet van in

In de ochtend hebben we een gezamenlijk programma met 1 spreker en een klein kwisje, 'S middags heb je een keuze welk college je wilt volgen.
Dit zijn o.a. cultuur/asiel en iets wat nog een beetje met mijn werk te maken heeft.

Een smoes verzinnen is natuurlijk totaal niet goed, maar omdat ze zelfs collega's vragen hun vrije dag te ruilen merk ik dat ik nog opstandiger begin te worden.

Dit grapje duurt trouwens de hele dag en is extern, dus tussendoor even naar m'n werkplek gaan kan ook niet.

Hebben jullie ook wel eens met dit bijltje gehakt?

ik denk dat veel organisatie wel dit soort activiteiten hebben in verschillende vormen. Vaak is het gewoon gaan, uitzitten en gezellig maken met je collegas. 

ik denk dat elke kantoormedewerker wel eens met dit bijltje heeft gehakt.

Je gaat erheen, zegt iets als er wat aan je gevraagd wordt, drinkt nog een kop koffie en gaat gaar weer naar huis. Je bedrijf vindt dit belangrijk en ze betalen jouw loon. Waarom zou je dan niet gaan?

wat mugske zegt. goeie plek uitzoeken, uitzitten en er een gezellig uitje van maken met een paar collega's.

Dat zijn van die onzinnige dingen want je schiet er niets mee op, maar die wel verplicht zijn bij sommige bedrijven. Je baalt op dat moment dan want je steekt de tijd liever in jouw werk of andere echt nuttige bezigheden. Vaak bij bedrijven die dit soort dingen doen hebben medewerkers het enorm druk. Dan komt zoiets nooit uit. Het is uitzitten en meedoen, meer kun je er niet aan doen denk ik. 

Zo'n evenement waar de leidinggevenden heel enthousiast over doen en waarvan jij je afvraagt of je de enige bent die er totaal geen zin in heeft. Als het dan ter sprake komt met collega's blijkt dat iedereen het langdradig geneuzel vindt en liever zijn tijd aan het werk besteed.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat er nog steeds bedrijven zijn die dat soort dingen organiseren. Het moet wel voor de bühne zijn, omdat iemand ooit verzonnen heeft dat het zo "heurt". Ik zie echt het nut of de waarde niet van zo'n dag als medewerkers er geen zin in hebben.

Deze weken is het echt bal door verschillende projecten. Vorige week een middag (was best leuk), vandaag ook een middag (start al om 12 uur met lunch, en duurt tot half zes en daarna nog borrel). Morgen een cursusdag. Ik kom daardoor niet echt aan mijn uitvoerende werk toe. Maar uiteindelijk zijn deze dagen ook nuttig door de relaties die je op doet. 

Ja, als je in het onderwijs werkt heb je elk jaar zulke ongein. Ik heb geleerd om mij niet meer te verzetten. Ik ga en ga weer naar huis. 

Adem in, adem uit.

Gewoon je dag uitzitten met hopelijk een goede lunch.

Gewoon gaan dus of verlof opnemen. Het is gewoon je werk hè, dat is niet altijd zoals jij het wilt.

Vond je dit werkelijk dé aanleiding om een topic voor te openen?

Ik zit dat soort dagen altijd maar een beetje uit.
Ben er ook niet van hoor, het is voor mij echt een moetje. 
Ik heb helemaal geen behooefte aan sociaal gedoe met collega's die ik verder nooit zie of spreek. Degenen die ik wel geregeld spreek, daar heb ik tussen de bedrijven door af en toe wel een kletspraatje mee en dat vind ik meer dan genoeg. Mijn sociale leven is buiten mijn werk. Maar goed, als ik af en toe zo'n dag moet bijwonen dan doe ik dat gewoon. Als het niet heel erg perse moet, dan ben ik er niet bij en werk ik. 

Is er door de leidinggevende gezegd dat het verplicht is? Want dan is het wel bijzonder dat collega's hun vrije dag gaan ruilen (om niet hierheen te gaan blijkbaar). 
Bij mijn vorige werkgever waren dit soort uitjes inderdaad verplicht. Vaak op verre locaties en soms ook een avondprogramma erbij. Ik ging meestal wel, maar dan tijdig naar huis. Er werd geregistreerd als je binnenkwam. Soms was ik op vakantie en ontliep ik de verplichting. Zinloos vond ik het vaak niet. Gelukkig de laatste periode geen echte teambuilding-dingen meer zoals quad rijden, strandspellen etc. Maar toch ben ik heel blij met mijn nieuwe werkgever die 1 keer per jaar een vrijblijvend personeelsfeest organiseert. Geen verplichting dus. Nog niet geweest overigens, want 1 keer was ik ziek en 1 keer op vakantie.

Joh, waar maak je je druk om. Lekker naartoe gaan, luisteren (misschien is het nog interessant), lekker hapje en drankje pakken... Als jouw werkgever je hiervoor wil betalen, mooi toch?

Zulke dingen zijn  bij ons ook vaak online bij te wonen. En dan ga ik thuis ondertussen gewoon andere dingen doen. De was ophangen/opvouwen en  gewoon surfen op internet.

Spreekuurtje

Spreekuurtje

08-10-2025 om 10:38 Topicstarter

Het liefst ga ik niet inderdaad, en ik snap ook niet dat iedereen braaf zou gaan. ben ik echt heel erg verbaast over!
Daar komt het bij mij misschien ook wel op neer hoor, maar als niemand zijn mond open trekt en/of protesteert gebeurt er nooit wat

Hier is het trouwens tussen de middag gezamenlijk lunchen er sluiten we af met een borrel, want dat laatste hoort er nou immers bij.

Er is inderdaad gezegd dat het om een verplichte dag gaat, er is dus gevraagd aan mensen die die dag eigenlijk vrij zijn dit om te wisselen

Spreekuurtje schreef op 08-10-2025 om 10:38:

Het liefst ga ik niet inderdaad, en ik snap ook niet dat iedereen braaf zou gaan. ben ik echt heel erg verbaast over!
Daar komt het bij mij misschien ook wel op neer hoor, maar als niemand zijn mond open trekt en/of protesteert gebeurt er nooit wat

Hier is het trouwens tussen de middag gezamenlijk lunchen er sluiten we af met een borrel, want dat laatste hoort er nou immers bij.

Er is inderdaad gezegd dat het om een verplichte dag gaat, er is dus gevraagd aan mensen die die dag eigenlijk vrij zijn dit om te wisselen

Ik vind dat helemaal niet raar. Een werkgever stopt moeite en tijd om zo'n dag te organiseren en het is voor de binding in mijn ogen belangrijk om soms iets anders buiten je werk te doen. De inhoud is nooit voor iedereen goed maar soms moet je je daar gewoon even overheen zetten en iets over hebben voor je werkgever.

Zo'n borrel is overigens meestal optioneel. Anders neem je 1 drankje en ga je daarna lekker naar huis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.