Verbouwen en klussen
MMcGonagall
26-01-2026 om 20:07
Indeling keuken
We hebben keukenontwerpen laten maken en komen niet goed uit de indeling van de kant met het kookgedeelte. De keuken wordt een U waarvan een van de uiteinden ‘los’ zit, een schiereiland in feite. Het losse deel is 2,10 m lang. Eén van de firma’s heeft daar vanaf de hoek een ladenblok (1,20 m) met hierboven de kookplaat en dan een kastje. De laden lopen dus door tot echt in de hoek en de kookplaat zit vrijwel in het midden van het losse deel.
De andere firma heeft juist in de hoek een kastje, dan de laden van 1,20 met kookplaat erboven. Je hebt dan links naast de kookplaat maar een klein stukje aanrecht en de kookplaat zit echt aan het einde.
Vriend en ik hebben dus beide een andere voorkeur, dus ik leg het hier zonder argumenten voor
Wat lijkt jullie mooier en is dat ook de praktische optie?
Misschien handig om te weten, aan de ‘muurkant’ bij de onderkant van de U komen kastje aan de overzijde (buitenkant U) en daarnaast, dus aan het uiteinde een stuk overhangend aanrecht als barretje. Dat komt dus recht achter de kookplaat, of achter ongeveer de helft van de kookplaat.
Kampeerder
27-01-2026 om 04:13
Bij foto 1
Je hebt dan wel aanrecht aan beide kanten van het fornuis maar rechts van het fornuis kun je niet staan werken. Dan werk je 'door de hoek' en heb je geen zicht op de pannen.
Bij foto 2
Links van het fornuis te weinig ruimte,
Voor mij zijn ze beiden niet ideaal dus. Ik werk het liefst op de 50/60 cm direct rechts van het fornuis.
Kijk wat je nu ideaal vindt qua gebruiksgemak. En leg dat als wens neer. En keuken is om te gebruiken en geen showstuk.
BlairW
27-01-2026 om 07:10
Kampeerder schreef op 27-01-2026 om 04:13:
Bij foto 1
Je hebt dan wel aanrecht aan beide kanten van het fornuis maar rechts van het fornuis kun je niet staan werken. Dan werk je 'door de hoek' en heb je geen zicht op de pannen.
Ik heb deze situatie thuis dus ook, rechts naast het fornuis zit de hoek van het aanrechtblad en dan om de hoek 1 kast breed leeg blad en dan de gootsteen ernaast. Jou “probleem” met deze situatie herken ik niet. Ik snij sowieso altijd alles van tevoren en zet dat klaar op het aanrechtblad rechts naast het fornuis. Ik snij op die lege plek boven dat enkele kastje. Kan ik meteen mijn handen wassen tussendoor en dingen in de gootsteen gooien die ik niet meer nodig heb. Als ik dan ga koken, hoef ik eigenlijk niet meer op die plek naast de gootsteen te zijn, maar ik sta vanaf het fornuis wel dicht genoeg bij de gootsteen om daar meteen wat in te gooien. De knoflookpers bijvoorbeeld als ik die boven de pan heb uitgeknepen, een lepel waarmee ik uit de pan wat heb geproefd, een deksel die er af kan en daarna in de vaatwasser moet, de snijplank waar ik de groente vanaf in de pan heb geschoven (vooral met tomaat zet ik hem dan meteen in de gootsteen, anders loopt dat vocht nog op je aanrecht). Ik zie dus dat probleem van “door de hoek” werken niet, maar vind het juist een hele prettige opstelling. Onze koelkast zit dan weer links naast het fornuis (met nog een smaller stukje keukenblad tussen fornuis en koelkast).
Kampeerder
27-01-2026 om 07:33
BlairW schreef op 27-01-2026 om 07:10:
[..]
