Verbouwen en klussen Verbouwen en klussen

Verbouwen en klussen

Kletsen over klussen/verbouwen/renoveren/restaureren van je huis

Dit topic is bedoeld om samen te kletsen over de klus/verbouwing die je nu uitvoert of laat voeren aan je huis.
Om met elkaar te delen hoe je vordert, of waar je tegenaan loopt, etc.


broadway, gaaf dat jullie zoveel zelf doen! 

Neweve schreef op 23-07-2021 om 14:18:

broadway, gaaf dat jullie zoveel zelf doen!

mijn man is bouwvakker dus dat helpt! en we krijgen zeker wel hulp hoor. maar ik vind het ook leuk dat we het écht zelf doen. het gaat zeker niet sneller, maar wel precies zoals wij het willen! 

Ninoea

Ninoea

24-07-2021 om 01:12 Topicstarter

Ons huis is in 1921 gebouwd, en in de jaren 70 en 90 fors uitgebouwd. Wij zijn er vier jaar geleden in getrokken en hebben al vrij veel gedaan maar er moet ook nog veel. We hebben jonge schoolgaande kinderen. 
Het voordeel van ons huis toen we erin trokken was dat er twee keukens en badkamers in zaten. Keukens beiden verouderd en aan vervanging toe maar wel functioneel ish. We konden dus het ene gebruiken en het andere vervangen. 

We zijn begonnen met woonkamer, eetkamer, kamer ensuite en keuken.

 Alle schrootjes eruit, verlaagde plafonds eruit, lelijke keuken eruit, tussenuur eruit. Dit deden we zelf. 
Nieuwe tussenuur met ensuitedeuren, stijlkenmerken jaren 20, nieuwe plafonds, verplaatsing van kachels, herzien van elektra, stucen van muren en plaatsen keuken en vloer in de keuken. Hier hebben we professionals voor ingehuurd.

We hebben drie slaapkamers gestript,
voorzien van nieuwe elektra, laten stucen, geverfd en voorzien van nieuwe vloerbedekking en raambekleding. 

In de gang was een verlaagd plafond aangebracht die hebben we eruit gesloopt en zelf een nieuw hoog gipsplafond getimmerd. De gang ook laten Stucen. 
De wc beneden (is wat uitgebouwd naar buiten) had een dak dat op instorten stond. Dat dak is vervangen en het plafond opnieuw betimmerd met gips. Van buiten is het nu goed. De wc zelf stamt af uit de jaren 70 en willen we ooit vervangen maar er zijn belangrijker klussen. Al hebben we wel net de stortbak voor de tweede (!!!!) keer vervangen door een goedkope nieuwe en een kleine lekkage aan de radiator verholpen door de buis ge vervangen en opnieuw aan te sluiten. 
We hebben de tweede keuken verwijderd en de ruimte in gebruik genomen als bijkeuken. De ruimte moet nog gerenoveerd worden.
Onze tuin was een oerwoud met veel puin, heel veel grindtegels die als soort van walletjes waren geplaatst, bomen, en meer. We hebben van die grote containers gehuurd en heel veel puin afgevoerd. Tegen de 15 kuub met behulp van een Bobcat, sloophamer, kruiwagen en vrije tijd tijdens de lockdown omdat je toch nergens heen kon. Later in het seizoen graszoden in gelegd. 
Het dak van een aanbouw van de woonkamer die in de jaren 70 geplaatst was is ook nog vervangen. Dit hebben we laten doen door een beun en daar hebben we nog steeds spijt van. Dat was geen goede beun. 

We zijn nu begonnen met verven van eetkamer, woonkamer en ensuitekamer. Inmiddels 5 paneeldeuren kaal en afgelakt. Een oud kozijn dat heel erg beschadigd was weer helemaal opgelapt waardoor het er als nieuw uitziet. Raamkozijnen hadden we allemaal al geverfd en voorzien van rolgordijnen. Nu de plafonds en muren nog sausen en laminaat leggen en hoge plinten plaatsen en verven. 

Inderdaad gaaf Broadway dat jullie zelf zoveel doen, wel handig dat man bouwvakker is! 

Wauw Ninoea ook zoveel zelf gedaan. Fijn dat jullie 2 keuken en badkamers hadden.

