Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Hardlopen en hartslag

Hoi allemaal,

Ik doe al jaren aan hardlopen (op en af). Vind het een ideale sport omdat ik het vanuit huis kan doen als dochter naar school is. Loop nu ongeveer 2x per week 5 km. Als ik tijd vrij heb dan loop ik soms ook nog wel een derde keer. 
Ben geen natuurtalent, ben niet snel, maar altijd voldaan na het lopen. En tijdens het lopen vind ik het wel pittig maar het gaat voor mijn gevoel best lekker. Daarnaast sport ik ook nog wel eens op sportschool. Doe lessen als xcore of bodyattack.

Wat mij opvalt (ik heb een Fitbit) dat ik eigenlijk altijd in mijn piekzone loop. Is dat erg? En dat mijn hartslag soms wel uitschiet boven mijn maximale hartslag. Vandaag bijvoorbeeld 188 terwijl maximale hartslag 170 mag zijn. (220-50).

Gemiddeld was hartslag 166 vandaag. Maandag was dat 162 en 156 (liep toen wel langzamer). 
Is dat erg dat ik altijd in piekzone loop? Ik probeer vanwege hartslag wel wat rustiger te lopen (vandaag niet) maar dat loopt niet zo lekker. Dus vandaag gewoon gedaan zonder op hartslag te letten.

hebben jullie (hardlopers) tips om dit te verbeteren? 
Wellicht is hartslag nu omdat ik afgelopen maanden een poos wat stress heb gehad ivm hoge bloeddruk en niet heb gelopen. Maar voorheen ook altijd wel piekzone.

Benieuwd wat jullie vinden. 

Als je altijd in je piekzone loopt met dezelfde afstand en snelheid, wordt je conditie dus niet beter. Ik denk dat je met je vraag beter eens naar een (hardloop-) deskundige kunt. Om te verbeteren en niet altijd in het rood te lopen, moet je ook intervaltrainingen doen. Meer verstand heb ik er niet van, ik krijg het van de zijlijn mee

ik zou een grote sportmedische keuring laten doen. Met vo2max meting. Dan krijg je advies op maat. Veel ziektekostenverzekeringen vergoeden dit (deels)

Herkenbaar, toen ik een trainingsschema volgde om binnen een bepaalde tijd een afstand te lopen, deed ik dat ook. Totdat ik er wat over las en erachter kwam dat je in lagere hartslagzones spierkracht, conditie en uithoudingsvermogen opbouwt. Toen ben ik zo gaan lopen dat mijn hartslag onder de 160 was. Voelde in het begin niet fijn, want ik kon sneller en dat liep ook fijner. Ik heb een paar keer elke keer op mijn Garmin mijn hartslag in de gaten gehouden onder het lopen. Omdat ik dat irritant begon te vinden ben ik ermee gestopt. Als ik nu hardloop, loop ik altijd onder de 160 en ik voel me nu veel beter dan toen ik sneller liep. En hierboven gaf iemand ook intervaltrainingen aan, dat helpt ook om sneller te worden. Dus het is echt even doorzetten en anders gaan trainen.

Jane1403

Jane1403

07-12-2022 om 16:08 Topicstarter

sportmedische keuring wordt inderdaad vergoed hier lees ik. Kan ik eens voor bellen. Mijn hardloopconditie verbetert bijna niet. Ik hoef niet per se de snelste te zijn. Maar wil graag lekker lopen. 
Zoek een manier om het anders te doen ook. 
Toch maar eens een intervalschema opzoeken.

Zo'n sportmedische keuring is idd handig.
Voor mij was het een eyeopener want sommigen waaronder ik hebben gewoon een wat andere hartresponse op inspanning. Dan heeft trainen op hartslag helemaal geen zin. Maar daar is wel een ecg voor nodig. Dat wordt dan ook gedaan.

