Verbouwen en klussen Verbouwen en klussen

Verbouwen en klussen

Offerte tekeningen en constructieberekening uitbouw

Misschien mensen die recentelijk offertes hebben opgevraagd voor tekeningen en een constructieberekening van een redelijk eenvoudige uitbouw voor een woonkamer (recht naar achteren). 
Ik schrok een beetje van de prijs, vandaar dat ik even ervaringen van anderen wilde horen. 

Dank! 

dat heeft vooral te maken net het type uitbouw, te gebruiken materialen, afmetingen.  Moet er gefundeerd worden of niet. Komt er hr++ glas in of triple glas, schuifpui of niet. Vloerverwarming of een eenvoudige radiator. 
Lichtstraat of lichtkoepel of ramen die open kunnen en dan electrisch op zonne-energie of handmatig te openen. Platdak met bitumen of sedum dak.
Zijn er aansluitingen met de panden van de buren nodig.
En wat ook een dure grap kan zijn is als de draagconstructie aangepast moet worden.

ik heb niet helder wie de de tekeningen en constructieberekening heeft gedaan? 
En waar ben je van geschrokken, en welke verwachtingen had je?

Misschien wat gedetailleerder zijn? Dan kunnen anderen met aanbouw kijken hoe het zit tiv die van hun.

Hoe groot wordt de aanbouw? Moet draagconstructie worden aangepast etc? 

Wij willen op termijn gaan verbouwen en rekenen dat het zo'n 25.000 gaat kosten voor 6x2,5 erbij met draagconstructie. Maar geen idee of ik daar reëel beeld bij heb. 

Miss-Pippi

Miss-Pippi

20-12-2021 om 09:53 Topicstarter

Dank voor jullie reacties! Ik heb nog geen prijs voor de uitbouw zelf. Het gaat om een uitbouw tussen de 2 en 3 * 5 meter met waarschijnlijk een schuifpui met triple glas en een hoekprofiel (hoekwoning). Daarnaast vloerverwarming (en dus nieuwe vloer) en ik wil ook de afwerking laten doen. Ik vermoed dat zoiets tussen de 35.000 en 40.000 euro gaat kosten (inclusief alles), maar weet dat niet zeker. Prijzen voor werk en materiaal zijn natuurlijk hoog nu.

@ Due-Scimmie: het ligt er denk ik aan wat je allemaal wilt laten doen qua afwerking, maar ik denk dat 25.000 euro nog vrij voorzichtig ingeschat is.

Ik heb nu alleen een eerste offerte voor de tekeningen zelf. Dus voorlopig ontwerp, bestektekening en constructieberekening. Prijs: 3800 euro. 
is dat een normale prijs? Ik heb nul verstand van verbouwen en alles wat hiermee te maken heeft. 
Ik vind het vrij prijzig voor tekeningen voor een relatief standaard recht-toe-recht-aan uitbouw. Misschien is het volkomen normaal hoor…. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

20-12-2021 om 12:45

Ik begreep je vraag niet goed, maar het gaat puur om de prijs van de constructieberekening? Dat moet ik even nazoeken. In mijn herinnering was dat iets meer dan € 1.000 en dat vond ik al prijzig. 

Ik mis het definitief ontwerp. Dat zit nog tussen voorlopig ontwerp en bestektekeningen.

En staat er iets over aanpassen ontwerp, zit dat erbij?  

Is de offerte opgedeeld in uren per onderdeel?  Daar zou ik wel om vragen. Dan is beter te beoordelen of het te duur is.

Miss-Pippi schreef op 20-12-2021 om 09:53:

L

@ Due-Scimmie: het ligt er denk ik aan wat je allemaal wilt laten doen qua afwerking, maar ik denk dat 25.000 euro nog vrij voorzichtig ingeschat is.

Wij verwachten met keuken verplaatsen vloerverwarming rond de 50.000 uit te gaan komen maar zorgen marge te hebben tot 60.000 zeg maar. 

Miss-Pippi

Miss-Pippi

20-12-2021 om 15:22 Topicstarter

Dank! Sorry voor de onduidelijke vraag.

Het is opgedeeld in fasen.
Er staat ‘voorlopig ontwerp’, ‘bestektekening’ en ‘constructie’.
Bij voorlopig ontwerp staat dan o.a. overleg opdrachtgever VO1 en VO2 en plattegronden en gevels, prijs 900 euro (12 uur * 75 euro).
Bij bestektekening staat o.a. uitwerken plattegronden en gevels, doorsnede 1:20 en details 1:10 en constructie plattegronden, totaal 1200 euro (16 uur * 75 euro). 
En dan constructieberekening 12 uur * 85 euro = 1020 euro.
Totaal inclusief BTW 3775 euro.

Het gaat wel om een verbouwing met geveldoorbraak: er moet een draagbalk komen op de plek waar nu de achtergevel is. 

Ik had met name voor de andere twee fases misschien verwacht dat dat goedkoper zou zijn. Maar nogmaals; ik heb er geen verstand van! 

