Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Hoe optimaal gebruik maken van zit sta bureau?

met dank aan mijn werkgever heb ik nu een zit sta bureau om thuis te gebruiken. Voor mij is dat iets nieuws. Hebben jullie tips hoe hier zo optimaal mogelijk gebruik van te maken? Hoe vaak wissel je per dag bijvoorbeeld? En ik las dat er van die fietsjes voor onder het bureau zijn, is dat wat? Of andere tips om meer te bewegen tijdens het werken? Dank!

PriceyRook54

PriceyRook54

03-08-2021 om 13:21

Ik heb dit inmiddels een paar jaar op kantoor en in eerste instantie vond ik het vooral een gimmick, maar inmiddels ben ik wel echt om. En ik mis hem als ik thuis werk. Doe gewoon wat fijn voelt en waarschijnlijk zul je na verloop van tijd steeds meer gaan staan.
Je kunt trouwens ook speciale matten kopen voor onder het bureau waar je op staat, die zijn zacht en maken het nog fijner om te staan (behalve dan als je op hakken loopt zoals ik, maar thuis neem ik aan dat je dat niet doet )

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

03-08-2021 om 13:21

Mijn man heeft heeft er sinds een maand of 2 eentje en doet iig alle videogesprekken/teamoverleg staande. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

03-08-2021 om 13:23

En wat bewegen betreft, hij loopt een paar keer per dag de tuin in, de trap op en af of een klein blokje om. 

Partner doet in ieder geval alle meetings staand. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

03-08-2021 om 13:28

Ik heb er op mijn werk eentje. Als ik heel geconcentreerd moet schrijven, zit ik. Als ik lees of telefoneer, ga ik staan.

Ik ga meestal staan wanneer de energie dreigt in te zakken. 

Ik heb er een op mijn werk. Ik sta als ik een meeting heb en als ik documenten of literatuur moet lezen. Als ik documenten moet schrijven, vind ik het prettiger om te zitten.

We hebben ook een desk-bike, die gebruik ik alleen tijdens lezen, zeker als het veel is en ik dreig in te kakken. Qua beweging loop ik liever een rondje buiten, dus ik zou hem persoonlijk niet voor thuis aanschaffen.

Ik gebruik mijn stabureau vooral tijdens meetings. Ik probeer iedere ochtend en iedere middag minimaal een uur te staan. Stukken lezen doe ik ook weleens staand, maar ik merk dat ik dan een beetje ga hangen en dan juist last krijg van mijn rug. Ik heb ook weleens een hele lange meeting (ruim 3 uur) gestaan en dat was niet zo'n goed idee want dat voelde ik ook in mijn rug daarna. Een uur a anderhalf vind ik ideaal.

Ik heb geen zit sta bureau, maar sinds gisteren een statafel staan voor als ik wil afwisselen omdat ik laatste tijd veel last heb van mijn rug. Heb vandaag eigenlijk bijna heel de dag gestaan. Moet nog even balans zoeken.

Thuis gebruik ik hem 50-50. Meestal begin ik de ochtend en middag staand. 
Op kantoor is het ongeveer 75% staan, maar ik loop daat ook meer naar collega's, toilet, thee halen, printer ed.

Wel verstandig om het een beetje op te bouwen. En ik heb thuis een streepje gezet op de ideale werkhoogte als ik sta. Op kantoor is hij electrisch en kan ik zien hoe hoog hij is. Thuis helaas niet.

Let ook op je schoenen. Ik doe meestal mijn schoenen uit. Dat staat makkelijker en kan ik beter wiebelen en zo.

Octaviana

Octaviana

03-08-2021 om 21:10 Topicstarter

bedankt voor de tips! Geen hakken schoenen dus, en vooral tijdens vergaderingen of lezen. Ik ben benieuwd!

Hoe doen jullie dat eigenlijk wanneer je wel vaak pumps draagt naar je werk? Doe je die uit (ziet dat er niet raar uit, ruik je dat?) of heb je reserveschoenen bij je die je dan aan kunt of zo?

PriceyRook54

PriceyRook54

04-08-2021 om 15:59

SusannaT schreef op 04-08-2021 om 15:42:

Hoe doen jullie dat eigenlijk wanneer je wel vaak pumps draagt naar je werk? Doe je die uit (ziet dat er niet raar uit, ruik je dat?) of heb je reserveschoenen bij je die je dan aan kunt of zo?

Ik sta dus wel gewoon op mijn hakken op mijn werk

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

04-08-2021 om 18:24

Ik soms. Sinds corona kleed ik me ook op de werkvloer wat informeler en meestal ga ik op sneakers naar mijn werk. Dan draag ik, mocht dat nodig zijn, de nette schoenen die ik altijd al als back-up op mijn werk had staan. In dat geval laat ik die schoenen ook de hele dag aan en dan gebruik ik de sta-stand ook. Alleen zet ik het bureaublad dan wat hoger (ik heb een elektrische).

Ik draag geen pumps, maar gewoon nette instappers/ballerina's. Ik draag of pantykousjes of kousevoetjes, dus sta ik niet zo op de grond. Er ligt bij mij om kantoor wel tapijt, dus lekker zacht. Op overwerkdagen houd ik gewoon mijn sneakers aan.

Staat het raar? Ik krijg sowieso opmerkingen over dat ik stá! De meeste collega's vinden dat te vermoeiend.
Maar nog geen opmerkingen over mijn blote voeten gehad. En ruikt het? Meestal niet, maar als ik op een warme dag gewandeld heb, ruikt het idd soms een beetje. 😅 Beetje deo doet dan wonderen.

Klanten komen ook niet op de afdeling, dus alleen maar collega's. 🤷‍♀️

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.