Verbouwen en klussen Verbouwen en klussen

Verbouwen en klussen

Speelgoed met krijtverf: wax of vernis?

Ik ben een oud stuk speelgoed aan het opknappen met krijtverf. Nu twijfel ik over de afwerking. Ik heb zowel transparante wax als dito vernis gekocht om het nog even uit te stellen.

Ik heb alleen lichte kleuren gebruikt en verwacht 2-3 lagen nodig te hebben. (Het is een donker gebeitst ding.)

Oftewel: graag even advies.

Als er ook daadwerkelijk kinderen weer mee gaan spelen zou ik eerst onderzoeken welk product kind vriendelijk is. Zowel qua krijtverf als aflak.

Amaranth

Amaranth

27-08-2021 om 15:05 Topicstarter

Uiteraard is het dat allebei: watergedragen en niet giftig. Ook de verf is niet giftig.

Heb je een stukje ander hout waar je het verschil op uit kunt proberen qua look en feel? 

Ik ken alleen giftige wax. Dus dat zou ik niet doen. 

Amaranth

Amaranth

27-08-2021 om 20:27 Topicstarter

ToetieToover schreef op 27-08-2021 om 17:04:

Ik ken alleen giftige wax. Dus dat zou ik niet doen.

Ik wel, deze wax is speciaal voor krijtverf en 'Toy safe'. Dat was mijn vraag ook niet.

Wel wat betreft de afwerking. Wat wordt mooier/duurzamer in onderhoud?

Iemand met ervaring met krijtverf?

Amaranth schreef op 27-08-2021 om 20:27:

[..]

Ik wel, deze wax is speciaal voor krijtverf en 'Toy safe'. Dat was mijn vraag ook niet.

Wel wat betreft de afwerking. Wat wordt mooier/duurzamer in onderhoud?

Iemand met ervaring met krijtverf?

Ik heb veel ervaring met krijtverf. Wax en vernis blijven krasgevoelig, waarbij wax makkelijker te corrigeren is. Voor krasvaste afwerking binnen gebruik ik parketlak en buiten boot/jachtlak. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.