Miss-Pippi

Miss-Pippi

20-12-2021 om 15:25 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 20-12-2021 om 13:08:

[..]

Wij verwachten met keuken verplaatsen vloerverwarming rond de 50.000 uit te gaan komen maar zorgen marge te hebben tot 60.000 zeg maar.

Ja, precies! Slim. Alles is ook duur nu. 

Bij mij geen andere keuken. Wel vloerverwarming en vrij veel glas en dure materialen. Dus het zal allemaal wel weer duurder uitpakken dan je denkt/hoopt.

Miss-Pippi

Miss-Pippi

20-12-2021 om 15:27 Topicstarter

Ans-M. schreef op 20-12-2021 om 12:54:

Ik mis het definitief ontwerp. Dat zit nog tussen voorlopig ontwerp en bestektekeningen.

En staat er iets over aanpassen ontwerp, zit dat erbij?

Is de offerte opgedeeld in uren per onderdeel? Daar zou ik wel om vragen. Dan is beter te beoordelen of het te duur is.


Dat staat er niet bij. Wel VO1 en VO2 en dan bestektekeningen. Zie een van mijn laatste posts. Het is wel verdeeld in uren per onderdeel! Voor mij alsnog heel lastig te beoordelen. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

20-12-2021 om 15:43

Miss-Pippi schreef op 20-12-2021 om 15:22:

Dank! Sorry voor de onduidelijke vraag.

Het is opgedeeld in fasen.
Er staat ‘voorlopig ontwerp’, ‘bestektekening’ en ‘constructie’.
Bij voorlopig ontwerp staat dan o.a. overleg opdrachtgever VO1 en VO2 en plattegronden en gevels, prijs 900 euro (12 uur * 75 euro).
Bij bestektekening staat o.a. uitwerken plattegronden en gevels, doorsnede 1:20 en details 1:10 en constructie plattegronden, totaal 1200 euro (16 uur * 75 euro).
En dan constructieberekening 12 uur * 85 euro = 1020 euro.
Totaal inclusief BTW 3775 euro.

Het gaat wel om een verbouwing met geveldoorbraak: er moet een draagbalk komen op de plek waar nu de achtergevel is.

Ik had met name voor de andere twee fases misschien verwacht dat dat goedkoper zou zijn. Maar nogmaals; ik heb er geen verstand van!

Onze aannemer had al meerdere soortgelijke opdrachten uitgevoerd in soortgelijke huizen. De tekeningen hoefden wij niet te betalen, alleen de berekening van de constructie. De ramen inclusief afmetingen en typering stonden gewoon op de offerte en waar ze kwamen stond op een schets. Ik vind de prijs wel hoog voor de vooraanzichten, plattegrond en het bestek. Komen er nog zoveel bijzonderheden in de uitbouw dan, qua stopcontacten, wandlichtpunten, plafondlichtpunten, verwarming, loze leidingen, etc? Of koopt hij het soms prefab in en heeft hij daarom zoveel papierwerk nodig? Onze aannemer bouwde zelfstandig een houtskeletbouw. Misschien is dat het verschil. Het voordeel van niet alles tot in detail vooraf vastleggen is dat je in de praktijk even kan bekijken hoe het uitpakt. Het lichtpunt toch maar een half metertje opschuiven is dan nog mogelijk bijvoorbeeld. De uitvoering zelf was best duur, maar ook heel netjes. Dus wellicht is jouw offerte voor de tekeningen duurder, maar de uitvoering als prefab goedkoper. En ben je onderaan de streep toch voordeliger uit.

Miss-Pippi

Miss-Pippi

22-12-2021 om 18:50 Topicstarter

Nee, geen prefab.
Ook geen lichtpunten of stopcontacten op rare plekken of heel ‘anders dan anders’. 
Er komt alleen ook nog glas aan de zijkant waarschijnlijk. Een pui met een hoekprofiel. Eerst een stuk muur en dan glas.



SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

24-12-2021 om 17:41

Miss-Pippi schreef op 20-12-2021 om 15:22:

Het is opgedeeld in fasen.
Er staat ‘voorlopig ontwerp’, ‘bestektekening’ en ‘constructie’.
Bij voorlopig ontwerp staat dan o.a. overleg opdrachtgever VO1 en VO2 en plattegronden en gevels, prijs 900 euro (12 uur * 75 euro).
Bij bestektekening staat o.a. uitwerken plattegronden en gevels, doorsnede 1:20 en details 1:10 en constructie plattegronden, totaal 1200 euro (16 uur * 75 euro).
En dan constructieberekening 12 uur * 85 euro = 1020 euro.
Totaal inclusief BTW 3775 euro.

Ik heb er ook geen verstand van, maar dat iemand 12 uur rekent voor een voorlopig ontwerp, vind ik niet zo raar. Het opmeten alleen al kost zomaar 4 uurtjes (als je het goed wilt doen) en dan moet de beste man nog gaan tekenen.
En 16 uur voor constructie en gevel-tekeningen, is ook niet heel raar.
Als er een dwarsbalk in moet komen, is 12 uur constructieberekening misschien wat hoog, maar ook niet super-hoog.

