Sport en bewegen
Regendrup.
18-03-2025 om 11:03
(Starten met) Hardlopen
Omdat ik al een lange tijd slecht in mijn vel zit, probeer ik door het oppakken met sporten mentaal weer wat beter in mijn vel te komen.
Mijn doel is om (weer) 5 km te kunnen rennen.
Op korte termijn zou ik dit gerealiseerd willen krijgen. Qua opbouw zit ik nu nog in het begin.
Wie loopt ook hard? Deel hier je tips en tricks of gebruik het topic om elkaar een schop onder de kont te geven wanneer de motivatie ver te zoeken is
!
Ninoea
30-03-2025 om 09:42
Ik loop steeds andere rondjes. Anders vind ik het niet leuk. Ik pak ook vaak zat de fiets en soms auto om naar het bos of park te gaan en daar dan een rondje te doen. Vaak gemarkeerde routes. Nu met de loopgroep heb ik de luxe dat ik twee keer per week niet over de invulling van de training en de route hoef na te denken. Het fijne is dat vanaf de startplek van de loopgroep we echt nabij bos zijn en het terrein ook niet heel vlak is dus dat je meestal ook wel klimmetjes meekrijgt.
Regendrup.
30-03-2025 om 10:52
Ninoea schreef op 30-03-2025 om 09:42:
Ik loop steeds andere rondjes. Anders vind ik het niet leuk. Ik pak ook vaak zat de fiets en soms auto om naar het bos of park te gaan en daar dan een rondje te doen. Vaak gemarkeerde routes. Nu met de loopgroep heb ik de luxe dat ik twee keer per week niet over de invulling van de training en de route hoef na te denken. Het fijne is dat vanaf de startplek van de loopgroep we echt nabij bos zijn en het terrein ook niet heel vlak is dus dat je meestal ook wel klimmetjes meekrijgt.
Oh dat is ook nog een goed idee inderdaad! Ga eens kijken hier in de omgeving zijn er wel meer plekken waar het leuk rennen is denk ik.
Bananapancake
30-03-2025 om 22:20
Ik probeer wel elke loop de route iets anders te doen, al is het maar aan de andere kant van de weg lopen, haha.
ik heb wel het geluk dat ik op 600m van de duinen en het strand woon en dus, hoe ik ook loop, altijd een mooie route te pakken heb. Zal straks met het mooie weer wel weer steeds drukker worden.
Ik voelde vandaag voor het eerst mijn knie die een beetje begon te zeuren.
Ik dacht eraan om krachttraining te gaan doen zodat mijn spieren het rennen ook beter op kunnen vangen.
doen jullie dat ook?
Loulou39
30-03-2025 om 22:39
Bananapancake schreef op 30-03-2025 om 22:20:
Ik probeer wel elke loop de route iets anders te doen, al is het maar aan de andere kant van de weg lopen, haha.
ik heb wel het geluk dat ik op 600m van de duinen en het strand woon en dus, hoe ik ook loop, altijd een mooie route te pakken heb. Zal straks met het mooie weer wel weer steeds drukker worden.
Ik voelde vandaag voor het eerst mijn knie die een beetje begon te zeuren.
Ik dacht eraan om krachttraining te gaan doen zodat mijn spieren het rennen ook beter op kunnen vangen.
doen jullie dat ook?
Ja, ik doe dat.
De sportschool heeft een schema voor mij gemaakt, zodat ik de juiste spieren train voor het hardlopen (en nog wat extra apparaten/oefeningen, maar die staan los van het hardlopen).
Ninoea
31-03-2025 om 07:02
Ja ik doe ook aan krachttraining. Drie keer per week bootcamp. Aan de zandvoort circuit run heb ik niet meegedaan; stond ook niet op mijn netvlies.
Eerstvolgende wedstrijd waaraan ik mee doe is de 10 km van de IJsselloop te Deventer in April.
Ninoea
01-04-2025 om 10:55
Ik trainde vanochtend in mijn eentje. Heb een ronde van 12,6 km gemaakt. Ben vanuit huis naar het bos gelopen, deed daar een route van 2 km en toen weer terug. Gemiddeld tempo: 6:19 min per km.
Ik ben nu heel slaperig. Ik heb vannacht echt heel slecht geslapen omdat ik lag te piekeren. Heb veel wakker geleden.
