Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Met elektrische auto naar Spanje

Heeft iemand hier ervaring mee? Zoja, dan ontvang ik heel graag tips.
Staan er onderweg inmiddels genoeg laadpalen of moet je dan in de file staan om te laden?


Ik lees graag mee. Wij gaan dit jaar ook voor het eerst met de Tesla op vakantie. Niet naar Spanje, maar naar Bretagne.

In de meivakantie zijn we met de elektrische auto naar Parijs geweest, dat was goed te doen vanuit Brabant. Met 1 keer laden onderweg. 
Wij rijden zoals gezegd een Tesla en die geeft in de routeplanner precies aan waar je moet laden en hoe lang. Wel alleen maar de superchargers van Tesla. Onderweg naar en terug van Parijs was er plek genoeg plek bij de laders, maar we hebben ook een keer gehad dat toen wij klaar waren met laden er drie auto’s stonden te wachten. Dus ik ben heel benieuwd hoe dat is in het hoogseizoen.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

20-05-2022 om 13:22

Mijn broer vertelde dat hij op vakantie ging in Frankrijk en dat het daar spannend was.  Ze hebben veel te weinig laadpalen,  dus hij zat met het zweet in zijn handen of hij niet ergens zou stranden halverwege.  

Uiteindelijk is het wel goed gegaan, maar hij zei al dat hij voorlopig niet meer daarheen gaat met zijn elektrische auto. 

Frankrijk en Spanje hebben veel minder laadpunten dan Nederland. Frankrijk zo'n 38.000 en Spanje 10.000 waarvan de meeste in en rond de grote steden. 

Ter vergelijking: Nederland heeft 81.000 laadpunten. 

Net als de broer van Mug zou ik niet heel relaxed naar Spanje rijden met een elektrische auto. De mensen die ik ken met een elektrische auto hebben meestal 2 auto's (1 benzine en 1 elektrisch) en nemen de benzine auto voor langere ritten. Maar ik weet niet of jij die keuze hebt?

De ANWB heeft overigens een routeplanner voor elektrische auto's met laadstations. Ik heb geen idee hoe druk die zijn, op wat voor moment willen jullie rijden? 

To, ik zou ook zoeken op fora speciaal voor elektrische auto's, zoals deze:

https://nissanelectricclub.nl/forums/

Ik denk dat het wel te doen is, maar je zult heel goed van tevoren moeten plannen, met backup opties. Mijn idee is dat ik met kampeerspullen in de achterbak zou gaan, dan kun je altijd ergens overnachten. Maar goed, ik heb ook maar een 24 kW accu, Spanje is veel te ver weg voor mijn auto.

Ken je de "A Better Routeplanner"? Ideaal met de elektrische auto.
Verder kijk ik altijd in de apps van mijn laadpassen. Ik heb er één van Shell, Maingau en Vattenfall. Ook een goed idee om uit te vinden welke passen werken in het buitenland.

Oh ja en 5 keer snelladen op een dag zou voor mij wel de grens zijn, anders ben ik bang dat het de accu schaadt.

Het is toch heel erg afhankelijk van wat voor een auto je rijdt? Hoe snel duurt het voordat je met snelladen weer op 80% volgeladen bent en hoe ver kan je vervolgens rijden.

Er komen op hoge snelheid meer snellaadlocaties bij. Als je een Tesla hebt is het helemaal makkelijk. Maar ook Ionity, Fastned en Allego zijn op steeds meer plekken te vinden (in Frankrijk dan, Spanje ken ik niet zo).

Electric Felix heeft een heel reisverslag geschreven over Frankrijk, maar dat is onderhand wat gedateerd. Maarten Hachmang volgens mij ook. Check in elk geval welke laadpas je het beste achter de hand kunt hebben. Niet alle passen werken daar. En let op, bij sommige laadpalen betaal je daar per minuut of een combi per kWh+per minuut.

Even een ervarings reactie.

Wij zijn met een Nissan Ariya 87 kWh onder winterse omstandigheden èn op winterbanden naar Zuid-Spanje gereden. Vanuit oost-Nederland via België, Frankrijk, Santander in Biskaje, dan via Madrid, Toledo naar Torre del Mar. Nèrgens hebben we een probleem gehad met opladen. We hadden volop spullen mee in de auto, dus dat betekent veel extra gewicht.

Natuurlijk wordt de "normale" actieradius zwaar op de proef gesteld, maar daar MOET ! je rekening houden. Beslist niet dom hard rijden, want dan bezorg je jezelf natuurlijk wel problemen. Wij hebben doorgaans zo rond de 112-115 km/uur gereden. Zorg voor zoveel mogelijk laadpasjes, -druppels en apps op je mob telefoon. Zodra je in Spanje van de snelweg af gaat, zijn er in de wat grotere plaatsen (maar ook in héél veel minder grote plaatsen) bij supermarkten zoals Supermercado, Mercadona, Consum, Lidl, enz.) laadpalen van bijvoorbeeld Iberdrola, Endesa, enz. aanwezig. Het is dan meestal 22 of 50 kWh. TIP: zorg ervoor dat je een 220V lader bij je hebt, want bij je vakantiebestemming kun je vaak gratis laden. Dit kan overigens óók bij veel hotels onderweg. Wij hebben eRock 10 mtr, 6-16A type 2 met uitgesteld laden èn memory functie. Werkt super!

Dus; laat je niet gek maken. Denk steeds goed na en je kunt zonder problemen met je EV naar Zuid-Spanje. Succes.