Als je een totaal-prijs zou opvragen, heb je kans dat het goedkoper er uit ziet, omdat de marges (en risico's) ergens anders gerekend gaan worden.

Is er een reden om het op te splitsen en niet 1 offerte voor de complete verbouwing? Je hebt jouw drie dingen nodig voor de gemeentevergunning, maar waarom niet een offerte vragen voor het geheel? Bang dat de vergunning niet wordt verleend? Of ga je een groot deel zelf doen?

Miss-Pippi

Miss-Pippi

24-12-2021 om 19:13 Topicstarter

Daddy_gijs schreef op 24-12-2021 om 17:41:

[..]

Ik heb er ook geen verstand van, maar dat iemand 12 uur rekent voor een voorlopig ontwerp, vind ik niet zo raar. Het opmeten alleen al kost zomaar 4 uurtjes (als je het goed wilt doen) en dan moet de beste man nog gaan tekenen.
En 16 uur voor constructie en gevel-tekeningen, is ook niet heel raar.
Als er een dwarsbalk in moet komen, is 12 uur constructieberekening misschien wat hoog, maar ook niet super-hoog.

Als je een totaal-prijs zou opvragen, heb je kans dat het goedkoper er uit ziet, omdat de marges (en risico's) ergens anders gerekend gaan worden.

Is er een reden om het op te splitsen en niet 1 offerte voor de complete verbouwing? Je hebt jouw drie dingen nodig voor de gemeentevergunning, maar waarom niet een offerte vragen voor het geheel? Bang dat de vergunning niet wordt verleend? Of ga je een groot deel zelf doen?


Het is wel één offerte, maar de prijzen en werkzaamheden staan op deze manier benoemd en omschreven. Ik vind het zelf vooral veel, omdat het een redelijk standaard uitbouw naar achteren is. Dus niet een architectonisch hoogstandje met allerlei bijzondere vormen of een heel groot ‘iets’. 
Maar goed: alles is meestal duurder dan je denkt en ook meer werk dan je denkt. Als je ergens geen verstand van hebt lijkt het waarschijnlijk al snel veel.

Ik hoopte dat er wat mensen waren met vergelijkbare offertes voor puur de tekeningen, gewoon om enig vergelijkingsmateriaal te hebben.

Ik ben niet zo’n shopper en in deze tijd wil ik het liefst ook iemand hebben waarvan ik de kwaliteit enigszins kan inschatten.
Ik heb wel een goed gevoel over het gesprek dat we gehad hebben: deze man is aannemer en zelf ook architect (gaat wel via een ander bureau, maar hij is daar wel bij betrokken) en hij is hier geweest om e.e.a. te bekijken en bespreken. Nam daar ook uitgebreid de tijd voor en ik kreeg duidelijk antwoord op al mijn vragen. Het leek wel iemand die wist waar hij het over had. Geen ‘glad’ type met verkooppraatjes ook.
Het is ook een lokale aannemer. Ik ken een aantal mensen die goede ervaringen met dit bedrijf hebben. Dat vind ik belangrijk. 

Miss-Pippi schreef op 20-12-2021 om 15:22:

Dank! Sorry voor de onduidelijke vraag.

Het is opgedeeld in fasen.
Er staat ‘voorlopig ontwerp’, ‘bestektekening’ en ‘constructie’.
Bij voorlopig ontwerp staat dan o.a. overleg opdrachtgever VO1 en VO2 en plattegronden en gevels, prijs 900 euro (12 uur * 75 euro).
Bij bestektekening staat o.a. uitwerken plattegronden en gevels, doorsnede 1:20 en details 1:10 en constructie plattegronden, totaal 1200 euro (16 uur * 75 euro).
En dan constructieberekening 12 uur * 85 euro = 1020 euro.
Totaal inclusief BTW 3775 euro.

Het gaat wel om een verbouwing met geveldoorbraak: er moet een draagbalk komen op de plek waar nu de achtergevel is.

Ik had met name voor de andere twee fases misschien verwacht dat dat goedkoper zou zijn. Maar nogmaals; ik heb er geen verstand van!

Deze uurtarieven zijn wel gemiddeld wel gangbaar voor ontwerper/bestekschrijver/constructeur (constructeur normaal iets duurder, tekenaar iets goedkoper). Hoeveel uur iemand echter denkt nodig te hebben is lastig vanaf een topic in te schatten. Als er onderzoek moet worden gedaan naar bestaande constructies, funderingen etc. en er moet ook nog nagedacht worden over hoe jullie wensen in een ontwerp om te zetten, dan gaan daar natuurlijk wel de nodige uren inzitten. Twee volle dagen tekenen op een uitbouw (want 16 uur) lijkt me dan wel weer relatief veel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.