Bananapancake
01-04-2025 om 13:18
Wat balen dat je zo moe bent nu Ninoea. Lig je wel vaker te piekeren of heeft het ook met de zomertijd van doen?
Hopelijk kun je vandaag rustig aan doen en vanavond een goede nacht maken!
Ik was gisteren bij de fysio om mijn rug te laten tapen (tegen hooikoortsklachten). Zegt de fysio doodleuk: je hebt zo te zien een zwakke rug.
Dat wordt inderdaad meer krachttraining doen dus!
Ik had gisteren weer eens schoenen met een hak aan en voel dat vandaag nog in mijn kuiten. 🫣
Ik sla vandaag dus een dagje over maar wil morgen weer een loop gaan doen.
stokstaart
02-04-2025 om 12:27
De ren drempel moet zo laag mogelijk zijn voor mij en dus ren ik vanuit huis. Sportschool zul je me niet zien, daar heb ik een graf hekel aan. Ik doe wat krachttraining thuis met frisse tegenzin. Maar ik wil zichtbare gespierde armen en een wat strakkere buik en daar moet je wat voor over hebben
Ninoea
02-04-2025 om 13:53
Bananapancake schreef op 01-04-2025 om 13:18:
Wat balen dat je zo moe bent nu Ninoea. Lig je wel vaker te piekeren of heeft het ook met de zomertijd van doen?
Hopelijk kun je vandaag rustig aan doen en vanavond een goede nacht maken!
Ik was gisteren bij de fysio om mijn rug te laten tapen (tegen hooikoortsklachten). Zegt de fysio doodleuk: je hebt zo te zien een zwakke rug.
Dat wordt inderdaad meer krachttraining doen dus!
Ik had gisteren weer eens schoenen met een hak aan en voel dat vandaag nog in mijn kuiten. 🫣
Ik sla vandaag dus een dagje over maar wil morgen weer een loop gaan doen.
Een gesprek met de juf van onze jongste bleef door mijn hoofd spoken. Ook wel wat last van het verzetten van de klok, maar dat was niet de hoofdoorzaak.
Ik heb ook een grafhekel aan de sportschool. Ik ben een echte buitensporter. Voor de kracht en balans doe ik bootcamp en daarnaast dus hardlopen (beiden 3 x per week).
Zwakke rug sterker krijgen is wel even een klus maar als je het consequent aanpakt gaat het ook wel snel. Ik doe nu een jaar bootcamp en na een half jaar was het verschil in stabiliteit en kracht van rug en buik al echt toegenomen. Nu ben ik nog weer een half jaar verder en merk ik in mijn houding ook echt verschil. Ik kan het niet echt uitleggen maar alles is minder doorgezakt.
Regendrup.
02-04-2025 om 18:38
Grrrr ik ben deze week nog niet geweest. Aan het twijfelen of ik vanavond nog ga, maar wil eigenlijk sowieso morgen gaan. Is 2 dagen achter elkaar echt zo'n slecht idee? Daarna kan ik zondag eigenlijk pas weer gaan. Wil wel mijn 3x volhouden anders ken ik mezelf en gaat het weer teveel verslonzen.
Ninoea
02-04-2025 om 20:10
Twee dagen achter elkaar in de opbouwfase is niet verstandig. Mij hielp het om het hardlopen echt in te plannen in de agenda. Dus niet wanneer ik eraan dacht maar van week tot week echt te plannen.
Regendrup.
03-04-2025 om 10:13
Ninoea schreef op 02-04-2025 om 20:10:
Twee dagen achter elkaar in de opbouwfase is niet verstandig. Mij hielp het om het hardlopen echt in te plannen in de agenda. Dus niet wanneer ik eraan dacht maar van week tot week echt te plannen.
Ja ik had inderdaad al wat ingelezen en toch besloten gisteravond nog te gaan. Dan vrijdag overdag en zondag weer.
In principe wil ik di + do + zo gaan aanhouden. Maar het liep deze week allemaal ff iets anders helaas.
Regendrup.
03-04-2025 om 10:14
Gisteravond ging wel lekker! 4 km in 29 minuten. Wel nog veel wandelen tussendoor. Maar 4 min aan één stuk in een lekker tempo (ongeveer 9,5 km/h) lukt wel al. En het voelt lekker!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.