Verbouwen en klussen
MMcGonagall
26-01-2026 om 20:07
Indeling keuken
We hebben keukenontwerpen laten maken en komen niet goed uit de indeling van de kant met het kookgedeelte. De keuken wordt een U waarvan een van de uiteinden ‘los’ zit, een schiereiland in feite. Het losse deel is 2,10 m lang. Eén van de firma’s heeft daar vanaf de hoek een ladenblok (1,20 m) met hierboven de kookplaat en dan een kastje. De laden lopen dus door tot echt in de hoek en de kookplaat zit vrijwel in het midden van het losse deel.
De andere firma heeft juist in de hoek een kastje, dan de laden van 1,20 met kookplaat erboven. Je hebt dan links naast de kookplaat maar een klein stukje aanrecht en de kookplaat zit echt aan het einde.
Vriend en ik hebben dus beide een andere voorkeur, dus ik leg het hier zonder argumenten voor
Wat lijkt jullie mooier en is dat ook de praktische optie?
Misschien handig om te weten, aan de ‘muurkant’ bij de onderkant van de U komen kastje aan de overzijde (buitenkant U) en daarnaast, dus aan het uiteinde een stuk overhangend aanrecht als barretje. Dat komt dus recht achter de kookplaat, of achter ongeveer de helft van de kookplaat.
Dees!
27-01-2026 om 11:51
Ik zou voor optie 1 gaan. De ruimte naast de kookplaat vind ik bij 2 wel heel erg krap. Voelt als niet af. Bovendien zou ik daar dan toch spullen proberen neer te leggen en dat gaat dan net niet lekker.
De hoek naast de koopkplaat leent zich bij 1 perfect voor een mooie fruitschaal. Dat kijkt ook mooi weg vanuit de woonkamer.
Moyrrie
27-01-2026 om 12:37
Iets anders.
Waarom niet 2x 2 laden en dan de kookplaat in het midden? En dan het kastje laten vervallen. Ik vind lades veel praktischer dan een kastje.
Gebruikersnaaminvullen
27-01-2026 om 12:45
MMcGonagall schreef op 26-01-2026 om 22:51:
Ik vind dus zelf 1 echt niet mooi en vraag me af of die lades wel lekker zitten in de hoek, in combinatie met het kastje aan de andere kant van de hoek. Mijn linkshandige partner vindt de ruimte links fijn, maar ik kook vaker.
Ik zou voor deze gaan. Er is rechts genoeg ruimte om op te werken, en als je meer ruimte nodig hebt is er nog het stuk naast de gootsteen, op de andere versie vind ik de werkruimte aan het einde niet handig. Als je een vaatwasser heb zit deze meestal naast de gootsteen, na het bereiden en eten is in die hoek meer ruimte om alles door te schuiven richting vaatwasser/gootsteen.

RaSa
27-01-2026 om 13:58
Tuinfluiter schreef op 27-01-2026 om 11:21:
[..]
Ik zet gewoon de inductiekookplaat uit en laat de pan staan.
Ik ook vaak hoor. Maar het komt toch ook regelmatig voor dat ik een deel eerder af heb en dan wat extra ruimte op de plaat wel fijn vindt. Of zelfs nodig voor de vijfde pan. En ik gebruik die plek ook om ovenschalen neer te zetten.
Marin125
27-01-2026 om 15:03
Ik kies voor optie 1. Hebben jullie beiden de ruimte (wie zegt dat jij altijd vaker blijft koken?), vind het mooier staan en er is een redelijke ruimte tussen de kookplaat en de doorloop. Zelf heb ik ook een stukje zoals bij optie 2 en ik erger me er soms flink aan. Je hebt ruimte maar in de praktijk net niet genoeg (geen keus, woningbouwkeuken).
Due-scimmie
27-01-2026 om 15:12
Moyrrie schreef op 27-01-2026 om 12:37:
Iets anders.
Waarom niet 2x 2 laden en dan de kookplaat in het midden? En dan het kastje laten vervallen. Ik vind lades veel praktischer dan een kastje.
Als je gaat voor een bora oid, zit er nog een gedeelte onder de kookplaat. Daardoor is de la eronder minder hoogte. Als je 2 x 2 lades doet zou je bij allebei de bovenste lades ruimteverlies hebben.
Ik denk dat dit daarom niet snel zo wordt ingedeeld.
Fenyw
27-01-2026 om 15:15
Ik zou voor optie 1 gaan. De ruimte links bij 2 is vrij kort en ik zou er de hele tijd bij het langslopen spullen afzwiepen. Het stukje is ook te klein om lekker een pan of zo kwijt te kunnen. Ik persoonlijk vind optie 1 rustiger tonen.
Rozi
27-01-2026 om 18:10
Optie 1, maar de kraan dan wel nog een stuk naar links. Je hebt anders maar een klein beetje werkruimte.
Euphoria
27-01-2026 om 18:26
optie 1. Wel vraag ik mij af of er voldoende ruimte is voor de spullen die de twee mensen op de stoelen tegenover de plaat willen neerzetten. (Bord en kop).
Rosehip
27-01-2026 om 19:32
Optie 2.
Bij optie 1 is die hoek verloren, vraag ik me af of de lades niet tegen dat kastje schuren en vind ik het kastje/korte lades links van de kookplaat niet mooi.
Verder vraag ik me af waarom je persé op het "schiereiland" wil koken. Ga je dat deel werkelijk ook al bar gebruiken? Ik zou liever tegen een wand koken.
MMcGonagall
27-01-2026 om 22:24
Rozi schreef op 27-01-2026 om 18:10:
Optie 1, maar de kraan dan wel nog een stuk naar links. Je hebt anders maar een klein beetje werkruimte.
De spoelbak wil ik voor het raam met de kraan in het midden. Dat is wel een harde eis. De indeling qua koken ligt ook vast. Daar komt de stroom uit de vloer
We zijn er soort van uit, mijn vriend vindt optie 2 symmetrischer. Dat klopt, maar ik vind die laden in de hoek echt raar staan. Misschien kunnen we daar nog iets anders voor verzinnen of ga ik eraan wennen. Hij had vanaf het begin een voorkeur voor deze firma, maar ik wil heel graag de kleur van de andere. Al vind ik een stukje aanrecht links van de kookplaat ook handig en het bredere barretje niet recht achter de kookplaat ook slim verzonnen van die adviseur,
Kortom, het is nog niet 100% zeker welke keuken we eind van de week gaan bestellen.
Ambra
27-01-2026 om 22:54
ik zou doorzoeken tot je alles naar wens hebt. Kleur, indeling. Alles. Er zijn zoveel leuke aanbieders. Je bent nu gewoon niet blij volgens mij. Dat kan toch niet bij zo'n dure aankoop waar je jarenlang tegenaan kijkt..
Euphoria
28-01-2026 om 07:35
overigens….smaakgebonden…..weet je zeker dat je een donkere keuken wil? Dat is wel echt heel bepalend.