Verbouwen en klussen Verbouwen en klussen

Verbouwen en klussen

ScarceKudu74

ScarceKudu74

24-11-2021 om 14:53

Dakkapel, zonnepanelen

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een dakkapel? En kunnen daar bovenop zonnepanelen? 

Ons huidige dak is niet geschikt voor zonnepanelen (het ligt teveel in de schaduw), maar met een dakkapel zou het wel rendabel kunnen zijn. Althans, volgens mijn buurman die deze plannen heeft 

Ik vind het wel interessant klinken, maar ik vraag me af of het de investering wel waard is. Een dakkapel is al niet goedkoop en daarbij dan nog de zonnepanelen. Het is wel waardevermeerdering voor je huis en je energierekening wordt lager,  maar ik zit toch te twijfelen of dit wel verstandig is. Op zichzelf heb ik geen dakkapel nodig, ik zou 'm alleen maar plaatsen voor de zonnepanelen. 

Iemand goede ideeën hierover? Zouden jullie dit doen? 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-11-2021 om 14:58

In het rijtje van mijn achterburen heeft 1 huis dat (lessenaarsdak op het noordwesten). Er kunnen, afhankelijk van de grootte van de dakkapel, maar weinig panelen op. Ik geloof dat zij er 3 hebben. Of dat de investering waard is zou ik niet weten. Een dakkapel op zich kan natuurlijk al een forse vergroting van je leefoppervlak betekenen. Hebben jullie daar ook behoefte aan of is dat alleen om zonnepanelen mogelijk te maken?
Als jullie een stevige schuur hebben is dat dak misschien ook een optie?

ScarceKudu74

ScarceKudu74

24-11-2021 om 15:06

Coreopsis schreef op 24-11-2021 om 14:58:

In het rijtje van mijn achterburen heeft 1 huis dat (lessenaarsdak op het noordwesten). Er kunnen, afhankelijk van de grootte van de dakkapel, maar weinig panelen op. Ik geloof dat zij er 3 hebben. Of dat de investering waard is zou ik niet weten. Een dakkapel op zich kan natuurlijk al een forse vergroting van je leefoppervlak betekenen. Hebben jullie daar op kbehoefte aan of is dat alleen om zonnepanelen mogelijk te maken?
Aal jullie een stevige schuur hebben is dat dak misshien ook een optie?

De zolder zou goed gebruikt kunnen worden als leefruimte, maar is dat nu niet. Een dakkapel is mooi, maar echt niet nodig dus, hooguit voor volgende eigenaren 

Panelen op het schuurdak klinkt echt slim, daar zou ik nooit aan gedacht hebben. Ik denk dat dat haast nog een beter plan is  dat dak ligt de hele dag in de zon. 

Geen idee hoe groot je schuur is maar ook daar kunnen vaak weinig panelen op en dan moet de stroom nog naar je huis via kabels. Bij ons was dat geen optie in elk geval.

Wij hebben 6 panelen op ons dak van de schuur (en 11 op het dak van het huis). Er moesten idd kabels van de schuur naar het huis gegraven worden. Dit heeft man zelf gedaan, het aansluiten deed de zonnepanelen man. Die leverde ook de kabels.
Wij zijn hiermee ruim zelfvoorzienend.

Ik zou gewoon een vrijblijvend gesprek aanvragen en de opties nagaan. Ik ken mensen met panelen op de schuur, Op dakkapel maar ook met horizontale muur zonnepanelen in de tuin .

ik heb zonnepanelen op de dakkapel. 6 stuks, liggen verticaal. Pasten precies 6 op. De eerste zei dat het niet kon, de andere wel. Ik heb genoeg in mijn eentje aan deze 6. Ik zou ze evt ook op mijn schuur/carport kunnen doen, maar dan moet er idd gegraven worden. Maar voor mij niet nodig. Dakkapel is wel duur idd, maar het is wel een waardevermeerdering voor je woning.

Ik vind het nogal wat, in dat een dakkapel voor aan te gaan leggen. Dan kun je beter op een andere manier in duurzamer energie investeren. 
Wij hebben er over nagedacht om ze op de dakkapel meer te leggen, maar konden er daar niet zo veel op kwijt. Ik snap ook niet helemaal hoe het komt dat die dakkapel helemaal niet in de schaduw zou zitten, weet je zeker dat dat klopt. 

Maargoed, bij ons liggen ze op de garage. Daar passen er 10 op. Er moest inderdaad een goot gegraven worden naar het huis, maar dat is prima zelf te doen. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

25-11-2021 om 10:40

Hm, een gesprek met een adviseur lijkt me inderdaad nog de beste optie. 

Ik zag nu dat je bijvoorbeeld ook een veranda met zonnepanelen kunt maken,  dat klinkt ook interessant.  Een veranda wilde ik toch al.  Teveel opties en ik weet er duidelijk te weinig van 

Bedankt voor het meedenken allemaal! 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

25-11-2021 om 14:47

Peen schreef op 25-11-2021 om 10:40:

Hm, een gesprek met een adviseur lijkt me inderdaad nog de beste optie.

Ik zag nu dat je bijvoorbeeld ook een veranda met zonnepanelen kunt maken, dat klinkt ook interessant. Een veranda wilde ik toch al. Teveel opties en ik weet er duidelijk te weinig van

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Er bestaan ook transparante zonnepanelen. Bij de reguliere panelen wordt het wel heel donker onder de veranda.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

26-11-2021 om 23:32

Friezinnetje schreef op 24-11-2021 om 22:12:

ik heb zonnepanelen op de dakkapel. 6 stuks, liggen verticaal. 

Als ze vertikaal "liggen" doen ze toch bijna niks?
Je bedoelt horizontaal....? 

Daddy_gijs schreef op 26-11-2021 om 23:32:

[..]

Als ze vertikaal "liggen" doen ze toch bijna niks?
Je bedoelt horizontaal....?

In de lengte naast elkaar 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.