Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Welk soort yoga?

Hoi allemaal,

Ik ben de laatste jaren ontzettend stijf in lichaam geworden. Veel last van nek-/rugpijn. Vanmorgen naar hatha yoga (doe ik maar af en toe) gegaan en ondanks dit de zachtste soort yoga is (dacht ik), voelt het allemaal niet fijn. Alles wat ik rek doet pijn!  Alleen de ontspanning is heerlijk  
Weet iemand welke Yoga de gewrichten soepeler worden? Ik sport normaal gesproken wel redelijk wat. Dus aan te weinig beweging ligt het volgens mij niet.

Restoritive yoga of ying yoga

Ja, Yin yoga inderdaad 

Zoek eens op YouTube op "yoga with Adriene" en "beginner", dan kom je veel goede filmpjes tegen. 

Voor Yin e.d. volg ik yogaranger die voor nek en schouders ook goede video's heeft. 

Je lijf moet ook gewoon wennen. Zorg dat je een houding vindt die prettig is voor jou en neem die een tijdje aan als je ergens pijn krijgt, en ga dan na een tijdje weer meedoen. Echt, je zult zien dat het heel snel fijner wordt. 

Ik weet niet of het mogelijk is in jouw buurt, maar als het kan zou ik voor hot yin gaan
Zoals hierboven genoemd is yin erg goed voor rekken/strekken en ontspannen en bij de grotere yoga studio's bieden ze ook vaak lessen aan in een ruimte die verwarmd wordt door infra rood lampen waardoor de warmte tijdens de les heerlijk in je spieren gaat zitten. 

Jane1403

Jane1403

04-08-2022 om 21:26 Topicstarter

Moosey schreef op 01-08-2022 om 18:37:

Je lijf moet ook gewoon wennen. Zorg dat je een houding vindt die prettig is voor jou en neem die een tijdje aan als je ergens pijn krijgt, en ga dan na een tijdje weer meedoen. Echt, je zult zien dat het heel snel fijner wordt.

Ik ben meer opzoek naar wat bewegingen die mijn lichaam soepeler maken. Dus niet alleen in een houding zitten. Of is dat juist yoga?

Jane1403

Jane1403

04-08-2022 om 21:28 Topicstarter

MoederBarberin schreef op 01-08-2022 om 20:39:

Ik weet niet of het mogelijk is in jouw buurt, maar als het kan zou ik voor hot yin gaan
Zoals hierboven genoemd is yin erg goed voor rekken/strekken en ontspannen en bij de grotere yoga studio's bieden ze ook vaak lessen aan in een ruimte die verwarmd wordt door infra rood lampen waardoor de warmte tijdens de les heerlijk in je spieren gaat zitten.

Is dat niet Bikram yoga? Klinkt wel goed. Ik zal eens zoeken. Als ik warm ben gaat sporten ook altijd beter. Dank voor meedenken.

Jane1403 schreef op 04-08-2022 om 21:26:

[..]

Ik ben meer opzoek naar wat bewegingen die mijn lichaam soepeler maken. Dus niet alleen in een houding zitten. Of is dat juist yoga?

Van elke soort yoga wordt je lichaam per definitie soepeler, of het meer poses zijn of meer bewegingen maakt daarvoor niet echt uit. Maar ieder heeft zo z’n voorkeuren natuurlijk. Ik vind zelf series bewegingen ook prettiger dan lang poses vasthouden, en dat wordt vooral gegeven onder de naam vinyasa yoga (of soms flow yoga)


Jane1403

Jane1403

04-08-2022 om 23:34 Topicstarter

Moosey schreef op 04-08-2022 om 21:36:

[..]

Van elke soort yoga wordt je lichaam per definitie soepeler, of het meer poses zijn of meer bewegingen maakt daarvoor niet echt uit. Maar ieder heeft zo z’n voorkeuren natuurlijk. Ik vind zelf series bewegingen ook prettiger dan lang poses vasthouden, en dat wordt vooral gegeven onder de naam vinyasa yoga (of soms flow yoga)


Dat geloof ik graag. Mijn ervaring is dat als het 45 minuten niet fijn voelt ik op gegeven moment niet meer ga. Vind het dan ook niet meer leuk. Dus het is echt even zoeken wat bij me past. 

En geen yoga, maar Pilates? Of yogalates (combi). Als je veel last hebt, kan een combi van verlenging (stretchen) en versteviging (kracht) misschien beter werken. En dan beweeg je ook wat meer, dat zijn vaak wat minder trage/stilzittende oefeningen 

Tuurlijk, jezelf vrijwillig martelen houdt geen mens vol 45 minuten is ook best lang, was je wel echt naar een beginnersklasje? Je zou ook eerst een tijdje (korte) YouTubelessen kunnen doen? Ik vind ook Yoga with Adriene erg fijn, maar die 30 days-series zijn nog best pittig als je ongetraind bent. Misschien gewoon op ‘vinyasa beginner’ zoeken. 

Jane1403 schreef op 04-08-2022 om 23:34:

[..]

Dat geloof ik graag. Mijn ervaring is dat als het 45 minuten niet fijn voelt ik op gegeven moment niet meer ga. Vind het dan ook niet meer leuk. Dus het is echt even zoeken wat bij me past.

Bij yoga probeer je juist beter te observeren wat er in je lichaam gebeurt. Wat voelt er niet fijn? Als een houding niet fijn voelt, is het de bedoeling om de houding aan te passen. Bij yin yoga is daar altijd veel aandacht voor, met kussentjes en dergelijke de houding aanpassen tot je goed ligt (zit) zodat je langer in de houding kunt blijven. 

Strekken is hetzelfde als ontspannen sls loslaten. Strekken of een spier op lengte brengen, mag nooit pijn doen. De truc om de juiste spier te ontspannen, kun je het beste leren door steeds een stukje terug te gaan in de houding zodra je spanning voelt. Ademen en proberen of je de ontspanning weer kunt vinden in de uitademing. Je hersenen gaan dit leren, uiteindelijk. We programmeren meestal alleen de ‘aanspannen’ instructie voor spieren dus het is niet vreemd als je even moet zoeken naar “hoe dan”.

Soms heb je een stressdag of hele stressweek zelfs en dan voel je op je matje pas waar de spanning zit en lukt het niet om dat los te laten en krijg je alleen maar meer pijn. De kunst is er dan met je aandacht bij te blijven. Na een tijdje ga je het ook in je dagelijkse leven voelen, dat je ergens spanning vastzet. Dan ben je al heel ver gevorderd 

Kijk vooral niet naar anderen om te bepalen hoe ver je ‘moet’ gaan in een houding want ieder lichaam is anders. Je voelt het zelf het beste. Een goede yoga instructeur kan je hierbij helpen als je aangeeft dat je pijn hebt. Belangrijke signalen zijn ook dat je jezelf verveelt, in slaap dreigt te vallen, boos bent omdat het niet lukt, enzovoorts want de mentale ontspanning is een belangrijk onderdeel van yoga.

🧘🏼‍♀️ 

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

08-08-2022 om 16:00

Van iedere yogavorm wordt je soepeler, en alle vormen zijn afgeleid van hatha yoga. Je zou ook dru yoga kunnen proberen, die is wat zachter dan hatha yoga maar je doet wel wat. 
Verder mag je best wat voelen bij yoga en het mag best uitdagend zijn maar het mag geen pijn doen, dan is de houding of de soort yoga te pittig. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.