Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Hardlopen - afstand of snelheid

Sinds een aantal weken ben ik aan het trainen met de start to run app (Evy). Dit gaat goed en ik ga richting het einde van de 5km training. Nu was ik een doel aan het bedenken om hierna te doen. Er worden verschillende trainingen aangeboden, zoals opbouwen naar 7.5 km of 10 km, maar ook onderhoud en snelheid verbeteren op de 5 km. 
Is het beter om eerst snelheid te verhogen of eerst meer km te kunnen lopen? Ik hoor graag jullie mening 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

31-10-2021 om 09:45

Ligt eraan wat je wilt, denk ik! Zelf wilde ik 45 minuten achter elkaar kunnen rennen. Daar heb ik dus naar opgebouwd. Snelheid vind ik onbelangrijk. In mijn visie ga je vanzelf wat sneller als je het vaak doet. Maar wil je je in wedstrijden gaan mengen of zo, dan is het logischer om specifiek op snelheid te trainen. 

Wednesday schreef op 31-10-2021 om 09:45:

Ligt eraan wat je wilt, denk ik! Zelf wilde ik 45 minuten achter elkaar kunnen rennen. Daar heb ik dus naar opgebouwd. Snelheid vind ik onbelangrijk. In mijn visie ga je vanzelf wat sneller als je het vaak doet. Maar wil je je in wedstrijden gaan mengen of zo, dan is het logischer om specifiek op snelheid te trainen.

Dat is niet helemaal waar, maar dat zeg je ook een beetje in je laatste regel 

misschien ga je vanzelf sneller als je helemaal niet kan lopen, maar snelheid bouw je op door specifiek op snelheid te trainen. En mijn ervaring is juist dat als je intervaltrainingen gaat doen, die 7,5/10 km vanzelf komt, precies andersom dus eigenlijk Gewoon doorlopen ipv op snelheid trainen is wel ‘makkelijker’. Mijn trainingen waren vooral een combi en gericht op een lange-afstandswedstrijd kwam er een duurtraining bij  


maar goed, volgens mij zijn we allebei amateurs. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

31-10-2021 om 09:58

Mevrouw75 schreef op 31-10-2021 om 09:52:

[..]

Dat is niet helemaal waar, maar dat zeg je ook een beetje in je laatste regel

misschien ga je vanzelf sneller als je helemaal niet kan lopen, maar snelheid bouw je op door specifiek op snelheid te trainen. En mijn ervaring is juist dat als je intervaltrainingen gaat doen, die 7,5/10 km vanzelf komt, precies andersom dus eigenlijk Gewoon doorlopen ipv op snelheid trainen is wel ‘makkelijker’


maar goed, volgens mij zijn we allebei amateurs.


Klopt, ik heb vanaf nul opgebouwd puur met het doel om een paar keer per week een klein uurtje buiten te sporten. Snelheid is voor mij nooit een overweging geweest en ik verbeter mijzelf nu ook niet meer (ik ga niet sneller en ook niet verder dan bijvoorbeeld vorig jaar).

Ik heb wel eens gehoord dat je pas écht op tempo kunt gaan trainen als je een uur achter elkaar rustig kan hardlopen. Dus ik zou zeggen: eerst je afstand uitbreiden en dan op snelheid trainen. Dit omdat een trainingsschema van een snelle vijf km ook duurlopen bevat die langer zijn dan vijf km.

Dat ligt aan wat jij wilt en aan wat jij lekker vindt om te doen. De ene is van nature meer een langere afstand loper, de ander van de (relatief) kortere afstanden, weer een ander is meer een sprinter. De ene is langzamer, de ander sneller. Het ene is niet beter dan het andere. 
Ik ben van nature helemaal geen goede hardloper. Doe het al jaren op en af, meestal met een Max van 5km. En die loop ik meestal rond de 34/35 minuten.
Dat is niet erg want lopen die ik erbij, als onderhoud voor m’n andere sport. En toch merk ik wel dat ik beter wordt, zowel qua snelheid als afstand. 
Deze week liep ik bv m’n snelste 3km. En gister liep ik ‘opeens’ 9 kilometer. Niet snel, ruim een uur, maar lekker boeien. 
Gewoon kijken wat jij wilt en daar je training op aanpassen. 

