Verbouwen en klussen Verbouwen en klussen

Verbouwen en klussen

Draagbalk 5 meter

wij gaan van de week naar een huis kijken. Nu is er een aanbouw geplaatst maar er staat nog 1m draagmuur. Ik heb al op Google gezocht maar niet gevonden. Is het mogelijk om deze ook te verwijderen? De totale lengte komt dan op 5m waar de draagmuur verwijderd is. Ik ga dit ook nog aan de makelaar stellen maar ik ben graag goed voorbereid

dat moet bij mijn weten en een bouwkundige constructeur of architect berekenen. Een makelaar is voor het verkopen en kopen van een huis.

83angel

83angel

22-08-2021 om 19:26 Topicstarter

Tatemae schreef op 22-08-2021 om 19:20:

dat moet bij mijn weten en een bouwkundige constructeur of architect berekenen. Een makelaar is voor het verkopen en kopen van een huis.

Klopt maar die weten vaak wel wat er mogelijk is. Voor de details moet je idd bij een constructeur zijn maar daar heb ik weinig aan hebben het huis geeneens gekocht 

Ik zou denken dat voor de makelaar 'alles kan', zolang hij maar kan verkopen!
Zoals Tatemae zegt, architect of bouwdeskundige kan daar uitsluitsel over geven. Maar, ik ben met een technisch man getrouwd en heb al heel veel met mijn ogen en oren gestolen, een draagmuur heet niet voor niks draagmuur. Dat is wel een belangrijke muur die steun verleent aan het dak of de bovenliggende verdieping. Dus, een draagmuur die weg is, zou ik niet vertrouwen. Wat ik nu uitleg is zeker niet het summum van bouwdeskundigheid. Elke man die een beetje technisch onderlegd is, een arbeider die in de bouw staat, mensen die geholpen hebben bij het bouwen van hun eigen woning en hun ogen hebben open getrokken, dat zijn allemaal mensen die jou raad kunnen geven hoe het met die (verdwenen) muur zit. Neem zo iemand mee als u de volgende keer naar het huis gaat kijken. Of 2 verschillende mensen die van wanten weten. Het is geen potje platte kaas wat u koopt. Vraag aan de makelaar waarom die muur is weggedaan. Een makelaar moet op elke vraag kunnen antwoorden. Niet allemaal uit zijn hoofd, hij kan het (laten) opzoeken of aan de verkopers vragen. Maar zijn taak is om u eerlijk te informeren.
Intussen aan man gevraagd. Die zegt, dat stukje muur van 1 meter dat staat daar niet zomaar en waarom rest er maar 1 meter van die draagmuur?

Vooraleer u tot effectieve koop overgaat, u informeren!

Succes als het tot een aankoop zou komen.

eens met Letterkoekje, ik zou aan de makelaar vragen of je het bouwtechnisch rapport en vergunning mag inzien mbt de draagbalk. 
Een draagbalk mag je nooit zonder vergunning weghalen. Want anders kan je zo de buren meetrekken als de boel instort

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

22-08-2021 om 21:25

Hou ook rekening met de kosten mocht het wel kunnen. Als het goed gedaan is zit er nu een draagbalk in, die moet ook verwijderd worden. Laat ook de kracht op de fundering doorrekenen! 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

22-08-2021 om 21:29

Geen mogelijkheid om de woning te bezoeken met een architect of stabiliteitsingenieur? Kleine kost en deze kunnen vrij snel zien of iets mogelijk is, daarnaast zullen ze je vast ook kunnen wijzen op andere zaken die je nu misschien over het hoofd ziet. 

Valdemar schreef op 22-08-2021 om 21:29:

Geen mogelijkheid om de woning te bezoeken met een architect of stabiliteitsingenieur? Kleine kost en deze kunnen vrij snel zien of iets mogelijk is, daarnaast zullen ze je vast ook kunnen wijzen op andere zaken die je nu misschien over het hoofd ziet.

Goede tip die je heel wat geld kan laten uitsparen.

als dat stukje er nog staats dat niet voor niks natuurlijk. 
als je een bouwkundige mee kunt krijgen voor advies zou ik dat doen, maar in de huidige huizenmarkt is het misschien ook slim om alvast een stap verder te denken: wat als het moet blijven staan? Ketst de koop daarop af? Het is in veel steden immers niet gegeven dat je eens rustig kunt gaan delibereren voor je een bod doet. 

Tatemae schreef op 22-08-2021 om 21:14:

eens met Letterkoekje, ik zou aan de makelaar vragen of je het bouwtechnisch rapport en vergunning mag inzien mbt de draagbalk.
Een draagbalk mag je nooit zonder vergunning weghalen. Want anders kan je zo de buren meetrekken als de boel instort

Nog afgezien van of je het laatste stuk ook kan weghalen inderdaad; je wil ook zeker weten dat het stuk dat is weggehaald niet voor problemen gaat zorgen. 

liefst per mail, dan heb je in voorkomende gevallen bewijs dat je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan. Een makelaar mag graag verkopen, maar het is voor hem niet zo aantrekkelijk je voor te liegen als daardoor een claim kan ontstaan. 

83angel

83angel

25-08-2021 om 07:39 Topicstarter

we hebben het huis bezichtigd. 
ze hebben toen ze de aanbouw gingen maken alleen de ramen/deuren eruit gehaald hierdoor stond die ene meter er nog. Het huis heeft voor ons een te rare indeling om er echt iets moois van te maken dus wij gaan er ook geen bod op doen. Dank je wel voor jullie input

leuk dat je nog even meldt hoe het afliep

Op zich kan er wel een overspanning van 5 meter opgevangen worden. Dat is het probleem niet zo. Maar waarschijnlijk is de constructie nu dat de huidige draagbalk rust op dat muurtje van 1xmeter. Zou je die verwijderen, dan moet de balk veranderd worden in de muur daar haaks op. En dat zou een probleem kunnen zijn als dat een gedeelde muur is met buren of überhaupt geen draagmuur is. En dat weet ik op afstand niet.

ah, lees net dat het huis geen optie meer is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.