Zodra ik ook maar iets inspan giert mijn hartslag omhoog, maar zodra ik dan ook weer iets minder doe gaat hij weer sterk omlaag.  Bij de inspanningstest was dat heel duidelijk te zien. Ik zat alleen nog maar op de fiets in de laagste trap en hij was heel hoog, maar in de hoogste trap was hij net zo hoog maar was ik wel buiten adem en waren mijn benen inmiddels verzuurd. En in de rust tussen 2 trappen zakte het weer naar mijn basislijn.

Jane1403

Jane1403

09-12-2022 om 17:20 Topicstarter

Ysenda schreef op 08-12-2022 om 11:02:

Zo'n sportmedische keuring is idd handig.
Voor mij was het een eyeopener want sommigen waaronder ik hebben gewoon een wat andere hartresponse op inspanning. Dan heeft trainen op hartslag helemaal geen zin. Maar daar is wel een ecg voor nodig. Dat wordt dan ook gedaan.

Zodra ik ook maar iets inspan giert mijn hartslag omhoog, maar zodra ik dan ook weer iets minder doe gaat hij weer sterk omlaag. Bij de inspanningstest was dat heel duidelijk te zien. Ik zat alleen nog maar op de fiets in de laagste trap en hij was heel hoog, maar in de hoogste trap was hij net zo hoog maar was ik wel buiten adem en waren mijn benen inmiddels verzuurd. En in de rust tussen 2 trappen zakte het weer naar mijn basislijn.

Oke en wat wordt daarvan gezegd door zo’n sportarts? Is dat gezond of juist niet? Wat zegt dat over je conditie? Als ik mijn statistieken van mijn Fitbit moet geloven is mijn conditie uitstekend voor een vrouw van mijn leeftijd. Maar waarom zit ik dan al zo gauw aan een hoge hartslag bij inspanning. 

Ik heb in rust dan ook een hartslag van 54 of 55 bpm. Na een activiteit zakt ie ook best snel.



Jane1403 schreef op 09-12-2022 om 17:20:

[..]

Oke en wat wordt daarvan gezegd door zo’n sportarts? Is dat gezond of juist niet? Wat zegt dat over je conditie? Als ik mijn statistieken van mijn Fitbit moet geloven is mijn conditie uitstekend voor een vrouw van mijn leeftijd. Maar waarom zit ik dan al zo gauw aan een hoge hartslag bij inspanning.

Ik heb in rust dan ook een hartslag van 54 of 55 bpm. Na een activiteit zakt ie ook best snel.



Nou dat ik mijn conditie en trainingsinspanning dus niet op mijn hartslag kan doen. En dat ik veel meer op mijn gevoel af moet gaan en bv op snelheid moet meten. Zelfde stuk sneller of makkelijker gelopen of niet.

Niks over gezond of niet. 

Maar wel incombinatie met een ecg waar geen afwijkingen in werden gezien verder.

Door dit draadje heb ik nu toch maar een afspraak gemaakt voor een sportmedische keuring. Ik sport redelijk veel, ben net begonnen met hardlopen nadat ik veel afgevallen ben. Ik denk dat het verstandig is om eea te laten nakijken. Ik ben ook wel erg benieuwd in welke zones ik moet trainen om vet te verbranden of juist mijn conditie te verbeteren.

Die berekening van je max (220-50) is heeeeeeel globaal. De sportarts gaf aan dat je dan nog rekening moet houden met een bandbreedte van 10 hoger en lager. 

Toen ik 30 was heb ik zo'n test gedaan. Maximale hartslag volgens de berekening is 190. Bandbreedte 180-200. Werkelijkheid 202. 😁

Als jouw horloge steeds zegt dat je in de piek loopt, maar jij nog het idee hebt dat je hoger/harder kunt, dan is je piek te laag.

Als jouw hartslag naar de 188 kan, dan kan 170 nooit je max zijn. 😉 Dus in de instellingen sowieso de max verhogen.

Mijn vader heeft toevallig afgelopen week weer in het ziekenhuis gelegen omdat zijn hartslag richting de 200 ging. Zou ook niet moeten kunnen op zijn 75e, dus die berekening is een erg grove inschatting.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.