Verbouwen en klussen Verbouwen en klussen

Verbouwen en klussen

Regenwater voor toilet, wasmachine en buiten

We zijn een verbouwing aan het plannen. We denken erover een systeem aan te laten leggen om regenwater te gebruiken voor het toilet, de wasmachine en de buitenkraan. Zijn er toevallig mensen die daar ervaring mee hebben? Waar moet je aan denken, welk systeem werkt goed, etc.? Ben benieuwd! 


IdolizedMouse16

IdolizedMouse16

03-08-2022 om 14:24

Heb je al gekeken hoeveel regenwater er is gevallen de afgelopen maanden ? Daar kan je amper je washandje mee nat maken.

Piratenkoningin

Piratenkoningin

03-08-2022 om 14:29 Topicstarter

Dat zou niet werken inderdaad  Maar in andere jaargetijden staat onze tuin soms zo onder water dat het lijkt alsof het huis een eiland is. Als we dat water nou eens allemaal op zouden kunnen vangen… Of zou je het niet zolang kunnen ‘bewaren’?

Ik heb geen ervaring met bepaalde systemen, maar er jaren geleden wel onderzoek naar gedaan. Uit dat onderzoek bleek dat het allemaal niet zo mooi is als dat het klinkt (al ging dat ook om grijswatersystemen). Gebruikers van systemen moesten vaak chemicaliën gebruiken om de leidingen niet te laten verstoppen. Ook krijg je snel aanslag in je toilet. Veel particuliere gebruikers van de systemen hadden dat systeem na een aantal jaar weer uitgeschakeld. Ik geloof wel dat in België er veel meer ervaring is, omdat het daar vaker gebruikt wordt. Dus misschien kan je daar informeren?

Piratenkoningin

Piratenkoningin

03-08-2022 om 14:49 Topicstarter

Over dat stuk (filteren e.d.) is de informatie die ik vind niet zo duidelijk, dat zou weleens kunnen betekenen dat het nog niet zo in orde is. Ik zie inderdaad dat het in België meer wordt gedaan, maar voor gebruik in huis wordt het wel omgeven met waarschuwingen. Regenwater opslaan is daar wel verplicht bij nieuwbouw, maar dan wordt het veelal voor de tuin gebruikt. Dat is ook nog een optie: alleen voor de buitenkraan. 

Voor in huis zou ik het niet gebruiken, al helemaal niet voor de was! 

To, ik vind het cool dat je de optie overweegt. Misschien kun je nog bruikbare informatie vinden binnen de Tiny House beweging. Een heel aantal daarvan zijn off grid en gebruiken alleen regenwater. "Marjolein in het klein" heeft er een aantal blogs over geschreven.

Mensen die ik ken pompen grondwater op en hebben dit aangesloten op de wc's en buitenkraan (sproeisysteem voor de tuin) dat werkt prima! Mogelijk is dat ook een optie voor je? Grondwater is ook veel meer voorradig volgens mij.

Piratenkoningin

Piratenkoningin

03-08-2022 om 15:03 Topicstarter

Ah de tiny house beweging, ook een goed idee om naar te kijken. En grondwater, nooit aan gedacht, maar wie weet! Dank voor de tips.

Mischa83 schreef op 03-08-2022 om 15:02:

Mensen die ik ken pompen grondwater op en hebben dit aangesloten op de wc's en buitenkraan (sproeisysteem voor de tuin) dat werkt prima! Mogelijk is dat ook een optie voor je? Grondwater is ook veel meer voorradig volgens mij.

Dat zit vol roest dus wil je ook niet binnen hebben. 

Regenwater gebruiken voor je toilet heb ik nog nooit iets van gelezen.
Wel heb ik gelezen over douche/bad/wasmachine afvoer die je gebruikt voor het toilet door te spoelen. 
Misschien is zo iets ook interessant voor jullie? 

https://www.rainproof.nl/node/861

Misschien heb je iets aan deze informatie? Ook met concrete links naar leveranciers.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

