Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

06-11-2021 om 17:03

Hoofdpijn na hardlopen

Wat is eraan te doen?

Ik loop meerdere keren per week hard. Meestal niet zo lang (30-40 minuten) en dan heb ik nergens last van.

Maar bij grotere stukken (vandaag 1.5 uur) is het vrijwel altijd raak en krijg ik een paar uur na thuiskomst migraineachtige hoofdpijn.

Ik ben bekend met milde (hormonale) migraine, en kan het redelijk dempen met APC tabletten. Maar het blijft irritant dat langere stukken lopen dus eigenlijk altijd zorgt dat ik de rest van de dag niet fit ben.

Herkent iemand dit en is er iets aan te doen? (En nee, stoppen met hardlopen is géén optie )

drink je voldoende?

En word je heel warm als je loopt en koel je dan wel voldoende af?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

06-11-2021 om 18:33

Ik heb het tijdens lange lopen niet warmer dan tijdens korte, en drink voldoende (geen donkere urine). Uitdroging lijkt me dus niet aan de orde.

Maar ik drink alleen water. Direct na afloop eet ik, meestal fruit of pap. Misschien moet ik toch iets sporterigs drinken - en is het probleem niet zozeer vocht of koolhydraten, maar zouten. 

Wat vervelend.  ik herken het,  maar heb het ook bij kortere afstanden  (30 min lopen). 5-6 uur na het lopen heb ik een dreunend en bonkend pijnlijk gevoel.
Als ik 's avonds loop, heb ik geen last. Misschien helpt s avonds rennen voor jou?
Bij mij helpt paracetamol of liggen, maar ik zou liever oorzaak willen wegnemen ipv symptomen bestrijden.
Ik zou graag s ochtends willen trainen en heb ergens nog de ambitie voor de marathon te gaan, maar dit weerhoudt me dus. 
Ik lees graag mee voor tips.

Ik probeer mee te denken, maar ben bang dat je niet in 1x de oorzaak zal vinden. Dus: een vragenvuur, waar je hopelijk iets aan hebt.

Eet je voldoende voor het lopen, of doe je dingen zoals intermittent fasting, ben je op dieet (van die 1200 kcal/dag acties enzo) of ben je overtuigd van het nut van sporten op de nuchtere maag? Zo ja, kijk of je klachten weg blijven als je toch iets (meer) eet voor je gaat lopen.
Bij langere stukken lopen (vanaf grofweg 1:15 uur) kan het helpen om isotone sportdrank te drinken ipv alleen water tijdens het lopen, of kijk of het helpt om een gelletje (of andere sportvoeding) te nemen halverwege ofzo, maar het is ook individueel wat je daarin nodig hebt. 

Heb je je trainingen verstandig (dus rustig) opgebouwd, of ben je plotseling meer/langere afstanden gaan lopen? Niet dat het zo klinkt hoor vanuit je OP, maar toch. Doe je een goede warming-up, ook juist als je langer gaat lopen?

Hoe is het met je looptechniek, weet je iets van loopscholing, paslengte en -frequentie, gebruik van je armen, houding, ... en lukt het om dat toe te passen bij het lopen? (dat het minder bewust lukt als je langere tijd loopt lijkt me logisch, maar zou daar een oorzaak kunnen liggen?)

Heb je eerder deze hoofdpijn als je het bijvoorbeeld druk hebt of als je meer stress hebt? 

Ik weet niet zoveel van migraine, maar merk je een verband tussen waar in je cyclus je zit en of die hoofdpijn na hardlopen ook optreedt? Heb je het idee dat sporten ook een trigger is voor je migraine, want dat moet wel uitgesloten worden. Bij wie kun je nu terecht om het eventueel over je migraine(behandeling) te hebben, is dat de huisarts of een neuroog? 

Ik heb overigens ook een richtlijn Inspanning gerelateerde hoofdpijn gevonden, ik weet niet of je enigszins (para)medisch onderlegd bent, maar je kunt hem opzoeken en even lezen: (PDF) https://www.sportgeneeskunde.com/files/bestanden/VSG8562_0.pdf&ved=2ahUKEwjis9L68Yz0AhWS_7sIHbUfDt8QFnoECDcQAQ&sqi=2&usg=AOvVaw2f4XoEFWpCA45fHlaeUAiz
Ik vond hem prima leesbaar (zie anders samenvatting/stroomschema onderaan), maar ben gewend aan richtlijnen enzo. 

Het is in ieder geval een veelvoorkomend probleem en je kunt ervoor bij de sportarts terecht. (kijk even je polis na, wordt bij aanvullende verzekering vaak wel (gedeeltelijk) gedekt) Er is medicatie beschikbaar eventueel, maar zelf zou ik altijd eerst kijken naar wat er helpt voordat je medicatie gaat overwegen, zeker bij dit soort klachten.

Hopelijk kom je erachter wat jou gaat helpen om gauw weer lekker ook langere afstanden te lopen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

10-11-2021 om 07:17

Bcgirl en Anijsblokje, jullie ook dank voor jullie reacties. Dit geeft in ieder geval een paar aanknopingspunten. Ik ga de komende weken experimenteren met voeding, isotoon drinken en eventueel 's avonds lopen (dat wordt nog een uitdaging als ochtendmens )

Zodra ik genoeg koffie op heb zal ik me aan de pdf wagen. Ik ben redelijk thuis in medische terminologie, en anders heb ik wel en huisgenoot om het in Jip en Janneke taal om te zetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.