Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Muziek bij sporten: ja/nee?

Ik wil graag jullie mening horen over de sportschool / naar fitness gaan. En dan alleen wat betreft muziek.

Zelf hou ik niet overmatig van sport, maar ik merk dat het wel echt goed is (ik zit dan echt lekkerder in mijn vel). Hou eigenlijk vooral van zwemmen maar dat is soms ook wel weer een gedoe. Ik heb een fitnessabonnement en ga 1 a 2x in de week.

In de kleedkamer staat radio op en in de sportzaal is (pop)muziek. Sommigen (zoals ik) hebben oortjes in. Ik zie hieronder graag jullie mening.

Vul deze in als je wel eens naar fitness gaat of ging, of als je het niet doet vanwege de 3e optie. Liefst inclusief toelichting!  

Peiling

(pop)muziek in de fitnessruimte
49 stemmen
37%
18%
45%

-Augusta-

-Augusta-

15-09-2022 om 11:51 Topicstarter

Bij de 3e optie moet staan (als jouw sportschool meestal wel muziek aan heeft staan): Nee, ik ZOU liever in stilte willen sporten ofwel met mijn eigen muziek. (of ga zelfs niet (meer) omdat er daar altijd muziek op staat)

Ik ga niet naar de sportschool omdat daar muziek aanstaat. Al dat geluid, en dan ook nog eens niet mijn muziek... Ik sport dus liever thuis.

Wat achtergrondmuziek is prima. En muzikaal behangetje zeg maar. Geen stampende beat, daar hou ik niet zo van. In het zwembad is er soms wel en soms geen muziek.  Prima. Waar ik aan de apparaten hang is sky radio het muzikale behang.  Kan ik prima mee leven. 

toen ik stopte met fysio heb ik er wel kort overgedacht om zelfstandig in een sportschool te gaan bewegen. Maar in de meeste sportscholen hier staat niet alleen muziek aan, maar die ook nog eens extreem luid. Dat trok ik al niet voordat ik ziek werd.
Ik vind het echt een gemis dat er geen stille sportscholen zijn.

Voordat ik Long Covid had vond ik muziek al niet zo fijn. Je moest er mee dealen, het was nooit mijn soort muziek en zeker bij de fitness compleet zinloos. Bij Zumba snap ik het nog. Nu is de combinatie van muziek, het geluid van de apparaten, het geluid van de ventilatoren, het geluid dat de mensen op de apparaten maken, de pratende mensen en de verlichting mij te veel.
Ik heb een eigen sporthok thuis gemaakt waar ik in stilte of met een luisterboek train.
Ik snap die noodzaak tot altijd en  overal geluid ook niet zo goed. Bepaalde winkels mijd ik hier om. Ik was ooit in Griekenland op het strand en daar was ook de godganse dag muziek.  Echt, waarom?? Laat me genieten van het geluid van de wind en de golven.

Het hangt er helemaal vanaf wat ik doe. 
In de sportschool, ja graag, en hard ook, maar wel afhankelijk van wat ik doe, bij cardio mag het tempo fix hoger zijn zodat ik op de maat mee kan lopen, bij kracht mag het wat rustiger. En dan vind ik oortjes of een koptelefoon niet fijn.
Ga ik hardlopen dan heb ik 1 oortje in zodat ik kan horen wat mijn coach app zegt maar loop ik verder in stilte, want ik vind die oortjes nog steeds niet fijn.
Ga ik wandelen (20-25 km) dan heb ik geen muziek mee.

-Augusta-

-Augusta-

15-09-2022 om 14:11 Topicstarter

Dank voor jullie reacties tot nu toe!

Ik ben zelf van 3. Geen muziek aan!
En daar zit ik best wel mee, want het lukt me nu juist om best regelmatig te gaan. En dan wil ik ofwel stilte, ofwel mijn eigen podcast (of eventueel klassieke muziek). En niet die $%^#-muziek.
Het begint al bij de kleedruimte. Er zijn weinig tot geen anderen en dan moet ik al naar keiharde reclame luisteren of een of andere gillende madam of boem-boem-muziek. Daarna mijn kleding in een hokje stoppen en binnen (andere muziek, geen reclame) naar de loopband als eerste. Ik zet mijn podcast op, tussen -Fenyw verwoordt het prachtig- muziek, het geluid van de apparaten, het geluid van de ventilatoren, het geluid dat de mensen op de apparaten maken, de pratende mensen. 
Soms is die muziek heel overheersend, soms gaat de podcast er wel tussen. Maar ik word er best wel gek van al met al.

