Verbouwen en klussen Verbouwen en klussen

Verbouwen en klussen

Kast beplakken/behangen

Ik heb een boekenkast via mp gekocht, beuken fineer, soort Billy kast maar iets groter. Nou lijkt het me zo leuk om de achterwand te beplakken of behangen. Dus planken er even uit, achterkant (aan de binnenkant) beplakken met behang of iets anders. 
Was zomaar een ideetje, want nu is de kast een beetje saai. Heeft iemand dit wel eens gedaan en hoe pak je dit aan? Wat voor behang (of evt folie) kun je het best gebruiken? 
Bij voorbaat dank ☺️

Dat is een heel leuk idee en hiermee tover je een saaie kast om in iets leuks. Je kan gewoon behang nemen, het belangrijkste is dat je lijm gebruikt die geschikt is voor de achtergrond. 

Ik heb een plank om was op te vouwen  met motievenfolie bekleed voor op de zolder maar dat viel echt tegen. Dat bubbelt toch nog best met zo strak mogelijk erop zetten. Ondanks t nette werken: alle stofjes en korreltjes zie je erdoorheen. Behangen lijkt me beter in de kast.
Leuk idee!

Ik heb dat bij meerdere kasten gedaan; op de achterwand, of binnenkant van deuren of de voorkant van een ladekast.

Ik liet een poster op de goede maat printen in mijn favoriete print. 

Bij sommige van dat soort poster-print-websites kun je ook een eigen afbeelding uploaden, van het rijksmuseum of je eigen foto. Met lijmvernis heb ik die op de kast geplakt en daarna met lijmvernis gesealed/beschermd. 

Modge podge of goedkope versie van de Action:



?url=https%3A%2F%2Fwww.action.com%2Fglobalassets%2Fcmsarticleimages%2F67%2F92%2F2542342_8711557444514-111_01.png%3Fv%3D1&w=1080&q=75

Op mijn waskast heb ik het daarna nog een keer met blanke lak afgelakt omdat daar natte was langssliert. 

Oja: met lijmvernis kun je ook heel mooi stof verlijmen! Dus dezelfde stof als je kussen of gordijnen of ‘gewoon’ een mooi stofje waar je verliefd op bent. Stof vind ik nog makkelijker werken dan papier, eigenlijk. Het kost wel meer lijmvernis. Maar dan heb je ook wat. Ik heb er bijvoorbeeld een tafelblad mee gedaan en daarover epoxy omdat er drankjes op staan. Epoxy hars koop je ook bij Action (weet niet of ze dat nog hebben).


https://youtu.be/bVaSgC8EU8k

Damoontje

Damoontje

02-07-2022 om 10:20 Topicstarter

Dank jullie wel! Ja folie leek mij ook al te bubbelig. Ik heb dat wel eens gedaan met planken maar die zijn veel makkelijker qua vorm. 

Dank jullie voor de tips so far. ik had deze kasten als een soort van noodoplossing om verder te sparen voor een mooiere kast... maar misschien kan ik ze wel zo leuk pimpen dat ik ze gewoon kan houden

Ik heb de kastdeuren op zoon z'n slaapkamer beplakt met Manga-strip stickers (A4-formaat). Wil er alleen nog een laag blanke lak overheen doen om het langer mooi te houden.
Op het toilet heb ik van dat sticker behang gebruikt. Ik vond het goed te verwerken. Zeker met zo'n wisser van de Alabastine Muurglad kreeg ik het behang heel mooi strak op de muur.
 

Damoontje

Damoontje

02-07-2022 om 17:24 Topicstarter

Wat een leuke ideeën allemaal. Ik had laatst bij Praxis een paar van die proefvelletjes meegenomen maar geen idee of dat de goede soort behang is. Trouwens het waren twee (dezelfde) kasten voor een tientje op MP. En ik denk dat ik die tweede niet ga gebruiken maar ik kan dus een beetje experimenteren, het is niet erg als ik één kast verpruts. 

In ons huis zaten lelijke witte inbouwkasten die we behangen hebben. Het was even lastig omdat het behang een patroon had en ik ook in de lengte van een baan behang de precieze maat moest snijden, maar inmiddels zit het behang er alweer een jaar er superstrak op en geniet ik van mooie vogeltjes op de kast. Ik denk trouwens dat je het beste vliesbehang kan nemen. Wij hadden papierbehang en dat behangt toch wat lastiger omdat je het papier in moet smeren met lijm

beschilderen ! Bedenk een leuke afbeelding en beschilder de kast. Met planten, bomen, een dier dat om een hoekje kijkt. Een zonsondergang met een silhouet van kale zwarte bomen. Erg leuk om te doen en valt het tegen, dan zet je er gewoon een stevige neutrale laag overheen. 

Wilgenkatje- schreef op 05-07-2022 om 07:34:

beschilderen ! Bedenk een leuke afbeelding en beschilder de kast. Met planten, bomen, een dier dat om een hoekje kijkt. Een zonsondergang met een silhouet van kale zwarte bomen. Erg leuk om te doen en valt het tegen, dan zet je er gewoon een stevige neutrale laag overheen.

moet je wel kunnen tekenen .

Ik heb een aantal deurposters besteld (of van behangpapier, dus zelf lijm erop smeren) of plakbaar. En je kunt daar dan ook je eigen foto's uploaden! Dus als formaat van achterwand kast iets lijkt op deur-formaat is dat misschien ook leuk.

Of collage maken van gescheurde stukken papier uit tijdschriften, gesorteerd op kleur/patroon. 

gr Angela

Damoontje

Damoontje

05-07-2022 om 14:03 Topicstarter

Thanks, wat een leuke ideeën!

Ik weet alleen niet of ik er heel veel werk van wil maken. De kasten zijn in principe tijdelijk (en waren maar een tientje) en er komen nog kasten op maat. Dat is nog even sparen.
Vliesbehang is een goede want het is natuurlijk ook een gladde ondergrond.

Die collage is ook een heel leuk idee! Ik word ook heel rustig van scheuren. Volgens mij krijgt mijn moeder altijd een stapel Libelles etc van de buurvrouw dus dan kan ik me uitleven.

Juist omdat het tijdelijk is kan ik wel wat experimenteren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.