Werk en Opleiding
Lali
12-06-2026 om 16:09
Aanmelding WIA
Ik heb ME/CVS en werk momenteel 24 uur per week in plaats van mijn oorspronkelijke 32 uur. Dat doe ik inmiddels ongeveer een half jaar. Omdat ik al meer dan 65% van mijn oorspronkelijke uren werk, zit ik niet in een tweede spoortraject.
Ik zit nu in het tweede ziektejaar en vraag me af hoe het WIA-traject er in de praktijk uitziet.
Ik kan begeleiding krijgen voor het aanvragen voor de WIA voor ongeveer € 70 per maand. Is dat volgens jullie de moeite waard of is een WIA-aanvraag goed zelf te doen? Mijn werkgever werkt totaal niet mee.
Poezenmeisje
12-06-2026 om 16:32
Je hebt geen bureautje of hulpverlener nodig om WIA aan te vragen. Neem zelf contact op met ze, onze ervaring is erg goed.
Daglichtlamp
12-06-2026 om 16:55
Je bent minder dan 35 % ziek? Dan krijg je geen WIA. Ik denk dat je inderdaad de aanvraag wel zelf kunt en moet doen, maar je moet er vanuit gaan dat je geen WIA krijgt. Ik denk dat het belangrijkste nu is om uit te zoeken of je bij je werkgever kunt blijven voor de uren die je nu werkt. Ik zou eerder daar hulp bij zoeken. Wat zijn je rechten precies als je al te veel hersteld bent voor WIA, maar te weinig om je oude inkomen te kunnen verdienen.
Lali
12-06-2026 om 17:43
Bedrijfsarts geeft alle medewerking. Mijn leidinggevende wil dat ik extra werk doe terwijl ik minder uren werk. Ik ben inderdaad lid van een vakbond.
Ik zou heel graag bij deze werkgever willen blijven werken. Mijn leidinggevende werkt dus erg tegen, maar het grootste deel van mijn werk vind ik erg leuk.
Ik hoef niet perse mijn oude inkomen te verdienen, we redden het thuis ook wel met die 24 uur.
Schommelstoel
12-06-2026 om 18:20
Een WIA-aanvraag is voor de meeste mensen geen hogere wiskunde, maar de vakbond kan je hier goed bij helpen als je daar behoefte aan hebt.
Moxxie
12-06-2026 om 18:54
Wel aanvragen, ook al heb je geen recht! Met jouw ziekte loop je het risico om in een medische afzakker terecht te komen, en de WIA aanvraag kan je dan helpen om dit aan te tonen, zodat er rekening mee gehouden wordt.
Een medische afzakker betekent dat je in stappen steeds minder uren gaat werken om het vol te kunnen houden, waardoor de uitkering waar je recht op hebt ook steeds lager wordt.
Dorestad
12-06-2026 om 19:34
Moxxie schreef op 12-06-2026 om 18:54:
Wel aanvragen, ook al heb je geen recht! Met jouw ziekte loop je het risico om in een medische afzakker terecht te komen, en de WIA aanvraag kan je dan helpen om dit aan te tonen, zodat er rekening mee gehouden wordt.
Een medische afzakker betekent dat je in stappen steeds minder uren gaat werken om het vol te kunnen houden, waardoor de uitkering waar je recht op hebt ook steeds lager wordt.
Mijn eega heeft vanaf zijn 50ste deze medische afzakker gehad.
SuzyQFive
12-06-2026 om 20:00
Ik was zo’n medische afzakker en had echt nooit vrijwillig minder moeten gaan werken, qua inkomen dan.
Ik ben inmiddels volledig afgekeurd maar dus gebaseerd op een loon van 0,64 FTE en niet op de 0,9 FTE die ik voorheen werkte.
Ik was trouwens sowieso niet afgekeurd op enkel ME/CVS, ben uiteindelijk afgekeurd op basis van meerdere aandoeningen.
Om op je vraag terug te komen: mijn onafhankelijke bedrijfsarts heeft mij onwijs goed geholpen met het keuringsproces. Hij heeft de FML doorlopen en daar addendums bij gedaan (die vragen zijn bijvoorbeeld: kunt u in een uur 100 keer bukken? Ja, fysiek lukt dat wel maar mijn hoofd kan die druk niet aan, toch krijg je dan het volle aantal punten).
Daarnaast revatraject doorlopen en zij hebben ook rapporten gemaakt over mijn belastbaarheid.
Een bureautje zou ik niet zomaar inschakelen. Vakbond wel