Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Zomervakantie 2024

In deze tijd van het jaar begin ik altijd met het kijken naar de zomervakantie. Al heel lang wil ik een keer een reis buiten Europa maken. Nog nooit langer dan 3 uur gevlogen, en het is niet mijn hobby. Maar als je iets van de wereld wilt zien.... 

Nu is mijn oog gevallen op een rondreis Zuid-Afrika van Djoser. Het ziet er waanzinnig uit, ik zou het moeten kunnen betalen (zelfs als ik ruim reken), maar ik ken Djoser helemaal niet. Ik heb afgelopen zomer een rondreis Zweden gedaan. Dat was tof, maar heftig. Wel iets voor mij, ik wil graag veel zien in korte tijd, maar niet te lang ergens blijven. 

Alleen twijfel ik omdat het geen singlreis is. Je weet dus van tevoren niet hoe de samenstelling is en hoe de leeftijden zijn. Bij andere reisorganisaties heb ik gekeken, maar die vallen door andere punten weer af. 

Wat moet ik meenemen in mijn overwegingen? 

Ik heb 15+ jaar geleden een rondreis gedaan door zuid Afrika met djoser. Geen idee of het dezelfde was, maar de reis was echt prachtig. Er reisde een groep ouderen achter ons aan met Koning Aap. Onze groep was zo tussen de 30-45, geloof ik.

Het was wel een single reis en dat heb ik daarna niet meer gedaan. De dynamiek in die groep was echt heel raar. Kan gewoon aan die groep gelegen hebben. Ik heb daarna nog een paar groepsreizen gedaan als alleenreizende, die niet “single” waren, en die groepen waren veel leuker. Daar ontstonden (reis)vriendschappen tussen stellen en singles en vriend(inn)en door allerlei leeftijdsgroepen heen. 
Voor mij zou dit dus niet bezwaarlijk zijn. 
Ik zou wel nadenken of je een single kamer wil of die wil delen met een onbekende. Ik heb af en toe wat tijd voor mezelf nodig, dus ik heb toeslag betaald. 
Verder waren veel excursies wel soort van verplicht (je kon weinig anders doen en de bus ging door) en niet altijd inbegrepen. Dat is dus wel iets om even uit te zoeken.

er zijn verschillende zuid Afrika reizen waarschijnlijk, maar die ik heb gedaan, vond ik echt prachtig. 

mijn ervaring met Djoser is dat er altijd wel alleengaanden mee gaan. Je kunt kiezen if je dan een kamer wilt delen of niet. 

Ik ben met ze naar Zuidelijk Afrika geweest in 2004, was een heftige reis en die is voor de groep na ons al aangepast maar ik ben wel verliefd geworden op dat deel van Afrika. Ik ben later met zoon met een kleuterreis ook naar Zuid Afrika geweest met Djoser.

Ik ben met Djoser als alleengaande naar Rusland geweest en dat was net als de andere groepen een groep waar per activiteit groepjes ontstonden. Uiteindelijk sliepen de alleengaanden met een roulatie systeem want het was zo gezellig dat we allemaal wel kamers wilden delen.

Zou het zeker doen. Je kunt bij het boeken al zien wat de samenstelling van de groep is.

Ik ben 15 jaar geleden met Djoser naar Kenia en Tanzania geweest en vond het echt geweldig! Supergoed geregeld allemaal. Het geld waard. We kwamen onderweg een andere Nederlandse groep tegen die via Shoestring (andere organisatie) op pad waren en die hadden het veel minder goed voor elkaar. Ik ging zelf samen met m’n partner destijds, maar in onze groep zaten meerdere singles. Veel activiteiten waren met de hele groep, dus voor iedereen leuk en gezellig. 

Fox heeft nog wel single rondreizen.
https://www.fox.nl/reis/single-groepsrondreis-zinderend-zuid-afrika?volwassenen=1

Djoser is gewoon een goede touroperator.
Zelf met Fox naar Azië geweest, was erg goed geregeld.
Fox is de reisdochter van ANWB.

vrouw92

vrouw92

29-12-2023 om 11:28 Topicstarter

Dank voor de tips! Ik ben er nog niet helemaal uit. Vind bij Djoser de accomodaties niet fantastisch en er komen heel veel extra kosten bij kijken, die niet echt duidelijk vermeld zijn. Wel goede reviews, maar ik zie in de samenstellingen van groepen tot nog toe weinig singles. Nu vind ik dat niet eens per se een probleem, maar als enige single.. 

Ook bij andere organisaties gekeken, maar Djoser heeft tot nog toe wel het programma wat me het meest boeit. 

Ik moet wel in onze zomer reizen (juli-augustus), winter in Afrika. Nog steeds fijn qua temperatuur.. 

Ofwel: Ik ben er nog niet helemaal uit..

vrouw92 schreef op 29-12-2023 om 11:28:

Dank voor de tips! Ik ben er nog niet helemaal uit. Vind bij Djoser de accomodaties niet fantastisch en er komen heel veel extra kosten bij kijken, die niet echt duidelijk vermeld zijn. Wel goede reviews, maar ik zie in de samenstellingen van groepen tot nog toe weinig singles. Nu vind ik dat niet eens per se een probleem, maar als enige single..

