Sport en bewegen
Wattenbolleke
27-10-2025 om 11:56
Ziemi - fietslampje benen
ik krijg steeds reclame te zien voor ziemi, een fietslampje die op je benen schijnt. Daardoor ben je blijkbaar veel beter Zichtbaar in het donker.
Maar ik vraag me af, moet ik daar perse een duur lampje voor kopen of kan dat ook gewoon met een standaard lampje die je verkeerd om monteerd op je stuur en bijvoorbeeld schuin naar beneden richt?
Zijn hier ervaringsdeskundigen?
Due-scimmie
27-10-2025 om 12:57
Ik had er nog nooit van gehoord. Zou denken dat ieder lampje zou kunnen als je de juiste plek op schijnt en hij niet te fel is.
Wij hebben wel op alle fietsen spaakreflectoren. Dat scheelt ook echt veel qua zichtbaarheid als er lampen opschrijven.
https://www.decathlon.nl/p/_/R-p-X8923743?mc=8923743
Broadway
27-10-2025 om 13:02
Due-scimmie schreef op 27-10-2025 om 12:57:
Ik had er nog nooit van gehoord. Zou denken dat ieder lampje zou kunnen als je de juiste plek op schijnt en hij niet te fel is.
Wij hebben wel op alle fietsen spaakreflectoren. Dat scheelt ook echt veel qua zichtbaarheid als er lampen opschrijven.
oeh dat is wel slim, want de meeste fietsen zijn alleen van voor en achter verlicht en opzij niets.
ik ga hier eens even naar kijkwen
Broadway
27-10-2025 om 13:03
even op de website van ziemi gekeken, 30 euro is idd bizar duur voor een lampje dat op je benen schijnt. daar kun je elk lampje dat je vast kunt maken voor gebruiken
Courage
27-10-2025 om 13:56
Broadway schreef op 27-10-2025 om 13:02:
[..]
oeh dat is wel slim, want de meeste fietsen zijn alleen van voor en achter verlicht en opzij niets.
ik ga hier eens even naar kijkwen
Als het goed is hebben de banden reflectoren en heb je dus opzij óók reflectoren. Dit is namelijk verplicht.
Wattenbolleke
27-10-2025 om 14:05
Due-scimmie schreef op 27-10-2025 om 12:57:
Ik heb ze gelijk besteld! Dank voor de tip!
Poezenmeisje
27-10-2025 om 14:36
Spaakreflectoren zijn niet toegestaan op tweewielers...
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-fietsverlichting-en-reflectie-op-een-fiets
...
Voor een fiets op 2 wielen gelden de volgende regels voor reflectoren:
- een rode reflector op de achterkant van de fiets. Dit mag geen driehoek zijn;
- witte of gele reflectoren op de wielen (velgen) of banden;
- 4 (amber)gele reflectoren op de trappers;
- u mag geen spaakreflectoren gebruiken. Dit zijn reflectoren die in de lengte op een spaak zijn bevestigd.
- ...
Broadway
27-10-2025 om 14:38
Courage schreef op 27-10-2025 om 13:56:
[..]
Als het goed is hebben de banden reflectoren en heb je dus opzij óók reflectoren. Dit is namelijk verplicht.
klopt, maar dat is zo minimaal, dat ik dit best slimme ideetjes vind
Poezenmeisje
27-10-2025 om 14:39
Teveel lampjes op je fiets mag ook niet.
...
Gebruikt u losse lampjes op de fiets? Dan gelden andere regels:
- wit of geel licht voor;
- rood licht achter;
- de lampjes moeten recht vooruit of recht achteruit schijnen;
- de lampjes moeten goed zichtbaar zijn. Er mag dus niets voor of overheen hangen;
- de lampjes mogen niet knipperen;
- u mag de losse lampjes vastmaken aan uw kleding of op uw tas;
- u mag de lampjes vastmaken op uw bovenlichaam (alleen rug en borst). U mag dus geen lampjes op uw hoofd, armen of benen vastmaken;
- u mag geen extra verlichting gebruiken zoals spaakverlichting of meer dan 1 koplamp op een tweewieler.
Knutselkei
27-10-2025 om 14:58
Ik heb reflecterende stickers op mijn trappers,kettingkast en frame geplakt. Of dit nu wel of niet mag maakt me niet zo veel uit
Ik rij in wat minder verlicht gebied en wil wel graag van de zijkant ook gezien worden.
