Verbouwen en klussen Verbouwen en klussen

Verbouwen en klussen

Warmtepomp - vloerverwarming

Sinds een maand hebben we een warmtepomp. Ideaal als het gaat om het gasverbruik.

Het enige waar we tot nu toe niet aan kunnen wennen is dat de vloer (vloerverwarming) niet meer zo comfortabel warm is, terwijl de kamertemperatuur wel gewoon normaal is (21graden). 

We horen de pomp van de vloerverwarming gewoon aanslaan dus hij werkt wel, maar het comfort ervan is helaas weg.
Wie weet hoe je de vv moet instellen om de vloer toch normaal verwarmd te krijgen icm de warmtepomp?


Kan je bij de vloerverwarming niet regelen hoe warm de instroom is en de uitstroom? Meestal is de instroom zo rond de 40 graden, lijkt me dat je warmtepomp dat wel levert.

Of gebruik je het nu op een andere manier dan voorheen. Ik begreep altijd dat een warmtepomp in principe 24 uur per dag aan staat. Zette je eerst de thermostaat lager als je ging slapen? 

Dit is helaas een heel bekend verschijnsel van vloerverwarming. Dat ligt niet per se aan het gegeven dat de verwarming niet goed is afgesteld. De manier van verwarmen en hoe de huizen zijn geisoleerd, werkt anders en wij mensen houden (ook) van stralingswarmte. Iets wat je ondanks de verkooppraatjes in vergelijking met de ouderwetse radiatoren veel minder beleeft.
https://www.installatieprofs.nl/nieuws/verwarming/vloerverwarming/is-laagtemperatuur-vloerverwarming-eigenlijk-wel-zo-comfortabel

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

23-12-2022 om 23:00

Diyer schreef op 23-12-2022 om 22:56:

Dit is helaas een heel bekend verschijnsel van vloerverwarming. Dat ligt niet per se aan het gegeven dat de verwarming niet goed is afgesteld. De manier van verwarmen en hoe de huizen zijn geisoleerd, werkt anders en wij mensen houden (ook) van stralingswarmte. Iets wat je ondanks de verkooppraatjes in vergelijking met de ouderwetse radiatoren veel minder beleeft.
https://www.installatieprofs.nl/nieuws/verwarming/vloerverwarming/is-laagtemperatuur-vloerverwarming-eigenlijk-wel-zo-comfortabel

De vloerverwarming was er voor de warmtepomp, als ik het goed begrijp. Het ligt dus aan de warmtepomp.

Ik heb geen vloerverwarming maar wel een warmtepomp met lagetemperatuur radiatoren. In mijn vorige huis had ik de temperatuur overdag op 19 en ‘s avonds op 20. In dit huis heb ik de temperatuur op 21. Mij is uitgelegd dat dat normaal is en dat dat te maken heeft met het ontbreken van stralingswarmte. Ik zet de temperatuur ook niet meer omlaag ‘s nachts (ook op advies van de installateur) omdat het te lang duurt om op te warmen met lagetemperatuur verwarming. Ik neem aan dat vloerverwarming ook lagetemperatuur verwarming is. In ieder geval ook niet naar beneden zetten dus en wat hoger dan je gewend bent.

Ik vind het wel comfortabel maar dus wel op een hogere temperatuur dan ik gewend was. 

Tickel schreef op 23-12-2022 om 23:00:

[..]

De vloerverwarming was er voor de warmtepomp, als ik het goed begrijp. Het ligt dus aan de warmtepomp.

Die warmtepomp kan gewoon geen hele hoge temperaturen leveren dus daar horen lagetemperatuur ‘afgiftepunten’ bij. Ik neem aan dat gecheckt is of de bestaande vloerverwarming goed kan functioneren met de nieuwe warmtepomp. Nu moet in ieder geval eerst de thermostaat omhoog. Als het dan nog niet comfortabel is, zou ik de installateur raadplegen. Dat zou je vrij snel moeten merken, of het dan wel goed is, lijkt mij. Het duurt waarschijnlijk een aantal uren tot de temperatuur in de ruimte met 1-2 twee graden is gestegen. 

Op zich maakt het niet uit of de warmtepomp de aanvoer van water regelt of dat de cv dat doet. Er kan gewoon niet een hele hoge temperatuur (en ook niet te laag vanwege condensatie) door vloerverwarming, vanwege schade aan de dekvloer. Dus in alle gevallen is die laag. Het water zal altijd bijgemengd worden met koud water tot een bepaalde temperatuur die veilig door de vloer kan gaan. De soort opwekker (als die het vermogen haalt zoals die het moet doen) is daarbij niet belangrijk. Al maak je het water warm door buiten een fikkie te stoken. Warm water is warm water.

Vragen aan to: hoe lang heb je de vloerverwarming al? Heb je al eerder een winter geleefd met vloerverwarming?
Is er iets in je huis veranderd qua isolatie? Is je huis met de komst vd warmtepomp bijv. ook nog sterk geisoleerd?
Zijn er instellingen aangepast in de temperatuur?

Diyer schreef op 24-12-2022 om 12:40:

Op zich maakt het niet uit of de warmtepomp de aanvoer van water regelt of dat de cv dat doet. Er kan gewoon niet een hele hoge temperatuur (en ook niet te laag vanwege condensatie) door vloerverwarming, vanwege schade aan de dekvloer. Dus in alle gevallen is die laag. Het water zal altijd bijgemengd worden met koud water tot een bepaalde temperatuur die veilig door de vloer kan gaan. De soort opwekker (als die het vermogen haalt zoals die het moet doen) is daarbij niet belangrijk. Al maak je het water warm door buiten een fikkie te stoken. Warm water is warm water.