Nissan_Ariya schreef op 11-02-2024 om 17:03:

Even een ervarings reactie.

Wij zijn met een Nissan Ariya 87 kWh onder winterse omstandigheden èn op winterbanden naar Zuid-Spanje gereden. Vanuit oost-Nederland via België, Frankrijk, Santander in Biskaje, dan via Madrid, Toledo naar Torre del Mar. Nèrgens hebben we een probleem gehad met opladen. We hadden volop spullen mee in de auto, dus dat betekent veel extra gewicht.

Natuurlijk wordt de "normale" actieradius zwaar op de proef gesteld, maar daar MOET ! je rekening houden. Beslist niet dom hard rijden, want dan bezorg je jezelf natuurlijk wel problemen. Wij hebben doorgaans zo rond de 112-115 km/uur gereden. Zorg voor zoveel mogelijk laadpasjes, -druppels en apps op je mob telefoon. Zodra je in Spanje van de snelweg af gaat, zijn er in de wat grotere plaatsen (maar ook in héél veel minder grote plaatsen) bij supermarkten zoals Supermercado, Mercadona, Consum, Lidl, enz.) laadpalen van bijvoorbeeld Iberdrola, Endesa, enz. aanwezig. Het is dan meestal 22 of 50 kWh. TIP: zorg ervoor dat je een 220V lader bij je hebt, want bij je vakantiebestemming kun je vaak gratis laden. Dit kan overigens óók bij veel hotels onderweg. Wij hebben eRock 10 mtr, 6-16A type 2 met uitgesteld laden èn memory functie. Werkt super!

Dus; laat je niet gek maken. Denk steeds goed na en je kunt zonder problemen met je EV naar Zuid-Spanje. Succes.

Het is een vraag van bijna 2 jaar geleden, ik denk dat ze al geweest zijn…

Schemerlampje schreef op 11-02-2024 om 17:11:

[..]

Het is een vraag van bijna 2 jaar geleden, ik denk dat ze al geweest zijn…

En ik denk dat er nogal een verschil zit in winter en zomer qua wachttijd bij de laadpunten

ja, duhhh. Dat snap ik óók wel. Het gaat er om dat er veel mensen zijn die nog steeds denken dat EV-rijden dom en risicovol is. In dit soort fora kunnen mensen ook ervaring delen.!

Wow, ik ben wel een beetje jaloers op zo'n groot accupakket. 
Super dat jullie helemaal naar Spanje zijn gereden. Hoeveel dagen hebben jullie er over gedaan? Na hoeveel kilometer ongeveer ging je weer snelladen?

hallo Martje80.
natuurlijk heb ik alle "oude" voorgaande berichten goed gelezen en weet ik dat er in de laatste paar jaar heel veel is verbeterd voor zowel accu, actieradius èn laadvoorzieningen. Wij zijn met 3 overnachtingen van oost-Nederland naar omgeving Málaga gereden. Bij ons begint vakantie als je thuis wegrijdt. Ca. 2400 km in 4 rijdagen. Toegegeven dat een kleinere accu inhoudt dat je vaker bijladen moét. Máár je moet óók wat eten, een kopje koffie, een sanitaire stop, enz. Dus: doe relaxed en geniet van de trip(s). Wij hebben onder winterse omstandigheden steeds een veiligheid gehouden van ca 100 km stroom. Slechts 1x hebben we een Ionity station verlaten vanwege "haperende" internetverbinding. Maar 4 km verder stond een dikke Wenea paal. Mij ging de post erom dat een vóóringenomenheid (zelfs van eigen kennissenkring) allang niet meer klopt. Oude èn achterhaalde feiten moet men wegdoen. Godzijdank vliegt de techniek vooruit. Een publicatie van gisteren: " electrische toekomst, wellicht enigszins vertraagt door twijfelende politiek, wordt absoluut een feit ! " IK deel die gedachte. 

Maar 8 reisdagen (als je dat al haalt met een kleine accu lack) is natuurlijk best een hoop op een vakantie van 3 weken. Kan me zo voorstellen dat veel mensen dat niet echt fijn vinden. Zeker met kinderen zou ik het niks vinden om zo lang er over te doen. Met een gewone auto ben je toch wel een stuk sneller. Om nog maar te zwijgen over als er ook nog een caravan mee moet 

Om een enthousiast verhaaltje te schrijven in een twee jaar oud topic maak je speciaal een nickname aan met de naam van je auto?

Poezenmeisje schreef op 13-02-2024 om 07:11:

Om een enthousiast verhaaltje te schrijven in een twee jaar oud topic maak je speciaal een nickname aan met de naam van je auto?

Ik vind het laatste bericht ook wel over de top. Sorry, niet zo heel erg geloofwaardig meer.

En by the way, ik was niet degene die vooringenomen was, mij hoef je niet te overtuigen.

Ik rijd een elektrische auto met een grote accu (midden winter nog een bereik van 410 km) en heb helaas wisselende ervaringen. Frankrijk via Duitsland: perfect te doen. België: een absolute ramp. Zelfs bij grote aires/ tankstations waar je goede laadpalen zou verwachten, waren er 3 van de 4 stuk. Ik heb met grote laadstress godzijdank een industrieterrein kunnen bereiken en daar in the middle of nowhere kunnen laden. Wij hebben onze geplande reis naar Spanje erdoor gewijzigd naar een reis naar Oostenrijk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.