Bolmieke
27-10-2025 om 15:37
Ik heb de Ziemi vorig jaar gekocht en in het begin veel gebruikt. Je bent inderdaad zichtbaarder. Nadeel is dat hij met een magneet in het houdertje zit dus iemand kan hem zo meenemen dus je haalt hem er af als je niet fietst en dan ligt ie ergens maar waar ook weer? Vond ook dat hij snel weer opgeladen moest worden. Het wordt nu weer snel donker ben hem van plan weer te gaan gebruiken, als ik er aan denk
MMcGonagall
27-10-2025 om 16:07
Poezenmeisje schreef op 27-10-2025 om 14:39:
Teveel lampjes op je fiets mag ook niet.
...Gebruikt u losse lampjes op de fiets? Dan gelden andere regels:
- wit of geel licht voor;
- rood licht achter;
- de lampjes moeten recht vooruit of recht achteruit schijnen;
- de lampjes moeten goed zichtbaar zijn. Er mag dus niets voor of overheen hangen;
- de lampjes mogen niet knipperen;
- u mag de losse lampjes vastmaken aan uw kleding of op uw tas;
- u mag de lampjes vastmaken op uw bovenlichaam (alleen rug en borst). U mag dus geen lampjes op uw hoofd, armen of benen vastmaken;
- u mag geen extra verlichting gebruiken zoals spaakverlichting of meer dan 1 koplamp op een tweewieler.
Wat mag er veel niet. Er is toch ook ooit een reclame geweest over zichtbaarheid op de fiets, waar mensen met schemerlampen rondfietsten? Dat mag dus helemaal niet, net als een kersttrui op de fiets. Je kunt ook een hondje met zo’n knipperoutfit in je fietsmand zetten. Die is dan niet bevestigd dus dat mag 
Ysenda
27-10-2025 om 16:41
Poezenmeisje schreef op 27-10-2025 om 14:36:
Spaakreflectoren zijn niet toegestaan op tweewielers...
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-fietsverlichting-en-reflectie-op-een-fiets
...Voor een fiets op 2 wielen gelden de volgende regels voor reflectoren:
- een rode reflector op de achterkant van de fiets. Dit mag geen driehoek zijn;
- witte of gele reflectoren op de wielen (velgen) of banden;
- 4 (amber)gele reflectoren op de trappers;
- u mag geen spaakreflectoren gebruiken. Dit zijn reflectoren die in de lengte op een spaak zijn bevestigd.
- ...
die van de Decathlon mogen niet, want die zijn in de lengte van de spaak, maar de gewone halve maantjes mogen wel:
KIT 2 REFLECTOREN VOOR FIETS BTWIN | Decathlon
letterkoekje
27-10-2025 om 17:02
Ik vraag me de ganse tijd af waarom in hemelsnaam je benen moeten verlicht worden als je aan het fietsen bent. Maar er zal wel een reden voor zijn, waarschijnlijk.
Serengeti
27-10-2025 om 19:28
MMcGonagall schreef op 27-10-2025 om 16:07:
[..]
Wat mag er veel niet. Er is toch ook ooit een reclame geweest over zichtbaarheid op de fiets, waar mensen met schemerlampen rondfietsten? Dat mag dus helemaal niet, net als een kersttrui op de fiets. Je kunt ook een hondje met zo’n knipperoutfit in je fietsmand zetten. Die is dan niet bevestigd dus dat mag
Haha ja dat vond ik altijd zo'n geweldige reclame. Het was een soort Postbus 51 spotje. Edit: het was van Veilig Verkeer Nederland:
https://youtu.be/GJI0wZR-oJw?si=EMgpO3EsCxpmjngCHet liefst zou ik mijn fiets als een kerstboom 🎄 verlichten, maar dat mag inderdaad niet. Eigenlijk ook wel logisch natuurlijk.
Ik had op mijn vorige fiets van die oranje reflectoren in mijn spaken van de Decathlon. Die zijn inderdaad ook gewoon toegestaan. Daar was ik zeker wel tevreden over. Op mijn huidige fiets heb ik een setje reflectoren van de Action maar ik ben er inmiddels al 2 verloren onderweg, dus ik ga die van de Decathlon maar weer aanschaffen.
De Ziemi kende ik nog niet maar ik zag net een filmpje op de site van de Fietsersbond en nu wil ik 'm ook.
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-fietslicht-ziemi/
Ik voel me als fietser zo kwetsbaar in het donker. En nu moet ik een nieuwe route naar mijn werk nemen waar heel erg weinig verlichting is, maar toch wel auto's rijden. Dus ik denk er nu wel aan om zo'n Ziemi aan te schaffen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.