MildredRatched

MildredRatched

31-10-2021 om 10:49 Topicstarter

Wow wat veel reacties al, thanks!
Ik heb niet perse een doel, al wil ik komend jaar wel aan wat georganiseerde lopen meedoen, vooral voor de sfeer en gezelligheid. Dan vind ik zowel 5km/7.5 km/10 km allemaal prima. 
Het gaat mij niet perse om sneller worden, alleen met het intervallen/sneller worden hoop ik vooral dat het lopen makkelijker zal gaan.
Het maakt mij zelf dus niet perse uit met welk schema ik verder ga, dus ik was benieuwd wat ‘beter’ is

Hangt er ook vanaf of je calorieën wil verbranden of sterker wilt worden. Als ik lang loop verbrand ik behoorlijk wat calorieën. Als ik korter loop doe ik er ook een korte core training bij of probeer ik heuvels/trappen te doen en krijg ik meer spieren.

Op zich maakt het niet erg uit. Zelf vind ik het wel praktisch om meer te kunnen lopen dan die 5 km vóór ik zou gaan versnellenn. Dan weet je zeker dat je conditioneel in staat bent om zo'n training te volbrengen.

MildredRatched

MildredRatched

31-10-2021 om 16:53 Topicstarter

Zusterclivia schreef op 31-10-2021 om 16:29:

Op zich maakt het niet erg uit. Zelf vind ik het wel praktisch om meer te kunnen lopen dan die 5 km vóór ik zou gaan versnellenn. Dan weet je zeker dat je conditioneel in staat bent om zo'n training te volbrengen.

Dat is inderdaad een slimme overweging 

waarom probeer je niet eerst de ene aanpak een tijdje en dan de andere, dan merk je vanzelf wat er beter bij je past. Of misschien wil je gewoon een paar keer per week 5km lopen op je eigen tempo wat ook helemaal ok is.

MildredRatched

MildredRatched

31-10-2021 om 21:19 Topicstarter

Perzikboom schreef op 31-10-2021 om 21:15:

waarom probeer je niet eerst de ene aanpak een tijdje en dan de andere, dan merk je vanzelf wat er beter bij je past. Of misschien wil je gewoon een paar keer per week 5km lopen op je eigen tempo wat ook helemaal ok is.

Ja dat is voor mij ook helemaal oke, alleen ik merk dat ik er baat bij heb als ik alleen hoef uit te voeren wat me verteld word, dat scheelt me interne discussies tijdens het lopen. 

MildredRatched schreef op 31-10-2021 om 21:19:

[..]

Ja dat is voor mij ook helemaal oke, alleen ik merk dat ik er baat bij heb als ik alleen hoef uit te voeren wat me verteld word, dat scheelt me interne discussies tijdens het lopen.

Dat is inderdaad irritant. Of hm... moet ik nu nog 1 minuut of nog 2.

Ik heb er nog eens over nagedacht en ik zou eerst doorgaan voor de 7,5 en daarna doorgaan voor versnellen van de 5. Een hogere basissnelheid is gewoon fijn, omdat de activiteit in zijn algemeenheid gewoon minder zwaar wordt. En ook leuker.

MildredRatched

MildredRatched

01-11-2021 om 09:02 Topicstarter

Zusterclivia schreef op 01-11-2021 om 08:33:

[..]

Dat is inderdaad irritant. Of hm... moet ik nu nog 1 minuut of nog 2.

Ik heb er nog eens over nagedacht en ik zou eerst doorgaan voor de 7,5 en daarna doorgaan voor versnellen van de 5. Een hogere basissnelheid is gewoon fijn, omdat de activiteit in zijn algemeenheid gewoon minder zwaar wordt. En ook leuker.

Ja ik denk dat dat inderdaad de tactiek gaat worden. En precies, gewoon op mn oortjes horen wat de bedoeling is

MildredRatched schreef op 01-11-2021 om 09:02:

[..]

Ja ik denk dat dat inderdaad de tactiek gaat worden. En precies, gewoon op mn oortjes horen wat de bedoeling is

Ik loop zonder oortjes, maar op mijn huidige sporthorloge kan ik een training ingeven via de computer. Ideaal, alleen in de winter zie ik niet altijd goed hoe lang het is. Ik vergeet dan altijd om de backlight standaard aan te zetten. Dus dan is het alsnog een verrassing of ik nu 2 minuten of 3 minuten moet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.