Ik heb deze situatie thuis dus ook, rechts naast het fornuis zit de hoek van het aanrechtblad en dan om de hoek 1 kast breed leeg blad en dan de gootsteen ernaast. Jou “probleem” met deze situatie herken ik niet. Ik snij sowieso altijd alles van tevoren en zet dat klaar op het aanrechtblad rechts naast het fornuis. Ik snij op die lege plek boven dat enkele kastje. Kan ik meteen mijn handen wassen tussendoor en dingen in de gootsteen gooien die ik niet meer nodig heb. Als ik dan ga koken, hoef ik eigenlijk niet meer op die plek naast de gootsteen te zijn, maar ik sta vanaf het fornuis wel dicht genoeg bij de gootsteen om daar meteen wat in te gooien. De knoflookpers bijvoorbeeld als ik die boven de pan heb uitgeknepen, een lepel waarmee ik uit de pan wat heb geproefd, een deksel die er af kan en daarna in de vaatwasser moet, de snijplank waar ik de groente vanaf in de pan heb geschoven (vooral met tomaat zet ik hem dan meteen in de gootsteen, anders loopt dat vocht nog op je aanrecht). Ik zie dus dat probleem van “door de hoek” werken niet, maar vind het juist een hele prettige opstelling. Onze koelkast zit dan weer links naast het fornuis (met nog een smaller stukje keukenblad tussen fornuis en koelkast).
Tja, dat zeg ik dus ook. Kijk naar hoe je werkt en stem je keuzes daar op af. Ik snijd terwijl er ook al dingen op het fornuis staan. Ik wil dus niet op het aanrecht door de hoek staan voor het snijwerk want dan mis ik wat er in de pan gebeurt.
rionyriony
27-01-2026 om 08:13
Belangrijk is dat wat het gezelligst oogt (IMG 0947) en welke functie je het vaakst gebruikt. Bij mij zijn dat de koelkast en het water. Het kooktoestel wordt maar 1x per dag gebruikt en dan blijf ik daaromheen hangen, maar ben ik klaar dan kom ik er veel minder. Dus daarom zijn die dieper de keuken in gesitueerd.
Dus stap ik de keuken in dan loop ik het vaakst naar koelkast (10x per dag is dat het enige doel) en met de linkerhand kan ik bij de kraan, het aanrecht, de kopjes, messen en magnetron. Je kan de melk uit de ijskast meteen met één hand ernaast op het aanrecht zetten. Dus dat kluwentje functies is het meest dichtbij.
Dan hoef je minder te lopen. Later kan dat mogelijk een belangrijke rol gaan spelen. Dus ik zou eerst turven wat je het vaakste doet in je keuken.
BlairW
27-01-2026 om 08:42
Kampeerder schreef op 27-01-2026 om 07:33:
[..]
Tja, dat zeg ik dus ook. Kijk naar hoe je werkt en stem je keuzes daar op af. Ik snijd terwijl er ook al dingen op het fornuis staan. Ik wil dus niet op het aanrecht door de hoek staan voor het snijwerk want dan mis ik wat er in de pan gebeurt.
Maar als je staat te snijden, kijk je toch ook niet in de pan? Dan kijk je naar je vingers neem ik aan. Wat is dan het verschil met je hoofd even moeten draaien om in de pan te kijken als je op jou plek staat of op mijn plek? Voor beide moet je opkijken om in de pan te kijken.
Kampeerder
27-01-2026 om 08:56
BlairW schreef op 27-01-2026 om 08:42:
[..]
Maar als je staat te snijden, kijk je toch ook niet in de pan? Dan kijk je naar je vingers neem ik aan. Wat is dan het verschil met je hoofd even moeten draaien om in de pan te kijken als je op jou plek staat of op mijn plek? Voor beide moet je opkijken om in de pan te kijken.
Het verschil is, voor mij dus, je hoofd moeten draaien. Nu zie ik, vanuit mijn ooghoek, wat er op het fornuis gebeurt.
Ik maak vaak meerdere dingen tegelijk, dus er gebeurt heel wat in de pannen.
Voor TO is denk belangrijk wat haar manier van werken is en wat goed combineert met haar keuken. Waarbij voor mij 'mooi'wat minder hoog op het prioriteitenlijstje zal staan. Het gaat niet om wat jij en ik doen, maar wat zij doet.
Tuinfluiter
27-01-2026 om 09:36
Iedereen heeft zijn eigen gewoontes tijdens het koken en ik zou vooral goed op een rijtje zetten wat jij handig vindt.
Ik houd van een groot werkblad en gooi haast nooit iets in de wasbak en zou staan snijden aan de raamzijde terwijl er al pannen op het vuur staan.
masatu
27-01-2026 om 10:06
Ik zou voor optie 2 gaan. Het stuk aanrecht rechts naast de kookplaat lijkt in optie 1 te smal om goed bruikbaar te zijn, en door de "bar" aan de achterzijde kan je er ook niet echt iets permanents neerzetten (zoals een mixer/blender oid).
