Verbouwen en klussen Verbouwen en klussen

Verbouwen en klussen

Indeling keuken

We hebben keukenontwerpen laten maken en komen niet goed uit de indeling van de kant met het kookgedeelte. De keuken wordt een U waarvan een van de uiteinden ‘los’ zit, een schiereiland in feite. Het losse deel is 2,10 m lang. Eén van de firma’s heeft daar vanaf de hoek een ladenblok (1,20 m) met hierboven de kookplaat en dan een kastje. De laden lopen dus door tot echt in de hoek en de kookplaat zit vrijwel in het midden van het losse deel.
De andere firma heeft juist in de hoek een kastje, dan de laden van 1,20 met kookplaat erboven. Je hebt dan links naast de kookplaat maar een klein stukje aanrecht en de kookplaat zit echt aan het einde.
Vriend en ik hebben dus beide een andere voorkeur, dus ik leg het hier zonder argumenten voor  
Wat lijkt jullie mooier en is dat ook de praktische optie?
Misschien handig om te weten, aan de ‘muurkant’ bij de onderkant van de U komen kastje aan de overzijde (buitenkant U) en daarnaast, dus aan het uiteinde een stuk overhangend aanrecht als barretje. Dat komt dus recht achter de kookplaat, of achter ongeveer de helft van de kookplaat.

kun je geen plaatjes plaatsen?

MMcGonagall

MMcGonagall

26-01-2026 om 21:32 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 26-01-2026 om 20:41:

kun je geen plaatjes plaatsen?

Ik heb geanonimiseerde foto’s maar hoe krijg ik die hier?

Onze kookplaat zit bijna aan het einde met daaronder 2 lades. Wij hebben aan linkerkant kort stuk ernaast. Ik ben rechtshandig dus zet toch vaak dingen aan de rechterkant neer maar ik denk dat als eht andersom was, ik het wel onhandig zou vinden.

Als je de mogelijkheid hebt is ruimte naast de kookplaat aan beiden kanten wenselijk.

Ik zou de kookplaat niet te ver van de gootsteen doen in ieder geval. Met een hete pan de halve keuken door moeten is onhandig. En ik gooi heel vaak snel wat in de gootsteen als ik sta te koken. Dus daar zou ik i.i.g. naar kijken ook.

zelf heb ik in ieder geval de voorkeur voor afzet ruimte op het aanrecht aan beide zijden van de kookplaat.

Dan kan je aan de ene kant je uitje voor in de koekenpan even snijden, en aan de andere kant je deksels wegleggen.

MMcGonagall schreef op 26-01-2026 om 21:32:

[..]

Ik heb geanonimiseerde foto’s maar hoe krijg ik die hier?

Even getest:

Bij de "opmaak"-icoontjes hierboven die met de foto kiezen. 

Een link maken bij postimg.cc

MMcGonagall

MMcGonagall

26-01-2026 om 22:35 Topicstarter

https://postimg.cc/fJhkgV8X

https://postimg.cc/fV8LLBDS

plaatjes lukt niet. Hopelijk dit wel.

Ik zou voor optie 1 gaan. Ik vind het mooier en het is fijn om aan beide kanten van de kookplaat ruimte te hebben.

Optie 2 zou mijn voorkeur hebben. Je hebt dan links van je wasbak een hele ruime werkplek waarbij je niet met je zijkant van je lichaam dicht op je kookplaat staat.
Ik vind een ruime werkplek heel fijn.

ik zou ook voor 1 gaan om dezelfde reden als hiervoor genoemd

Ik zou ook optie 1 kiezen. Ruimte om je kookplaat aan beide kanten is heel fijn. En je kan dus met 1 draai bij de gootsteen, dus even die lepel in de bak gooien of je handen wassen tussendoor is makkelijker. Op het aanrecht naast de gootsteen kan je je groente snijden en sta je ook meteen naast de kraan en dan gooi je het zo in de pan. Onze kookplaat zit op dezelfde manier ten opzichte van de gootsteen en ik zou die afstand nooit groter willen hebben.

MMcGonagall

MMcGonagall

26-01-2026 om 22:51 Topicstarter

Ik vind dus zelf 1 echt niet mooi en vraag me af of die lades wel lekker zitten in de hoek, in combinatie met het kastje aan de andere kant van de hoek. Mijn linkshandige partner vindt de ruimte links fijn, maar ik kook vaker.

Wat mij betreft dus ook optie 1 gezien de ruimte aan beiden kanten naast de kookplaat.

ik heb een vergelijkbare indeling, maar dan met een hele lange kookplaat, met 4 kookpitten naast elkaar, ipv 2 aan 2 achter elkaar. Heel prettig, dan kan ik er goed bij (Ik ben niet zo lang, jij ook niet als ik me goed herinner)
Qua werkblad gebruik ik vooral het stuk tussen de gootsteen en het fornuis. Soms aan de andere kant van de gootsteen, en achter het fornuis kan ook nog. Dan kan ik er ook lekker bij zitten. 

Ik zal je een pb sturen met een foto

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.