Verbouwen en klussen Verbouwen en klussen

Verbouwen en klussen

Balkonbak bevestigen op balustrade

Sinds vorig jaar heb ik plantenbakken aan mijn balkons hangen en het staat prachtig, maar ik krijg er de zenuwen van. Toen ik klaar was zei mijn buurman, buuf, als er een afwaait en op iemand's hoofd terecht komt is die dood. Ik woon hoog en pal onder mijn balkons is het trottoir en sindsdien vind ik het niet meer veilig genoeg met het systeem dat ik heb (precies zoals de foto). Bij ieder zuchtje wind haal ik de bakken eraf en een paar dagen later er weer op, het is allemaal maar een gedoe.

De balkonrand is 12 cm breed en ik zou liever iets maken waarbij de bak op de reling staat met een systeem dat vastzit met schroeven. Ik heb geen tralies maar een stalen plaat die bovenaan ombuigt in een reling net als op deze foto, het is dus hol. Ik weet ook helemaal niet of je daar doorheen komt met een boor. Is er iemand die weet of dat lukt of een ander creatief idee heeft?

938_360x240.jpg


Ik zou de bakken omdraaien zodat de planten aan de binnenkant van je balkon overhangen .

Poezie schreef op 17-07-2022 om 18:46:

Ik zou de bakken omdraaien zodat de planten aan de binnenkant van je balkon overhangen .

Ja ik ook. Je hangt ze tenslotte voor jezelf op en niet voor de mensen aan de overkant van de straat. Heb dat nooit gesnapt dat het aan de buitenkant hangt.

Moxxie

Moxxie

17-07-2022 om 19:02 Topicstarter

Daar is mijn balkon niet diep genoeg voor, dan zit ik bijna met mijn neus in de bloemen als ik buiten zit. Ja armoe hoor, in de stad wonen 😉.

je hebt toch ook bakken die je op de balustrade zet?

Kan je de bloembakken voor de zekerheid niet vastmaken in de metalen plaat? In iedere bloembak 2 gaatjes boren met een metaalboortje en dan met bout en moertje vastzetten?

Moxxie

Moxxie

17-07-2022 om 19:23 Topicstarter

GroenTuintje schreef op 17-07-2022 om 19:12:

je hebt toch ook bakken die je op de balustrade zet?

Dat zou ideaal zijn maar past helaas niet omdat de rand 12 cm breed is.

Ik zou nog een set haken, zoiets als op de afbeelding, met wat schroefjes bevestigen aan de originele haken die je aan de binnenkant van de reling ziet.
Als je dit doet als de bakken al hangen vergrendel je ze om de reling heen.
Flinke storm die ze dan nog los krijgt 

edit: Je kan heel makkelijk door een stalen plaat heen boren.


Bloembakhaak-Recht.jpg

Moxxie

Moxxie

17-07-2022 om 19:45 Topicstarter

Biscuitje schreef op 17-07-2022 om 19:23:

Kan je de bloembakken voor de zekerheid niet vastmaken in de metalen plaat? In iedere bloembak 2 gaatjes boren met een metaalboortje en dan met bout en moertje vastzetten?

Je brengt me wel op een idee. Ik heb even gekeken en die haken (zoals het nu hangt) hebben aan de kant van de bloembak twee gaatjes, dus die zou ik zo heel stevig vast kunnen maken en het gewicht beter verdelen. Boren in plastic lijkt me niet heel stevig maar misschien kan ik dan ijzerdraad om de hele bak heen doen en vastmaken aan de haken. Het idee moet nog even verder groeien maar het is een begin, dank je!

Moxxie

Moxxie

17-07-2022 om 19:51 Topicstarter

Tover-Feetje schreef op 17-07-2022 om 19:44:

Ik zou nog een set haken, zoiets als op de afbeelding, met wat schroefjes bevestigen aan de originele haken die je aan de binnenkant van de reling ziet.
Als je dit doet als de bakken al hangen vergrendel je ze om de reling heen.
Flinke storm die ze dan nog los krijgt

Bloembakhaak-Recht.jpg

Ik snap wat je bedoelt, originele haken vastzetten en zoiets erbij, dat is nog beter dan gemier met ijzerdraad. Thanks!

Ik heb die bakken en bevestiging op de foto ook. Het hangt hier al jaren, nooit problemen mee gehad. 
Het heeft zelfs de driedubbele storm afgelopen winter overleefd. 
Ik zou me totaal geen zorgen maken. 

Ik had dit soort bakken ook. Er is er een keertje eentje naar beneden gevallen, juist toen ik met storm probeerde hem van het balkon te tillen. Maar ik woonde op de eerste verdieping en onder mijn balkon kon niemand lopen. Ik zou de constructie die je hebt ook niet snel doen als er een trottoir onder loopt.

Heb je een huur- of een koophuis? Bij sommige verhuurders is het verboden om balkonbakken aan de buitenkant te hangen. Bij een koopappartement kan er in de regels van de vve iets in staan.
Jij bent sowieso altijd aansprakelijk als er één naar beneden valt.

Moxxie

Moxxie

17-07-2022 om 20:33 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 17-07-2022 om 20:18:

Ik had dit soort bakken ook. Er is er een keertje eentje naar beneden gevallen, juist toen ik met storm probeerde hem van het balkon te tillen. Maar ik woonde op de eerste verdieping en onder mijn balkon kon niemand lopen. Ik zou de constructie die je hebt ook niet snel doen als er een trottoir onder loopt.

Ik vind het risico ook te groot. Als het regent en de grond kleddernat is is zo'n bak ook hartstikke zwaar, ik moet er niet aan denken dat het een keer misgaat.

Moxxie

Moxxie

17-07-2022 om 20:36 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 17-07-2022 om 20:30:

Heb je een huur- of een koophuis? Bij sommige verhuurders is het verboden om balkonbakken aan de buitenkant te hangen. Bij een koopappartement kan er in de regels van de vve iets in staan.
Jij bent sowieso altijd aansprakelijk als er één naar beneden valt.

Ben eigenaar en de bakken hangen er al, maar zodra het een beetje waait haal ik ze eraf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.