03-08-2022 om 16:58

Wij hebben sinds het laatste deel van de verbouwing een regenwaterput (zes jaar geleden, put van 10m³) waarop de toiletten, wasmachine en buitenkraan is aangesloten. 
De voorbije jaren hebben we hem tweemaal moeten bijvullen met kraanwater gedurende de droge periode, maar dit jaar nog niet.
Systeem bestaat uit een pomp binnenshuis, deze hoor je wel als hij aanslaat maar het geluid is verwaarloosbaar, met daarachter drie filters die je zowat jaarlijks moet vervangen (werkje van een kwartiertje). 
https://www.hrshop.be/nl/regenwater/filters/honeywell/honeywell-vervangfilterset-ff60ax-ff20dmf-ff20gac-ff60wmf.html?gclid=Cj0KCQjwuaiXBhCCARIsAKZLt3kJ6NAXMHEcMj1Gene3Vkt9mrySJkUwZHn3jrBFxlDtehy9kWrP49QaAv9CEALw_wcB

Ons verbruik van drinkwater is sinds de installatie gehalveerd, voor een gezin van drie volwassenen en één kind zitten we nu aan verbruik van 2.5 à 3m³ per maand.
Geen problemen met aanslag in de wc of geurend water bij de was. Voor de wasmachine zelf is dit trouwens een goede oplossing omdat er veel minder kalkaanslag is en je minder wasmiddel nodig hebt voor hetzelfde resultaat.
Hier in België is de regelgeving dat regenwater nooit in contact mag komen met leidingwater, anders had ik tevens mijn douche aangesloten op regenwater daar dit veel zachter is voor de huid. 

Overigens is dit in België niet alleen verplicht bij nieuwbouw maar tevens bij een grondige renovatie waarbij het dak wordt vernieuwd. 

redbulletje schreef op 03-08-2022 om 14:53:

Voor in huis zou ik het niet gebruiken, al helemaal niet voor de was!

Waarom niet? Regenwater is zacht, wij hebben een grote waterput en een pomp die het water filtert vooraleer het door het toilet of de wasmachine gaat. Duur drinkwater gebruiken voor toilet en wasmachine is zonde.

Ik ben voorstander.

Valdemar schreef op 03-08-2022 om 16:58:

Wij hebben sinds het laatste deel van de verbouwing een regenwaterput (zes jaar geleden, put van 10m³) waarop de toiletten, wasmachine en buitenkraan is aangesloten.
De voorbije jaren hebben we hem tweemaal moeten bijvullen met kraanwater gedurende de droge periode, maar dit jaar nog niet.
Systeem bestaat uit een pomp binnenshuis, deze hoor je wel als hij aanslaat maar het geluid is verwaarloosbaar, met daarachter drie filters die je zowat jaarlijks moet vervangen (werkje van een kwartiertje).
https://www.hrshop.be/nl/regenwater/filters/honeywell/honeywell-vervangfilterset-ff60ax-ff20dmf-ff20gac-ff60wmf.html?gclid=Cj0KCQjwuaiXBhCCARIsAKZLt3kJ6NAXMHEcMj1Gene3Vkt9mrySJkUwZHn3jrBFxlDtehy9kWrP49QaAv9CEALw_wcB

Ons verbruik van drinkwater is sinds de installatie gehalveerd, voor een gezin van drie volwassenen en één kind zitten we nu aan verbruik van 2.5 à 3m³ per maand.
Geen problemen met aanslag in de wc of geurend water bij de was. Voor de wasmachine zelf is dit trouwens een goede oplossing omdat er veel minder kalkaanslag is en je minder wasmiddel nodig hebt voor hetzelfde resultaat.
Hier in België is de regelgeving dat regenwater nooit in contact mag komen met leidingwater, anders had ik tevens mijn douche aangesloten op regenwater daar dit veel zachter is voor de huid.

Overigens is dit in België niet alleen verplicht bij nieuwbouw maar tevens bij een grondige renovatie waarbij het dak wordt vernieuwd.

Is de afvoer van het toilet en de wasmachine dan ook op een andere afvoer aangesloten en niet op het riool? Anders snap ik niet, dat je er niet mee mag douchen, maar wel het toilet ermee doorspoelen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

03-08-2022 om 19:49

Schemerlampje schreef op 03-08-2022 om 19:42:

[..]

Is de afvoer van het toilet en de wasmachine dan ook op een andere afvoer aangesloten en niet op het riool? Anders snap ik niet, dat je er niet mee mag douchen, maar wel het toilet ermee doorspoelen.

Nee, op dezelfde afvoer aangesloten. De reden dat je de twee stromen niet mag mengen is voor het geval er regenwater terug zou vloeien in de drinkwaterleiding. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.