Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Bedankje voor iets wat je taak is

Als een collega iets voor jou doet wat zijn taak is, bedank je daar dan voor? En andersom, vind je het vervelend als iemand je iets opdraagt (verpakt in een vraag), en daar dan niet voor bedankt?
Ik heb sinds een klein jaar een nieuwe collega die als MT-lid is toegewezen aan ‘mijn’ project. Het stoort me nogal dat zij soms het idee wekt dat ik voor haar werk. Ze is dan wel ‘eind’verantwoordelijk, maar niet meer dan dat. Omdat ze de organisatie wil leren kennen, wil ze bij de meeste overleggen zijn, en dan krijg ik verzoekjes als ‘wil je zus en zo overleg verplaatsen, want ik kan niet op dinsdagochtend?’ En nadien nooit een bedankje, echt hevig irritant. Ik bedank zelf iedereen, zelfs voor dingen die gewoon tot iemands taak behoren.
Laatst had ik dit eens besproken met een andere collega, mijn oude mentor en MT-lid dat de nieuwe collega begeleid. Kreeg ik dus vervolgens ineens een mail van de nieuwe collega op iets wat ik had uitgezocht ‘fijn, bedankt!’. Ze kan het dus wel


hmm als haar toon iets teveel 'commando' is, dan zou met het wel storen als er niet 'dank je' wordt teruggemaild (op mijn bericht dat het indrerdaad gelukt is om te verplaatsen). Maar als ik met iemand kan lezen en schrijven en deze persoon is verder niet commando-achtig dan zou ik het niet missen. Ik zou zelf wel 'dank voor je moeite' terugmailen overigens. Maar ik verwacht dat dus niet echt altijd van anderen.
gr Angela
ps ik vind het wel de 'smeerolie' dus als iemand op dat niveau het niet spontaan doet zou het wel slim zijn als die het aanleert

MMcGonagall

MMcGonagall

27-08-2021 om 16:48 Topicstarter

Angela1967 schreef op 27-08-2021 om 16:43:

hmm als haar toon iets teveel 'commando' is, dan zou met het wel storen als er niet 'dank je' wordt teruggemaild (op mijn bericht dat het indrerdaad gelukt is om te verplaatsen). Maar als ik met iemand kan lezen en schrijven en deze persoon is verder niet commando-achtig dan zou ik het niet missen. Ik zou zelf wel 'dank voor je moeite' terugmailen overigens. Maar ik verwacht dat dus niet echt altijd van anderen.
gr Angela
ps ik vind het wel de 'smeerolie' dus als iemand op dat niveau het niet spontaan doet zou het wel slim zijn als die het aanleert

Ja hè, dat vind ik dus ook. Als mijn co-projectleider tegen me zegt ‘doe jij even dit en dat’, geen probleem, maar van een nieuwe collega is het gewoon een beetje apart. En zeker gezien haar functie. Ze zegt ook regelmatig dingen als ‘ik ben hier niet om vrienden te maken’, nou dat lukt aardig 

Als iemand ergens al bijna een jaar werkt is die niet nieuw meer. Wanneer mijn collega’s me na een paar maanden m nog steeds als ‘de nieuwe’ zouden zien, dan was ik vrij snel klaar met leuk lief en aardig doen. 

Heen en weer mailen alleen om 'dankjewel' te zeggen voelt vaak een beetje overdreven. Zeker als het in bovenstaand voorbeeld waarbij het blijkbaar jouw taak is om de vergaderingen te plannen (of is het dat niet?). Zeker ondersteuners hebben bij ons vaak al een volle mailbox, daar hoeven mailtjes alleen om te bedanken niet bij wat mij betreft. Dat kun je beter doen als je elkaar een keer spreekt: wat fijn dat je me zo goed ondersteunt... of zo.

Als het jouw taak is om vergaderingen te verplaatsen, dan zou ik niet steeds bedankt erachteraan mailen, want dat is weer extra mailverkeer. Als je gewoon bij elkaar bent en je vraagt iets, zeg ik wel vaak bedankt als iemand iets voor me doet, maar ik ga er niet speciaal voor mailen. 

