Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Ziemi - fietslampje benen

letterkoekje schreef op 27-10-2025 om 17:02:

Ik vraag me de ganse tijd af waarom in hemelsnaam je benen moeten verlicht worden als je aan het fietsen bent. Maar er zal wel een reden voor zijn, waarschijnlijk.

Dan ben je van de zijkant beter zichtbaar, en meteen herkenbaar als fietser. Fietsverlichting zie je van de zijkant niet goed en/of andere weggebruikers zien niet meteen dat het een fietser is ipv iets anders. Maar dat is met zijreflectie ook op te lossen. 

Dank u, Ginevra!

Knutselkei schreef op 27-10-2025 om 14:58:

Ik heb reflecterende stickers op mijn trappers,kettingkast en frame geplakt. Of dit nu wel of niet mag maakt me niet zo veel uit Ik rij in wat minder verlicht gebied en wil wel graag van de zijkant ook gezien worden.

Nou precies. En mocht er ooit een agent zeggen dat het niet mag, zien we dat dan wel weer.

Ik heb een reflecterend regenjack van 100% reflectiemateriaal.

's Avonds scherm ik mijn standaardfietslamp af met een zwarte trekhaakdop en zet ik een schijnwerper aan. Ik moet door de onverlichte steppes van Noordgroningen fietsen.

Bolmieke schreef op 27-10-2025 om 15:37:

Ik heb de Ziemi vorig jaar gekocht en in het begin veel gebruikt. Je bent inderdaad zichtbaarder. Nadeel is dat hij met een magneet in het houdertje zit dus iemand kan hem zo meenemen dus je haalt hem er af als je niet fietst en dan ligt ie ergens maar waar ook weer? Vond ook dat hij snel weer opgeladen moest worden. Het wordt nu weer snel donker ben hem van plan weer te gaan gebruiken, als ik er aan denk

Ik heb de ziemi kort gebruikt, maar weer terug gestuurd. Belangrijke reden was dat ik de helft van de tijd een fietsstoeltje voorop had en dan pakte of mijn kind lamp telkens van de magneet af, of werd het stoeltje op een voor mij vervelende manier belichtte. 

Zodra ik geen stoeltje had was het prima, maar eigenlijk fiets ik in een best goed verlichte omgeving.

Poezenmeisje schreef op 27-10-2025 om 21:31:

's Avonds scherm ik mijn standaardfietslamp af met een zwarte trekhaakdop en zet ik een schijnwerper aan. Ik moet door de onverlichte steppes van Noordgroningen fietsen.

Onverlichte steppes maar ik begrijp je helemaal. 

Ginevra schreef op 27-10-2025 om 20:13:

[..]

Dan ben je van de zijkant beter zichtbaar, en meteen herkenbaar als fietser. Fietsverlichting zie je van de zijkant niet goed en/of andere weggebruikers zien niet meteen dat het een fietser is ipv iets anders. Maar dat is met zijreflectie ook op te lossen.

Ik vind het vaak juist onduidelijker, omdat je niet gewend bent dat een fietser op die manier verlicht is. Heb dan echt zo iets van “wat rijdt daar joh?? 🧐”. En dat is denk ik ook de reden dat je geen andere verlichting nog of dus die reflectoren op de spaken mag hebben enz. Mensen gaan zitten turen naar wat ze daar nou toch zien rijden en letten dan niet meer op de rest.

Hetzelfde met die achterlijke lampen op auto’s. Zo’n verticale streep als achterlicht, belachelijk dat dat mag. De eerste keer dat ik dat tegen kwam was op een onverlichte snelweg. Heb me echt af zitten vragen wat er nou toch voor voertuig voor me reed. 

letterkoekje schreef op 27-10-2025 om 17:02:

Ik vraag me de ganse tijd af waarom in hemelsnaam je benen moeten verlicht worden als je aan het fietsen bent. Maar er zal wel een reden voor zijn, waarschijnlijk.

rijd je weleens auto in schemer/donker met miezerregen en kom je dan fietsers tegen op bijvoorbeeld een rotonde dus van de zijkant? 

daarom

die jassen zijn geweldig!! mijn buitenjas doet dat een beetje, maar die echte zijn echt heel goed!

Welk merk regenjack heb jij? Ik zoek nog een goed regenjack in een felle kleur.

Due-scimmie schreef op 28-10-2025 om 11:36:

[..]

Mijn winterjas heeft een beetje een schutkleur, groen/bruinig. Als ik een donker stuk moet fietsen dan trek ik daar een reflecterend hesje over aan. Die zit standaard in mijn fietstas. 

Due-scimmie schreef op 28-10-2025 om 11:36:

[..]

Deze lag twee jaar geleden bij de Lidl. Mijn gele windstopper met reflectiestrepen komt ook van de Lidl.

oudmaarnognietkoud schreef op 28-10-2025 om 12:52:

[..]

Mijn winterjas heeft een beetje een schutkleur, groen/bruinig. Als ik een donker stuk moet fietsen dan trek ik daar een reflecterend hesje over aan. Die zit standaard in mijn fietstas.

Ja maar ik moet sowieso nog een nieuwe regenjas dus kan meteen beide integreren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.