Verbouwen en klussen Verbouwen en klussen

Verbouwen en klussen

Is een wand plaatsen makkelijk?

Wij willen graag op zolder een werkkamer creëren, want: plaatsgebrek door al het thuiswerken Heeft iemand dat al eens gedaan? En hoe moeilijk is dat?

Online zie ik handleidingen en filmpjes, waarin het best makkelijk lijkt. Maar man en ik hebben allebei geen gevoel voor klussen. Een plank ophangen lukt nog wel, maar verder...

Zolder is best groot en heeft aan 2 zijden schuine wanden. Bij voorkeur plaatsen we ook een deur. 

Wat zeggen jullie? Niet aan beginnen? Of dat moet lukken?

Maakt het uiterlijk voor dat muurtje en die deur voor jullie uit? Want als je erg gesteld bent op het uiterlijk daarvan kun je het beter door iemand anders laten doen die ervaren is in klussen.

Sophia_!

Sophia_!

14-07-2021 om 15:20

als je geen klusser bent zou ik het niet doen. 

In ons oude huis hebben man en ik dat samen gedaan. Was makkelijker dan gedacht moet ik zeggen. We hebben een houden frame op de vloer, plafond en wanden gemaakt en daar gipsplaten tegenaan. Die goed meten en dan is het een kwestie van schuin afsnijden. Eventueel nog isolatie ertussen als dat nodig is (hebben wij niet gedaan). Gat voor de deur vrijhouden, die kun je inclusief post gewoon bij de bouwmarkt halen. Schroefgaatjes en naden vullen, dan gips even met een goedje insmeren waarna je het kan verven en klaar. 2 dagen werk. Niet perfect, maar voldeed echt prima. We zijn wel allebei best handig, maar in ons nieuwe huis moest het ook gebeuren (als onderdeel van een grotere verbouwing) en toen hebben we het laten doen, dat is nog makkelijker. 

Als je het gaat doen, veel succes!

Een muurtje plaatsen is niet zo lastig, maar een deur plaatsen is wel iets voor de ervaren klusser.

Een muurtje plaatsen zoals Chrissiefur omschreef wil prima.

Een deur is andere koek, een gordijn bleek afdoende.

Wij hebben zo de babykamer gecreëerd in de achterkamer  direct naast onze slaapkamer.

Zelf ben ik totaal niet handig maar man is wel een handige klusser. Het is volgens hem best te doen als je wat kluservaring hebt. Maar als het handig zijn ophoudt bij een plank ophangen kan je het best iemand vragen/inhuren met meer ervaring.

Als het een stevige wand moet zijn is het verstandig een geraamte te maken, daartegen samengeperste houtplaten te bevestigen en daarna pas de gipsplaten. Isolatiemateriaal zorgt voor demping. Mocht je er een wandcontactdoos in willen zetten dat moet je rekening houden met de dikte van de tussenruimte en elektra op voorhand al gereed maken.

PomPom

PomPom

15-07-2021 om 16:12 Topicstarter

Zo te horen is het dus best een uitdaging. Jammer, maar dat had ik ergens ook wel verwacht....

Bedankt voor alle tips en adviezen! Even met man besproken, maar we gaan het toch niet zelf doen. Nu op zoek naar iemand die ons daarbij kan helpen

Tja, dat is een goede vraag. Alleen is hier geen simpel antwoord op te geven. 

Zo is bijvoorbeeld het bouwen van een website voor een programmeur simpel, maar voor een winkelmedewerker weer erg lastig. Precies hetzelfde geldt voor het plaatsen van een wand. Heb je hier enige ervaring mee en misschien zelfs wel een aansluitende opleiding gedaan? Dan zul je dit ongetwijfeld kunnen doen, maar anders kun je beter iemand inhuren voor deze taak.