Ik ben laatst naar een zwembad gegaan, speciaal bij het uurtje voor baantjes zwemmen. Het leek me wel even heerlijk, ik zag het al helemaal voor me.
En ja hoor. Ook daar muziek. En was het in dat geval dan maar 'mijn' muziek. Logisch hoor, dat er geen Schubert of Bach werd gedraaid. Dan gaan mensen klagen. Dus ik moet sky radio verdragen. 
Extra vaak op mijn rug zwemmen met mijn oren onder water. Zo jammer....

JtM

JtM

15-09-2022 om 14:13

Bij 'mijn' sportschool staat de muziek altijd lekker hard, vooral met groepslessen vind ik dat erg fijn. Als ik zelf train heb ik eigenlijk altijd een koptelefoon op met eigen muziek maar als ik die een keer ben vergeten heb ik dus alsnog muziek. Ik vind het heel fijn! 

-Augusta-

-Augusta-

15-09-2022 om 14:18 Topicstarter

O ja, JtM, ik snap dat wel als je met een groep iets opzwepends doet. Ik voel wel aan (en heb het wel eens meegemaakt) dat het dan best kan werken. 
Ik bedoel dan ook met name individuele apparaten. Jij vindt dat ook fijn, mooi voor jou! Want ik denk dat je weinig sportscholen zult vinden zonder.

Maar dus wel jammer voor mensen zoals Zakdoek, Lollypopje, Fenyw en ik....

Ik loop hard en ga naar de sportschool.
Hardlopen doe ik altijd zonder muziek (sowieso zonder oortjes). Ik wil dan juist de geluiden van het bos horen en genieten van de stilte. En het is veiliger volgens mij, ik hoor het graag als er iemand achter me aan komt

Op de sportschool staat de muziek altijd aan. Dat stoort me niet. Voor mij zou het niet hoeven, maar ik vind het wel beter dan 'moeten' luisteren naar het gebep van anderen of je haast verplicht voelen om een beetje te smalltalken tussendoor. Dus in de sportschool vind ik het wel prima. Maar vooral omdat het alternatief me minder prettig lijkt, niet omdat ik zo van de muziek geniet.

Ik doe  mee aan groepslessen bodytraining en lekker met een goede beat erbij hoor. Geeft energie vind ik.

Voor groepslessen: ja, maar dan is de muziek onderdeel van de training.

Als achtergrond: nee, ik heb mijn eigen muziek of een podcast en vind het stomvervelend dat de beat van de sportschool erdoorheen stampt. En ik verdraag geen afsluitende oordoppen.

voor mij mag wel een muziekje maar het is niet zo belangrijk

Ik vond het heerlijk, lekker harde muziek erbij, wat ik normaal vreselijk zou vinden. Muziek kan me tijdens sporten net even wat extra energie geven om nog even te knallen. Vooral met cardio, bij krachttraining hoeft het niet. 

-Augusta-

-Augusta-

15-09-2022 om 17:39 Topicstarter

Wat grappig om te zien dat de verdeling in de peiling nu grofweg 1/3 per categorie is. 
Wel is het zo dat tot nu toe mensen zoals ik (geen muziek in de fitnesszaal) dus niet enórm is. Maar toch ook niet te negeren.

Eigenlijk zouden ze bij mijn sportschool, of een ander die niet al te ver weg is -of: bij alle sportscholen!, regelmatig momenten zonder muziek moeten hebben. Het is nu een vanzelfsprekendheid.
Net zoiets als bij de sauna de dag voor vrouwen, of bij zwemmen het moment dat je voor baantjes mag komen, bij de fitness de uurtjes waar de muziek uit staat.
Wat zou dat heerlijk zijn!

Ik heb 2 of 3 keer gevraagd of het zachter kon, en één keer was dat prima, want toen waren er weinig mensen. En ja, ik weet het: ik ben nogal gevoelig voor muziek en geluid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.