Ook bij andere organisaties gekeken, maar Djoser heeft tot nog toe wel het programma wat me het meest boeit.

Ik moet wel in onze zomer reizen (juli-augustus), winter in Afrika. Nog steeds fijn qua temperatuur..

Ofwel: Ik ben er nog niet helemaal uit..

Ik vind Djoser juist heel duidelijk met de extra kosten, wat gaat er ongeveer in de gezamelijke pot, wordt bij andere organisaties bijna nooit genoemd bijvoorbeeld.

Het lijkt of er veel kosten bij komen maar veel zijn de optionele excursies en andere zaken die ter plaatse voldaan moeten worden.

Het fijne van Djoser vind ik ook dat je als groep toch nog enige inspraak in het programma hebt en niet alleen achter een gids aan hobbelt. Alleen op echte reis-dagen moet je met de groep mee, maar ook daar valt soms wel een mouw aan te passen. 1 van onze groepsleden had een bruiloft en is na gereisd met een huurauto om zich daarna weer bij de groep te voegen bijvoorbeeld. 

Zoon en ik zijn ook wel eens wat anders gaan doen, ik houd niet van aapjes kijken en pennen uitdelen op een schooltje, dus wij zijn naar de lokale markt gegaan.

Ik ben een paar jaar geleden met Djoser naar ZA geweest, was een super leuke reis! De accommodaties zaten tussen prima en fantastisch in. 's Avonds aten we meestal met de hele groep aan een lange tafel, heel gezellig. Je ziet heel veel in korte tijd en ik vond het heel relaxt dat alles geregeld is, je hoeft zelf niet na te denken of uit te zoeken wat je wil doen. De indicatie van de kosten kloppen over het algemeen wel, het is gewoon duur om met zo'n vakantie mee te gaan. Maar als je dat vooraf weet en je kunt het betalen dan is het echt een aanrader!

vrouw92

vrouw92

01-01-2024 om 17:15 Topicstarter

Al met al allemaal goede ervaringen dus! Zou voor jullie de reisperiode (juli-augustus) een probleem zijn? Het is daar dan winter en de Tafelberg is 2 weken gesloten. Volgens mij ben ik precies op tijd daar, maar dat weet ik niet zeker… 

vrouw92 schreef op 01-01-2024 om 17:15:

Al met al allemaal goede ervaringen dus! Zou voor jullie de reisperiode (juli-augustus) een probleem zijn? Het is daar dan winter en de Tafelberg is 2 weken gesloten. Volgens mij ben ik precies op tijd daar, maar dat weet ik niet zeker…

Je kunt contact opnemen. Las verschillende dingen over wanneer het dicht is. https://www.tablemountain.net/about-us 

vrouw92

vrouw92

02-01-2024 om 16:09 Topicstarter

Nou, ik ben er nog niet over uit hoor! Zit nu bij een Zuid-Afrika reis van Sawadee te kijken. Geen binnenlandse vlucht, een week langer daar en veel meer plekken. Mooie accomodaties. Reisbegeleider is Engels, niet mijn voorkeur. Mijn Engels is niet vloeiend. Toch vind ik het spannend om te boeken, waarom weet ik niet. Nog even over nadeken dus. Dank voor alle tips iig. 

Ik ben net terug van een reis met Sawadee naar Zuid-Afrika. Was met een groep met aantal singles (allen dames toevallig), verder allen koppels. De singles mengden prima in de groep, sloten zich ook vaak bij de stellen aan, dit ging zonder problemen. Geweldige tijd gehad en was een top reis! Het is daar nu zomer en we hebben prima weer gehad, geen extreme hitte. Tafelberg was bereikbaar, maar ook een gelukje want ‘s morgens was het steeds mistig boven en dan zie je daar niks natuurlijk. Einde van onze laatste dag in Kaapstad klaarde het op en konden we alsnog net met de kabelbaan naar boven. Onze gids was ook Engels sprekend stond bij de info vooraf; hij was een zuid afrikaan en de taal (zuid-Afrikaans) is voor ons Nederlanders prima te volgen. Ik had wel de reis met de binnenlandse vlucht. Anders zit je wel heel veel in de bus. Hoorde wel van medereizigers die weer mensen kenden die deze reis in de tijd dat het daar winter is hadden gedaan. In het Kruger park was het toen s morgens zo koud dat ze zich nog onder de dekens in bed aankleedden en dan snel op pad 😅. Maar geen idee of je vast zit aan juli/augustus. Je ziet het, ik ben fan 😃

vrouw92

vrouw92

02-01-2024 om 17:49 Topicstarter

Helaas vast aan juli-augustus. Kou op een reis ben ik wel gewend.. Gekampeerd in IJsland in de zomer, dus beetje vergelijkbaar denk ik. Afgelopen zomer in Zweden was het ook niet warm ‘‘s nachts. 

vrouw92

vrouw92

03-01-2024 om 11:45 Topicstarter

Ik heb geboekt! 22 dagen, de reis van Sawadee! 

vrouw92 schreef op 03-01-2024 om 11:45:

Ik heb geboekt! 22 dagen, de reis van Sawadee!

Veel plezier,  het is mooi daar

Oh wat gaaf, heel veel plezier hier krijg je geen spijt van! 🦓🐘🦒🇿🇦

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.