Dat het stuk aanrecht links van de kookplaat bij optie 2 wat smal is zou mij niet echt uitmaken, ik wil toch het liefste werkruimte hebben aan de kant van gootsteen/koelkast/etc. Ik zou dat stuk alleen gebruiken om een deksel neer te leggen.
Nowee
27-01-2026 om 10:21
De kraan zit nu precies voor het raam, kan het raam nog wel open? Op foto 1 lijkt het een raam dat open kan. Wij hebben de kraan ook voor het raam maar bij ons gaat alleen de rechterkant open (een vast deel en een draaikiepdeel). Ik wilde de kraan graag een kastje meer naar rechts maar dan kan het raam niet open vandaar dat het me nu gelijk opvalt.
MMcGonagall
27-01-2026 om 10:32
Ik kan me niet meer herinneren hoe het raam zit. We gaan binnenkort inmeten en dan lopen we de hele indeling nog na.
In mijn huidige keuken zit de kookplaat rechts met nog een smal stukje ernaast waar alleen maar ‘spulletjes’ staan. Al het werk gebeurt dus links van de kookplaat en dat gaat prima. Sowieso hebben zowel mijn vriend als ik nu een kleinere keuken, dus er voelt niets als ruimtegebrek
In mijn huidige keukentje, recht en iets meer dan 3 meter lang, heb ik 1,20 m ononderbroken aanrechtblad. Daarmee was ik destijds al volledig gelukkig, want de keuken hiervoor (van de oude bewoners) had drie stukjes van een halve meter. Daar pasten niet eens twee borden naast elkaar.
RaSa
27-01-2026 om 10:36
Optie 2 zou ook wel moeten werken denk ik. Hoe breed is het die rand dan nog? Zelf heb ik naast de kookplaat nog 30 cm aan beide kanten. Aan de ene kant zet ik de pannen die van het vuur komen. En aan de andere kant past precies mijn snijplank. In de rest van de keuken heb ik nog zeeën van ruimte qua werkblad. Maar ik sta dus altijd op dat kleine stukje te snijden. Anders sta ik zo naar een muur te staren ipv de kamer in. Doordat het net als in jouw plaatje een schiereiland is en dus veel dieper dan normaal kun je daar nog van alles kwijt. Voor mij werkt het prima.
Wieder
27-01-2026 om 10:45
Ik zou voor optie 1 gaan, maar ik ben linkshandig en ik wil aan die kant van de kookplaat ruimte hebben voor mijn spullen. Ik heb ook tegen de muur aan mijn snijplanken staan, en de peper- een zoutmolens. Dat zou in situatie 2 nogal ver van de kookplaat zijn. Maar een keuken is heel persoonlijk, wat voor mij handig is is voor een ander onlogisch. Ik werk in de keuken en volgens mijn rechtshandige collega's leg ik alles onhandig weg naar ze hebben het sowieso fout. Zij zijn degenen die het verkeerd leggen 😉.
Tuinfluiter
27-01-2026 om 11:21
RaSa schreef op 27-01-2026 om 10:36:
Optie 2 zou ook wel moeten werken denk ik. Hoe breed is het die rand dan nog? Zelf heb ik naast de kookplaat nog 30 cm aan beide kanten. Aan de ene kant zet ik de pannen die van het vuur komen. En aan de andere kant past precies mijn snijplank. In de rest van de keuken heb ik nog zeeën van ruimte qua werkblad. Maar ik sta dus altijd op dat kleine stukje te snijden. Anders sta ik zo naar een muur te staren ipv de kamer in. Doordat het net als in jouw plaatje een schiereiland is en dus veel dieper dan normaal kun je daar nog van alles kwijt. Voor mij werkt het prima.
Ik zet gewoon de inductiekookplaat uit en laat de pan staan.
Due-scimmie
27-01-2026 om 11:33
Wat is de gedachtengang achter de krukken aan de bar? De ruimte achter de kookplaat lijkt erg smal.
(Ons kookeiland is 1,10 breed en de gedachten achter onze nis met barkrukken is dat de kinderen daar kunnen ontbijten of later huiswerk maken terwijl iemand anders in de keuken bezig is. Daar moest wel ruimte voor zijn waar we bij aanrechtblad rekening mee hebben gehouden)
Ik zou dus afwijken en kookplaat en wasbak aan lange wand doen en het schiereiland vrij houden.