Wij wonen op een dijkje in de Brabamtse polder. In een wit gestuct huis, met een mega tuin die omlaag loopt. 

Mijn man woont hier 10 jaar en ik inmiddels 5 jaar. Toen we gingen samenwonen had ik 2 eisen: wit plafond en een nieuwe keuken. 

4,5 jaar geleden hebben we het bruine houten plafond (nok is ca 7 m) wit laten schilderen hierdoor komen de houten balken nog beter uit. 

De mintgroene keuken bleek massief hout te zijn en hebben helemaal kaal geschuurd en de plinten en randen zwart. 

Ook hebben we dubbelglas in onze ruitjesramen laten plaatsen. Ook al het houtwerk hebben we ter onderhoud laten schilderen. 

We speelden al 3 jaar met het idee om het huis wat te verbouwen en vooral praktischer te maken. 

Op de begane grond hebben we een hal, woonkamer met keuken, halletje waaraan 2 slaapkamers, wc en badkamer aan grenzen. In de woonkamer een bruine open trap naar de vide en logeerkamer. 

Tijdens deze verbouwing is het volgende aangepakt:

Vernieuwen en isoleren dak
Wc naar entree hal
Cv naar hal
Alle aansluitingen vernieuwen
Muur doorbreken voor nieuwe keuken
Eikenhouten steunbalk plaatsen
Nieuwe smallere en steile trap
Alle muren stuccen
Grotere dakramen
Oude vloerverwarming en terracotta plavuizen isoleren en vervangen.
Wc in halletje achterhuis ombouwen tot washok (voorheen in de garage). 
Ballustrade voor vide en trap wit schilderen.

Daarnaast hebben we zelf onze slaapkamer en wat dingen in de tuin aangepakt. 

Ninoea

Ninoea

24-07-2021 om 22:46 Topicstarter

Het klinkt als een idyllisch huis @loulou82. 
Vandaag de kelderdeur eruit gehaald. Scharnieren zaten er lelijk op en zaten vol met verschillende kleuren oude verf.  Die zijn er dus afgeschroefd. Ik heb de buitenkant geschuurd. Nu de binnenkant nog. Zo op het oog weinig beschadigingen, maar ervaring leert dat je die pas echt goed ziet na het gronden. Als ik morgen tijd heb ga ik nog even naar de bouwmarkt met de scharnieren om nieuwen in dezelfde maat te halen. Wellicht dat ik nog tijd heb de andere zijde ook even te schuren en 1 van beide zijden te gronden. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

25-07-2021 om 11:19

Ik woon in een relatief nieuwe woning (2000) dus echt grote renovaties zijn (nog) niet nodig. Ik vind klussen erg leuk, maar heb heel weinig ervaring dus beperk me tot kleine dingen. Verven, behangen, reparaties en zo.

Gisteren ben ik het (lessenaars)dak opgeklommen om houten planken aan de boven-voorrand op kleine plekjes gerepareerd moest worden. Het is nog niet zo erg dat de hele planken vervangen moeten worden, dus ik heb de zachte stukjes weggehaald, houtvuller erin en ga later deze week schilderen. Ik ben benieuwd of dat voorlopig voldoende is of dat er over een jaar of zo toch echt nieuw planken op moeten.

Het voelde wel stoer om bovenop dat hoge dak te zitten . Gelukkig is de helling niet zo sterk.

Ninoea

Ninoea

25-07-2021 om 11:29 Topicstarter

Ja dat is zeker stoer zo op het dak. Het fijne van hout is dat het zo goed repareerbaar is vind ik. Het is verstandig dit soort latten extra goed in de verf te zetten. Als de ondergrond nog goed  hecht is is opnieuw gronden niet meer nodig, aflakken zou ik wel echt in twee verschillende lagen doen. Dan blijft het veel langer goed. 

Zeker stoer @coeropsis! 
@ninoea nog verder gegaan met de kelderdeur. 

Ja het huis is fantastisch en zeker nu het helemaal naar onze smaak is. Het is veel frisser en praktischer. 

We hebben nu ook een heerlijke leefkeuken, zo veel fijner dan een krappe L vorm verstopt achter een muurtje. 

