Verbouwen en klussen Verbouwen en klussen

Verbouwen en klussen

Kletsen over klussen/verbouwen/renoveren/restaureren van je huis

Dit topic is bedoeld om samen te kletsen over de klus/verbouwing die je nu uitvoert of laat voeren aan je huis.
Om met elkaar te delen hoe je vordert, of waar je tegenaan loopt, etc.


Ik ben heel blij dat wij eindelijk klaar zijn met klussen en ook niet meer hoeven. 
Maar vind het wel heel interessant om mee te lezen en wie weet komen er nog vragen waarbij ik iets van mijn klusverleden kan delen. Is het behalve voor de verkoop misschien toch nog ergens anders goed voor 

ik lees mee! Wij (ik en partner) hebben net een stuk grond gekocht met een huis erop, wat volledig verbouwd moet worden, dus alle tips en trucs zijn welkom! 
Kijk er enorm naar uit om alles te verbouwen, zie wel erg op tegen alle rotzooi en stress… maar we weten waar we het voor doen: een huis op de hei zonder buren! 
Wat is het eerste wat jullie verbouwd hebben in jullie huis? Badkamer/keuken/ iets anders? 

Leuk! Wij zijn bijna klaar, sinds half mei bezig. Grootste deel door een aannemer laten doen. Mijn man was er wel dagelijks om ook wat klussen aan te pakken in de tuin en onze slaapkamer. 
Zelf zaten we 8 weken in een boetiekotelletje met studiootjes voor langverhuur in de buurt. 

Tip 1 mocht je een eikenhouten balk in je huis plaatsen, absoluut van te voren behandelen 🙈. 
Ook al zegt de aannemer, houtwormbestrijder en houthandel dat het echt niet hoeft. 
Wij bleken een maand na plaatsing heule actieve spintkevers te hebben in de balk boven onze nieuwe keuken 👀.  Hebben hem dus met gif behandeld terwijl wij er net weer woonden en de nieuwe vloer en keuken al geplaatst waren. 

Tip 2 het loopt altijd uit 😁. 

Maar ooooh wat is het schitterend geworden. 

Ik lees mee, wij hebben een oud huis uit 18??. We wonen er al 5 jaar, maar er valt dus altijd iets te klussen dus er is altijd wel een project bezig 

leuk topic. Ik lees/schrijf mee. 

Wij hebben 2 jaar geleden de keuken en hele eerste verdieping verbouwd. Eerste verdieping werd noodgedwongen wat groter dan gepland (constructie fouten in het huis), waardoor de badkamer ook vervangen is. 
Ik kan het niet aanraden, wonen in een huis zonder keuken en badkamer. Gelukkig was het zomer dus we hadden wel een goede buitenkeuken in elkaar gezet.

Nu zijn we bezig met de 2e verdieping. Zijmuren zijn extra geïsoleerd. De voorkamer is af en over een maand komt de dakkapel voor de achterkant dus dan kunnen we weer verder. 

Patatje15 schreef op 23-07-2021 om 08:30:

Ik lees mee, wij hebben een oud huis uit 18??. We wonen er al 5 jaar, maar er valt dus altijd iets te klussen dus er is altijd wel een project bezig

Uit nieuwsgierigheid wat is jullie huidige project? 

Ons huis is iets nieuwer uit 1925 met een latere uitbouw beneden en een opbouw uit 2010. 

Waar ik tegen aan loop? Motivatie. 

We hebben een hele renovatie van ons huis achter de rug en ik kan de motivatie niet vinden om de laatste klusjes te doen. Het gaat om het schilderen van de hal en bijkeuken (zowel kozijnen, muren als plafond) en de nieuwe tuindeuren aan de buitenkant. Na heel veel gedaan te hebben tijdens de renovatie, een fulltime baan en de zorg voor 2 kleine kinderen heb ik geen zin meer.

Andere opties zouden zijn:
- Man laten schilderen, maar dat kan hij niet goed. Daarbij heeft hij zich op de tuin gestort, waar ik minder goed in ben. Huishouden en zorg voor de kinderen verdelen we.
- Schilder laten komen. Helaas is ons budget zo goed als op, dus ik vind dat ik het zelf moet doen.

