Sport en bewegen
Johan999
19-12-2025 om 12:54
Reformer pilates
Ik ben benieuwd naar nuchtere ervaringen met deze sport
Op dit moment komen er steeds meer studio's die dit aanbieden, soms zijn er zelfs sportscholen die het gaan doen.
Reformer pilates is pilates op een bankje dat vroeger werd gebruikt om te revalideren, maar dus voor meer gebruikt kan worden.
Is het echt heel effectief en beter dan bijvoorbeeld een groepsles op de fitness? En het kost meestal 20 euro per sessie, is dat het waard in jouw ervaringen?
MMcGonagall
19-12-2025 om 13:00
Het lijkt ons heel leuk dus mijn dochter en ik willen nog een keer een proefles gaan doen. Ik denk dat ik er wel heel goed in ben 
Ben benieuwd naar ervaringen.
Nehalennia
19-12-2025 om 15:49
Ik vind het een serieus goed work out, en mijn pilatesschool beschikt over uitstekende docenten, veel persoonlijke aandacht en heel goed materieel.Dat vind ik 20 euro per les waard. Er zijn ook reformer pilates ketens die lessen op harde muziek, met zo'n coachende miep met een koptelefoon aanbieden. Dat zou ik je niet aanraden. Het is niet beter of slechter dan fitness(mits je weet wat je doet) maar een ander type trainen, waar je als het goed is een heel sterke core van krijgt.
ToetieToover
19-12-2025 om 15:58
Het is zeker effectiever dan pilates op een mat in de sportschool. Uiteraard is de effectiviteit zeer sterk afhankelijk van de instructeur, bij beide vormen. Een goede instructeur in een reformer pilatesles is in mijn ogen het geld dik waard. Het is een precieze bewegingsvorm, die daardoor een lage kans op blessures geeft. Het versterken van je ‘core’ en het op lengte belasten van je spieren, is zeer ondersteunend bij elke andere sport die je ernaast wilt beoefenen. Ook heel goed voor je balans, als je ouder wordt. Ik kan het alleen maar aanraden. Als je het kunt betalen: neem eens 10 lessen in plaats van de volgende elektronische gadget te kopen. 
ToetieToover
19-12-2025 om 16:01
In aanvulling op de kosten. Ik beschouw mijn lichaam als het eerste ‘huis’ waarin ik woon. Net zoals bij mijn ‘echte’ huis, besteed ik tijd, energie en geld aan het onderhouden daarvan. Maar als ik moet kiezen tussen kosten voor mijn huis en mijn sportkosten, gaat sport altijd voor.
Fenyw
19-12-2025 om 16:33
Ik heb een dijk van een instructeur voor Pilates op de mat. Heel veel oefeningen op een apparaat komen overeen of komen met een kleine aanpassing overeen met zo'n machine.
Ik vind het voordeel van de mat dat je heel bewust voelt wat je aan het doen bent en dat een knie een centimeter meer naar links of rechts een wereld van verschil maakt. Persoonlijk geloof ik niet dat je deze focus ook op een apparaat kunt hebben. Mijn docent kan ook snel een aanpassing maken als je een bepaalde oefening niet kan en ze observeert de hele tijd hoe je houding is.
Ik betaal €46 per maand voor 1x per week les en dat vind ik het waard.
Helpdesk
19-12-2025 om 16:35
Ik heb een aantal reformer pilates scholen uitgeprobeerd. Er zit best wat verschil in niveau en zwaarte, afhankelijk van de docent. Ook is er verschil in materieel en zelf kun je de oefeningen door het toevoegen van gewicht zwaarder maken. Voor mijn rug (zwakke plek) werkt het goed en ik word er zichtbaar sterker van, met name buik, benen en armen.
Naar een sportschool gaan en zelf met gewichten aan de gang gaan vind ik niks maar een klassikale reformer les houdt me gemotiveerd.
Voor mij is het het waard simpelweg al om het feit dat ik ga en niet de sportschool sponsor. Ik maak gebruik van Classpass zodat ik kan kiezen waar ik wil sporten, met een lat relatie wel zo handig omdat ik dan niet vastzit aan 1 sportschool.