Ninoea

Ninoea

25-07-2021 om 18:25 Topicstarter

Ja ik ben nog even verder gegaan met de deur. Beide kanten zijn nu goed geschuurd.  Eenzaten nog twee metalen plaatjes op, eentje ter bescherming van het sleutelgat en eentje om de deur met een magneet te laten sluiten. Die zaten ook onder diverse lagen verf en vastgemaakt met verschillende schroeven (dat trek ik dus echt heel slecht dat vind ik zo slordig staan).Die gingen er vrij lastig af want schroeven waren al doorgedraaid enzo. Maar het is gelukt. Beide kanten zijn nu spekglad en gaan nog in de grondverf. Kozijn is nu ook helemaal zichtbaar en echt spuuglelijk geverfd en qua staat van onderhoud ook echt niet mooi meer. Maar dat krijgen we met wat liefde ook wel weer als nieuw. Wordt vervolgd. 

Ninoea

Ninoea

25-07-2021 om 18:32 Topicstarter

Zo’n leefkeuken lijkt me ook gaaf!
 En sowieso een niet doorsnee huis is gaaf. Ik ben een echte huizenliefhebber. Ik zit eigenlijk altijd wel naar huizen te kijken met een bril van wat kan er allemaal en welke details vind ik mooi en welke zou ik anders doen. Dus al zou ik in zeecontainers moeten gaan wonen, dan nog ging ik fantaseren om er iets leuks en speciaals van te maken denk ik. 
Bij de vormen/indeling van ons huis vonden we een woonkeuken niet passen. Wij hebben in dit huis een gesloten keuken en een aparte eetkamer. 

wij hebben vandaag de sleutel gekregen van het huis! We gaan beginnen met het verbouwen van de keuken en woonkamer. Plan is om de houten vloer te schuren en in de beits te zetten, in een donkere kleur. We wilden eerst de keuken (volledig hardhout) schuren en verven. (Deze is nu roze, niet echt de kleur voor een keuken naar mijn mening. ) Nieuwe apparatuur erin en klaar!
 Dachten we….. door de overstromingen van de afgelopen weken is er flink rot gekomen in het hout, en zit er nu niks anders op dan de volledige keuken te slopen en er een nieuwe in te zetten. Zo verschrikkelijk jammer! Ik was echt verliefd op dat mooie hout. Mijn vriend echter niet, dus het zal een behoorlijke strijd worden welke stijl keuken het wordt😊. 
Wij werken met een heel krap budget (lees: geen). Dus we zullen moeten improviseren zoals het is! 
Ik lees graag mee naar eventuele gouden tips, ook om de kosten wat lager te houden.

Ninoea

Ninoea

27-07-2021 om 20:13 Topicstarter

Krijg je nog verzekeringsgeld voor de keuken? En de houten vloer hoe is het daarmee heeft die het water wel overleefd? 

we zijn in onderhandeling met de verzekering, en we schijnen wel wat geld terug te krijgen, maar het is heel moeilijk om de verzekering te contacteren nu. We zijn de afgelopen dagen aan het drogen geweest en het lijkt erop dat de houten vloer het overleefd heeft! We zullen moeten kijken hoe het afloopt met alle schade. 

@missmelody, wat fijn dat de vloer het waarschijnlijk overleefd heeft. Balen dat de keuken wel vervangen moet worden. 

Budget tips voor keuken: het wil soms lonen om een timmerman te vragen. Soms is dat een stuk goedkoper dan een keukenboer (hangt een beetje van je wensen af). 

Wij hebben zelf een IKEA keuken met een werkblad van elders. Daardoor ziet het geheel er niet als IKEA uit. Apparaten hebben we gedeeltelijk hergebruikt dus dag scheelt ook. (al vind ik de vaatwasser niet de meest handige...)

oh dat klinkt als een goed idee! In eerste instantie wilden we de hele keuken schuren, lakken, beitsen en verven. Het was een keuken van volledig zware kwaliteit massief hout. Maar misschien kunnen we de kasten vervangen maar het blad laten liggen. Qua apparatuur moeten we alles nieuw aanschaffen, want wat erin zit is echt te verouderd. We zaten al te denken aan de inbouwappatuur van de Ikea inderdaad! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.