Hoe vinden jullie motivatie voor dit soort klusjes dat maar blijft liggen?

Neweve schreef op 23-07-2021 om 10:09:

[..]

Uit nieuwsgierigheid wat is jullie huidige project?

Ons huis is iets nieuwer uit 1925 met een latere uitbouw beneden en een opbouw uit 2010.

Op dit moment vooral zaken die niet perse met de oudheid van het huis te maken hebben haha. De vorige eigenaars hadden nogal een bijzondere draai aan het huis gegeven dus we zijn in de loop der jaren steeds bezig geweest om het huis weer in een stijl te krijgen die meer bij het oorspronkelijke karakter past. Nu zijn we net de tuin aan het afronden en onze eigen slaapkamer moeten we nog nieuw laminaat in leggen. 

Een grote klus die we steeds uitstellen is alle balken en spanten in de olie zetten, maar dat zijn nogal wat vierkante meters en dat lukt ook niet zonder steigers. 

HumpieDumpie schreef op 23-07-2021 om 10:13:

Waar ik tegen aan loop? Motivatie.

We hebben een hele renovatie van ons huis achter de rug en ik kan de motivatie niet vinden om de laatste klusjes te doen. Het gaat om het schilderen van de hal en bijkeuken (zowel kozijnen, muren als plafond) en de nieuwe tuindeuren aan de buitenkant. Na heel veel gedaan te hebben tijdens de renovatie, een fulltime baan en de zorg voor 2 kleine kinderen heb ik geen zin meer.

Andere opties zouden zijn:
- Man laten schilderen, maar dat kan hij niet goed. Daarbij heeft hij zich op de tuin gestort, waar ik minder goed in ben. Huishouden en zorg voor de kinderen verdelen we.
- Schilder laten komen. Helaas is ons budget zo goed als op, dus ik vind dat ik het zelf moet doen.

Hoe vinden jullie motivatie voor dit soort klusjes dat maar blijft liggen?

Bij ons is het vooral de acceptatie dat er ook vooral geleefd moeten worden, maar wij hebben het bij onszelf ook nooit gezien als 1 grote renovatie of 1 groot project. Sommige klussen blijven soms maanden liggen en dat is prima, het huis is leefbaar. Het is nu lekker weer dus gaan we in de weekenden er op uit. Dadelijk in de wintermaanden zitten we weer meer binnen en dan pakken we vanzelf wel weer een klus binnen op. Maar goed, ons huis zal nooit 'af' zijn dus dan is dat proces makkelijk te accepteren. 

Wij zijn nu bijna 2 maanden bezig met onze renovatie en het zal nog zeker 3 maanden duren voor alles klaar is. We pakken wel gelijk alles aan: muren verwijderd, een badkamer verplaatst, gastentoilet verplaatst, elektrische bedrading en waterleidingen vervangen, oude muurisolatie vervangen, dakisolatie, driedubbele ramen, oude enorm vervuilende verwarmingssysteem vervangen, nieuwe keuken, etc. 

We wonen gewoon in het huis tijdens de verbouwing, de keuken en een badkamer staan er nog, en we slapen in de ruimte die op dat moment het minst stoffig is. Gelukkig hebben we een flinke tuin en kunnen we met goed weer lekker buiten zijn. Ik weet dat velen ons voor gek zullen verklaren (de aannemer doet dat in ieder geval  ), maar wij vinden het fijn er zo nauw bij betrokken te zijn.

Tot nu toe nog weinig tegenslag gehad, al kan dat natuurlijk nog komen. Zolang we voor oktober maar weer een werkende verwarming hebben, maakt het mij allemaal niet zo veel uit of het hele project een paar weken langer of korter duurt. 

@patatje15 en @neweve, leuk ons huis komt uit 1890. In 1975 flink verbouwd en aangebouwd.
Maar indd met zo'n oud huis ben je nooit klaar. Zaterdag lekte opeens de chiffon in de niet verbouwde badkamer en zondag hadden we binnen een vliegende mierennest 🙈. 

HumpieDumpie schreef op 23-07-2021 om 10:13:

Waar ik tegen aan loop? Motivatie.