En er is qua sfeer ook veel verschil. Ik ben bij scholen met harde muziek en fel licht geweest waarbij ik echt werd afgemat maar ik hou niet van lawaai en fel licht waardoor ik nu liever naar wat minder pretentieuze scholen ga en kies de rustigere lessen uit die je nog steeds zwaar kan maken.
Helpdesk
19-12-2025 om 16:39
Soms ga ik ook naar pilates op de mat, juist de variatie vind ik prettig. Inmiddels weet ik -na aantal jaren- bij de meeste oefeningen hoe ik ze moet uitvoeren en sommige docenten (ik heb zo mijn favorieten) letten goed op je houding waardoor ik zowel op de mat als apparaat soms nog wordt bijgestuurd. De focus ervaar ik niet minder dan als op de mat.
Moosey
19-12-2025 om 17:56
Ik hoef eigenlijk niks meer te zeggen want Toetie heeft het allemaal al gezegd. Maar dus JA, goeie Pilateslessen op een goede pilatesschool zijn het geld echt waard. En het apparaat voegt ook echt wat toe ten opzichte van matlessen vind ik. Hoewel ik wel ook goede matlessen heb gehad.
Pilates op een Pilatesschool is wel echt wat anders dan een lesje Pilates bij de sportschool, in mijn ervaring.
Ik ben 47, heb altijd fysiek werk gedaan en altijd allerlei pijntjes en pijnen gehad, en Pilates heeft letterlijk alles opgelost (ok, in combinatie met barefoot schoenen, die hebben er ook wat mee te maken)
ToetieToover
19-12-2025 om 18:01
Wat goed om te horen Moos dat je pijnen en pijntjes weg zijn! Heel veel mensen denken dat het bij ouder worden ‘hoort’ maar dat hoeft niet. Het kan ook komen door een onjuiste houding en gebrek aan de juiste training. 💪🏻
Trail
19-12-2025 om 22:18
Pilates les op de reformer en de mat bij een goede Pilates school. Geld helemaal waard.
Op de reformer hebben we een groepje van vijf man en een instructeur die er constant bovenop staat. Geloof zelf niet in sportscholen met dertig apparaten. Denk dat je al snel onbewust andere spieren aanspant soms zonder dat dat opvalt.
Moosey
19-12-2025 om 22:53
ToetieToover schreef op 19-12-2025 om 18:01:
Wat goed om te horen Moos dat je pijnen en pijntjes weg zijn! Heel veel mensen denken dat het bij ouder worden ‘hoort’ maar dat hoeft niet. Het kan ook komen door een onjuiste houding en gebrek aan de juiste training. 💪🏻
Ik heb eigenlijk altijd pijntjes gehad, heb van nature niet veel kracht en had zeker niet veel kracht in m’n core. Maar zelfs vanaf je 45ste blijkt dat nog bij te trainen te zijn. Ik ben de fysio die tegen me zei: je moet echt nú iets gaan doen anders kun je over vijf jaar je werk niet meer doen’ nog steeds heel dankbaar.
gewooneendocent
20-12-2025 om 14:22
Geen idee of het goed voor je is. Maar de grote hoeveelheid reclames op Instagram, zelfs van steden ver weg, zijn voor mij het bewijs dat het abonnementsgeld vooral naar reclames gaat. Dus mij zal je er niet zien.
Fenyw
20-12-2025 om 14:51
gewooneendocent schreef op 20-12-2025 om 14:22:
Geen idee of het goed voor je is. Maar de grote hoeveelheid reclames op Instagram, zelfs van steden ver weg, zijn voor mij het bewijs dat het abonnementsgeld vooral naar reclames gaat. Dus mij zal je er niet zien.
Haha bij dat soort toko's moet je niet zijn. Mijn docente heeft maximaal 8 matten per les. Toen er meer mensen kwamen zijn er niet keer matten per les gekomen maar meer lessen per week. Daar geloof ik dus wel in.