Je kunt in dit geval kiezen voor een lokale klusser, omdat dit vaak wat goedkoper is dan een professioneel bedrijf. Natuurlijk ook weer afhankelijk van jouw verwachtingen op het gebied van kwaliteit en levertijd.

Afhankelijk van wat je wil (of wat de functie van de rest is van de zolder) kun je je er misschien ook makkelijk van afmaken door er een grote (hoge) kast neer te zetten? Kan je zo kopen (zoek bijv. op roomdivider) of zelf maken. 

En kasten met de ruggen tegen elkaar in het midden van de zolder?
Of een kamerscherm?

ik zou een handige klusman daarvoor inschakelen. Hebben wij ook gedaan. Ik zou zelf niet gaan klungelen als je zelf niet handig bent. 

Chrissiefur schreef op 14-07-2021 om 15:58:

In ons oude huis hebben man en ik dat samen gedaan. Was makkelijker dan gedacht moet ik zeggen. We hebben een houden frame op de vloer, plafond en wanden gemaakt en daar gipsplaten tegenaan. Die goed meten en dan is het een kwestie van schuin afsnijden. Eventueel nog isolatie ertussen als dat nodig is (hebben wij niet gedaan). Gat voor de deur vrijhouden, die kun je inclusief post gewoon bij de bouwmarkt halen. Schroefgaatjes en naden vullen, dan gips even met een goedje insmeren waarna je het kan verven en klaar. 2 dagen werk. Niet perfect, maar voldeed echt prima. We zijn wel allebei best handig, maar in ons nieuwe huis moest het ook gebeuren (als onderdeel van een grotere verbouwing) en toen hebben we het laten doen, dat is nog makkelijker.

Zoals jij dit omschrijft, hebben we in ons vorige huis laten doen. Ja het is een muurtje en daarmee een afscheiding. Maar ik vond het ondanks dat het professioneel was gedaan  toch niet een echt muur zeg maar. Zou er misschien voor een werkkamertje nog wel voor kiezen, maar niet als de ruimte een echte volwaardige kamer moet worden. 

Hinoki schreef op 16-10-2021 om 15:45:

[..]

Zoals jij dit omschrijft, hebben we in ons vorige huis laten doen. Ja het is een muurtje en daarmee een afscheiding. Maar ik vond het ondanks dat het professioneel was gedaan toch niet een echt muur zeg maar. Zou er misschien voor een werkkamertje nog wel voor kiezen, maar niet als de ruimte een echte volwaardige kamer moet worden.

Wat voor muur zou jij dan willen?

Want wat kan hangt af van wat er onder zit. Een houtenvloer zou verstevigd moeten worden als je gasbetonblokken wil gebruiken want die zijn al snel te zwaar.  Het aanleggen van elektriciteit is veel lastiger: frezen en je zult alsnog moeten stucken. Daarom wordt voor dit soort wanden al snel gekozen voor u-profiel en gipsplaat of houtframe maar dat is meer werk dan u-profiel.

Ysenda schreef op 16-10-2021 om 15:49:

[..]

Wat voor muur zou jij dan willen?

Want wat kan hangt af van wat er onder zit. Een houtenvloer zou verstevigd moeten worden als je gasbetonblokken wil gebruiken want die zijn al snel te zwaar. Het aanleggen van elektriciteit is veel lastiger: frezen en je zult alsnog moeten stucken. Daarom wordt voor dit soort wanden al snel gekozen voor u-profiel en gipsplaat of houtframe maar dat is meer werk dan u-profiel.

Ik zou dus gewoon niet meer zo snel een muurtje doen. Wat ik al schreef, misschien wel om op een zolderkamer een afscheiding te maken waarbij geluidsgehorigheid minder van belang is. Maar een muur om een volwaardige kamer te maken, zou mijn keuze niet zijn. Want ik zou dan dus wel echt gasbetonblokken willen gebruiken. Maar die zijn, zoals jij zelf ook al terecht aangeeft, al snel te zwaar. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.