Ze is MT lid en eindverantwoordelijk maar ‘niet meer dan dat’ schrijf je. Die snap ik even niet. Ze zal misschien niet je direct leidinggevende zijn maar is zo te lezen wel je projectleider. Dus waarom zo neerbuigend over haar doen? En waarom zeg je haar zelf niet dat je n bedankje op prijs stelt en speel je het via haar mentor?
Het klinkt me allemaal alsof jij graag die taak had gekregen. 

Zelf hoef ik geen mailbox vol bedankjes, ik krijg al genoeg e-mail. Ik vind het zelfs irritant, moet dat nou denk ik er dan bij. Wat ik veel leuker vind, is als iemand mij spreekt en dan vertelt welk specifiek verschil mijn advies of actie voor ze heeft gemaakt. 

Echter, als ik zou weten dat jij het op prijs stelt, zou ik je even bedanken tijdens het overleg, “wat fijn dat MMcGonnagal een tijdstip heeft kunnen vinden waarop iedereen aanwezig kan zijn” geen probleem. Maar laat mijn inbox maar met rust met het standaard ‘dank je’. 

DanGun schreef op 27-08-2021 om 16:57:

Ze is MT lid en eindverantwoordelijk maar ‘niet meer dan dat’ schrijf je. Die snap ik even niet. Ze zal misschien niet je direct leidinggevende zijn maar is zo te lezen wel je projectleider. Dus waarom zo neerbuigend over haar doen? En waarom zeg je haar zelf niet dat je n bedankje op prijs stelt en speel je het via haar mentor?
Het klinkt me allemaal alsof jij graag die taak had gekregen.

Dat viel me ook op. Het lijkt alsof je haar niet echt accepteert in haar rol. Waarom heb je daar zo'n moeite mee? Het klinkt een beetje jaloers. 

MMcGonagall

MMcGonagall

27-08-2021 om 17:32 Topicstarter

Julali schreef op 27-08-2021 om 17:05:

[..]

Dat viel me ook op. Het lijkt alsof je haar niet echt accepteert in haar rol. Waarom heb je daar zo'n moeite mee? Het klinkt een beetje jaloers.

Nee hoor, maar ik ben eraan gewend geraakt dat management zich niet veel met mijn werk bemoeit. Het is mijn taak om die (mijn) vergaderingen te plannen en voorheen was het verantwoordelijke MT-lid erbij als het hem uitkwam. Een bedankje vind ik dus wel aardig als ik iets voor iemand regel wat mijn taak niet is.

het is jouw taak die vergadering te plannen maar het is tegelijk ook jouw taak niet? Ik snap t even niet. 

Ik bedank mijn collega's volgens mij altijd wel als ze iets voor me doen. Overdreven misschien, maar het voelt goed om het zo te doen. Vaak doe ik het ook wel meteen bij de vraag 'Beste Marietje, zou jij voor mij xx en yy kunnen doen? Alvast bedankt! Groetjes, Patatflip'

Patatflip schreef op 27-08-2021 om 17:35:

Ik bedank mijn collega's volgens mij altijd wel als ze iets voor me doen. Overdreven misschien, maar het voelt goed om het zo te doen. Vaak doe ik het ook wel meteen bij de vraag 'Beste Marietje, zou jij voor mij xx en yy kunnen doen? Alvast bedankt! Groetjes, Patatflip'

Dat ‘alvast bedankt!’ maakt juist dat iemand geen ‘nee’ meer kan zeggen. 

MMcGonagall

MMcGonagall

27-08-2021 om 17:45 Topicstarter

Ik stuur naar de ondersteuning ook bedankjes. Niet standaard, maar wel als ze iets heel snel doen of iets buiten de standaard acties.

man, dan heb je de mailbox vol met bedankjes. Nee bedankt.

Face-to-face prima om eens bedankt te zeggen, maar niet bij elk klein dingetje. 

To, heb jij het idee dat in het project gelijkwaardig ben t aan haar en ziet zij zichzelf als leidinggevend in het project? Ik vraag mij namelijk oprecht af wie hier de rollen niet begrijpt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.