Vragen aan to: hoe lang heb je de vloerverwarming al? Heb je al eerder een winter geleefd met vloerverwarming?
Is er iets in je huis veranderd qua isolatie? Is je huis met de komst vd warmtepomp bijv. ook nog sterk geisoleerd?
Zijn er instellingen aangepast in de temperatuur?

Oké dus dan zou dat al eerder hebben moeten opvallen, dat de temperatuur naar boven moest. Omdat het in alle gevallen lagetemperatuur verwarming is. Gelukkig heb jij er meer verstand van dan ik! Ik hoop dat je de puzzel gelegd krijgt TO.

Klopt, in principe maakt de opwekker niet uit. Bij CV zal er meer koud water bijgemengd moeten worden tot de geschikte temperatuur, omdat CV's heter water maken (> 60 graden) Dat kan een warmtepomp niet, die zit met 45 graden vaak wel aan z'n max. Maar ook 45 graden loopt niet door de leidingen. Dan wordt de afwerkvloer te warm, gaan planken kromtrekken, laat de lijm van je vloerbedekking los, etc. Meestal loopt er niet meer dan 40 graden door de leidingen en op het punt dat ze je afwerkvloer bereiken, is dat nog wat verder afgekoeld.
Die 40 graden moet een warmtepomp makkelijk kunnen halen, al dan niet als hybride systeem (bijverwarmd worden door de CV op hele koude dagen) en mits het vermogen goed is berekend op het volume.

Eens met Diyer. Ben benieuwd naar de antwoorden.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

24-12-2022 om 14:15

Of je hele installatie is nu niet goed (water)ingeregeld en blijft een deel van de vloerverwarming koud(er). Bijvoorbeeld: de vloerverwarming in de open keuken is wel goed en daardoor de huiskamer in totaal wel okey, maar een deel van de vloer blijft (deels) kouder?

Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

24-12-2022 om 16:14 Topicstarter

Dank voor de antwoorden.
Met de werking van de vloerverwarming is niers mis: toen de buitentemperatuur te laag was en de warmtepomp overschakelde op gas was de vloer gewoon ouderwets warm.

Inmiddels is de kou wel weer uit de vloer. Ik denk dat het warm genoeg was in de woonkamer waardoor de vloerverwarming niet bijsloeg.

De thermostaat van de vloerverwarming staat ook volledig open. Denk dat het dus idd te maken heeft met de aanvoertemperatuur die minder warm is.

De thermostaat staat hier overingens gewoon 24/7 op dezelfde temperatuur, omdat dit aangeraden was.

Jou vv heeft een eigen pomp.  Als jou vv gescheiden is van de cv installatie dmv een eigen warmtewisselaar is het heel goed mogelijk dat de capaciteit van deze warmtewisselaar niet voldoende is om de lagere temperatuur van de warmtepomp om te zetten in voldoende temperatuur voor de vloer. De CV geeft hogere temperaturen waardoor er dus ook meer warmte wordt afgegeven aan de vloer. 

Diyer schreef op 24-12-2022 om 13:43:

Klopt, in principe maakt de opwekker niet uit. Bij CV zal er meer koud water bijgemengd moeten worden tot de geschikte temperatuur, omdat CV's heter water maken (> 60 graden) Dat kan een warmtepomp niet, die zit met 45 graden vaak wel aan z'n max. Maar ook 45 graden loopt niet door de leidingen. Dan wordt de afwerkvloer te warm, gaan planken kromtrekken, laat de lijm van je vloerbedekking los, etc. Meestal loopt er niet meer dan 40 graden door de leidingen en op het punt dat ze je afwerkvloer bereiken, is dat nog wat verder afgekoeld.
Die 40 graden moet een warmtepomp makkelijk kunnen halen, al dan niet als hybride systeem (bijverwarmd worden door de CV op hele koude dagen) en mits het vermogen goed is berekend op het volume.

Er wordt binnen een CV systeem geen water bijgemengd. De thermostaat van de vv zal eventuele te warme water afknijpen zodat de temperatuur in de vloer niet te hoog wordt. Een hogere cv temperatuur zal dus ook zorgen voor een hogere temperatuur in de vloer, maar niet te hoog.

in een standaard vv verdeler wordt het (te) warme water bij gemengd met het retour water uit de vloer. Bij een laag temperatuur systeem zoals een warmtepomp moet dit voorkomen worden omdat de temperatuur van een warmtepomp al laag genoeg is om de vloer op een veilige manier te verwarmen zonder bij menging van het retour water uit de vloer.Indien de verdeler dus niet aangepast is of kan worden, wordt de vloer dus altijd gemengd met een veel lagere aanvoertemperatuur dan voorheen gedaan werd met de cv ketel temperatuur van bv 60 graden.

Wij hebben sinds 2017 een nieuwe woning met vloerverwarming. Wat wij ervaren is dat de woning wel opwarmt tot de aangegeven temperatuur. Daarna blijft het rond de 20 / 21 graden. Lekker warm zou je zeggen. Toch missen ook wij de stralings warmte. Dit komt omdat de cv niet hoeft bij te verwarmen. 
Bij een minder goed geïsoleerd huis zal de c.v. vaker aanslaan om de kamer op temperatuur te houden. Daardoor voel je de warmte van de vloer beter. 
Wij hebben er een elektrische sfeerhaard bij. Het staat gezellig, en geeft ook warmte af.
Deze krijgt de woonkamer ook snel warm. Het nadeel daarvan is dan weer dat de c.v. nog minder hoeft te draaien. Met als gevolg dat de badkamer boven ook kouder blijft.
Met het oog op minder gas stoken gaan we er toch naar toe om in de badkamer te kiezen voor electrische vloerverwarming. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.