We hebben een hele renovatie van ons huis achter de rug en ik kan de motivatie niet vinden om de laatste klusjes te doen. Het gaat om het schilderen van de hal en bijkeuken (zowel kozijnen, muren als plafond) en de nieuwe tuindeuren aan de buitenkant. Na heel veel gedaan te hebben tijdens de renovatie, een fulltime baan en de zorg voor 2 kleine kinderen heb ik geen zin meer.

Andere opties zouden zijn:
- Man laten schilderen, maar dat kan hij niet goed. Daarbij heeft hij zich op de tuin gestort, waar ik minder goed in ben. Huishouden en zorg voor de kinderen verdelen we.
- Schilder laten komen. Helaas is ons budget zo goed als op, dus ik vind dat ik het zelf moet doen.

Hoe vinden jullie motivatie voor dit soort klusjes dat maar blijft liggen?

niet. volgend jaar verder. 

wij gaan nu zo ongeveer beginnen. er komt 45m2 bij op onze benedenverdieping. we gaan 80% zelf doen. 
Buiten is alles nu voorbereid. nieuwe riolering buiten, tuinen afgegraven en bestrating voorbereid. 1 aanbouw is al gesloopt, de andere volgende week of de week erna. dan graven, beton storten en zo verder. 
gelukkig is mijn man ZZP'er en kunnen we het financieel hebben dat hij een soort tussenjaar neemt om vooral dit project te doen met af en toe een opdracht tussendoor. 

en hoe lang het duurt zien we wel. doel nu is beton, voorbereidingen riool en stroom etc klaarmaken en muren hoogtrekken. evt al (een deel van) het dak. dan kijken we waar we in de tijd staan en bepalen of we dit jaar of volgend voorjaar door gaan breken

Loulou82 schreef op 23-07-2021 om 10:44:

@patatje15 en @neweve, leuk ons huis komt uit 1890. In 1975 flink verbouwd en aangebouwd.
Maar indd met zo'n oud huis ben je nooit klaar. Zaterdag lekte opeens de chiffon in de niet verbouwde badkamer en zondag hadden we binnen een vliegende mierennest 🙈.

Herkenbaar, we hebben twee badkamers die eigenlijk allebei op dit moment hun functionele issues hebben maar ik kan even geen zin/tijd maken om daar nu iets mee te doen (want als dat gefixed is komt er toch weer iets nieuws  ). Zolang we warm water hebben leven we er wel omheen

HumpieDumpie schreef op 23-07-2021 om 10:13:

Hoe vinden jullie motivatie voor dit soort klusjes dat maar blijft liggen?

We hebben een Google keep lijstje met klusjes voor als je je verveelt, dat betekent dat we ze noteren zodat het niet vergeten wordt en pas oppakken als we zin hebben. Vaak dus een behoorlijke tijd niet  

Verder maken we ieder jaar een klus budget/reserveren we geld voor klussen het komende jaar. Dan komen sommige van deze klusjes ook ter sprake, als in huren we toch iemand in?

@belko, voor ons was het wonen in hetzelfde huis als het klussen niet eens het grootste probleem. Ik kan wel leven met het geluid/stof/geen verwarming (in de zomer). We mistte soms vooral de luxe van een fijne keuken/goede douche. Daarnaast deze we veel zelf waardoor we gevoelsmatig constant aan het werk waren. Maar, het resultaat mag er zijn! De keuken en badkamer zijn nu heerlijk. 

De tweede verdieping is, ondanks al het stof, een stuk fijner verbouwen. We doen daar alles op de dakkapel na, zelf maar doordat je gewoon kan koken en douchen levert het veel minder frustraties op. 

Overigens volgen wij de visie als je het doet, doe het dan goed. Zeker met oog op de toekomst dus:

  • Extra isolatie waar mogelijk, ook tussen de verdiepingen tegen het geluid. 
  • Dakkapel met triple glas (was maar 200 euro extra, als je later kozijnen moet vervangen is het veel duurder.)
  • Vloerverwarming in de badkamer
  • Ruim voldoende stopcontacten 
  • Loze leidingen (voor bijvoorbeeld internet) naar iedere kamer. 
  • We hebben de sanibroeur + kleine leiding vervangen door een grote leiding, gaf wel een gat in de woonkamer wand maar nu loopt alles zonder herrie en (regelmatige) verstopping door. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.