Vakantie en reizen
Ysenda
03-01-2026 om 19:51
Slovenië/Kroatië 2026 per trein
Vaag begint bij mij een idee te ontstaan om na mijn kleine staatjes in Europa tour van 2024 een nieuwe interrail reis te maken.
Via Wenen naar Slovenië en Kroatië en wellicht nog verder door naar het zuiden. Ik heb ongeveer 2 tot 3 weken eind augustus begin september.
Terug vliegen of heen vliegen en dan terug met de trein is ook een optie maar liever niet.
Belangrijke vraag eerst: is het veilig reizen als alleen reizende vrouw?
Leuke tips off the beaten track maar bereikbaar per ov altijd welkom.
MMcGonagall
03-01-2026 om 19:59
Waarom zou het niet veilig zijn daar? Ik heb nergens last van gehad, het zijn gewoon Europese landen. Of bedoel je in de trein? Daar ben je net zo veilig als in elke andere trein.
Ysenda
03-01-2026 om 21:27
MMcGonagall schreef op 03-01-2026 om 19:59:
Waarom zou het niet veilig zijn daar? Ik heb nergens last van gehad, het zijn gewoon Europese landen. Of bedoel je in de trein? Daar ben je net zo veilig als in elke andere trein.
Omdat niet alle culturen en religies even vrouwvriendelijk zijn.
Schommelstoel
03-01-2026 om 21:32
Ik heb de afgelopen jaren meermaals met de trein van, naar en door Slovenië en Kroatië gereisd.
Er is een nachttrein vanuit Stuttgart naar Ljubljana en Zagreb, die zou je als startpunt kunnen nemen, voor de heen- en/of terugreis.
https://www.nightjet.com/nl/reiseziele/kroatien
Maar ik heb ook wel eens de Nightjet naar Innsbruck genomen en daar aansluitend de EC naar Ljubljana, dan reis je bij daglicht door de prachtige Alpen.
Van Ljubljana naar Kroatië kan per trein, maar in Kroatië is binnenlands reizen per bus/touringcar veel sneller en comfortabeler. De busstations zijn soms wat grijs en grauw (Zagreb Autobusni Kolodvor met stip op één), maar de mensen zijn heel behulpzaam en ach, zo'n busstation hoort ook een beetje bij de belevenis van het reizen, denk ik altijd maar.
Ik wil je verder zeker tippen om ook een Kroatisch eiland aan je reis toe te voegen. Vanuit Zadar of Split kun je snel en makkelijk met een veerboot naar de mooiste eilanden.
Over veiligheid zou ik me absoluut geen zorgen maken. Doe geen dingen die je thuis ook niet zou doen.
MMcGonagall
03-01-2026 om 22:06
Ysenda schreef op 03-01-2026 om 21:27:
[..]
Omdat niet alle culturen en religies even vrouwvriendelijk zijn.
Beide landen zijn overwegend katholiek. Nu kan ik iets heel lulligs zeggen over de seksuele voorkeur binnen de katholieke kerk, maar ik denk dat het voor vrouwen van middelbare leeftijd niet onveiliger is dan hier.
Nehalennia
04-01-2026 om 00:48
MMcGonagall schreef op 03-01-2026 om 22:06:
[..]
Beide landen zijn overwegend katholiek. Nu kan ik iets heel lulligs zeggen over de seksuele voorkeur binnen de katholieke kerk, maar ik denk dat het voor vrouwen van middelbare leeftijd niet onveiliger is dan hier.
Is toch volstrekt normaal dat ze informeert naar dr veiligheid als ze als vrouw alleen reist, niet ieder Europees land is even veilig, om allerlei verschillende redenen waar religie en cultuur maar twee componenten van zijn.
alhambra
04-01-2026 om 09:30
Er is in die landen een lagere tolerantie van homoseksualiteit dus ik zou erop letten niets mee te nemen met een regenboog er op.
Wij gaan ook wel eens die kant op en we laten dan bewust ons regenboogtasje van Zeeman thuis.
MMcGonagall
04-01-2026 om 10:06
Nehalennia schreef op 04-01-2026 om 00:48:
[..]
Is toch volstrekt normaal dat ze informeert naar dr veiligheid als ze als vrouw alleen reist, niet ieder Europees land is even veilig, om allerlei verschillende redenen waar religie en cultuur maar twee componenten van zijn.
Je hebt gelijk. Ik was in de veronderstelling dat Ysenda veel reiservaring heeft naar heel wat spannender landen, maar ook in sommige Zuid-Europese landen word je als vrouw toch wat eerder gezien als ‘loslopend wild’. De laatste keer dat ik met mijn destijds 17-jarige dochter in Italië was, werd zij regelmatig op een opdringerige manier aangesproken. Ik ben die fase inmiddels voorbij. In Kroatië en Slovenië hebben we nooit vervelende ervaringen gehad, maar dat komt daar waarschijnlijk net zo voor als in Amsterdam. Onze strandtas is wel in regenboogkleuren, maar dat levert vooral vriendelijke blikken op 
Ysenda
04-01-2026 om 20:20
MMcGonagall schreef op 04-01-2026 om 10:06:
[..]
Je hebt gelijk. Ik was in de veronderstelling dat Ysenda veel reiservaring heeft naar heel wat spannender landen, maar ook in sommige Zuid-Europese landen word je als vrouw toch wat eerder gezien als ‘loslopend wild’. De laatste keer dat ik met mijn destijds 17-jarige dochter in Italië was, werd zij regelmatig op een opdringerige manier aangesproken. Ik ben die fase inmiddels voorbij. In Kroatië en Slovenië hebben we nooit vervelende ervaringen gehad, maar dat komt daar waarschijnlijk net zo voor als in Amsterdam. Onze strandtas is wel in regenboogkleuren, maar dat levert vooral vriendelijke blikken op
Reiservaring wel maar niet alleen.