Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

fietsen en forenzen

Sinds een paar maanden ga ik op werkdagen, op de fiets van huis naar het station een stad verder. Vanaf het station moet ik vervolgens met de trein naar mijn werk. Ik ben alleen nogal een fanatiek zweter 
Met als gevolg dat ik dus zeiknat in de trein zit. Op mijn werk trek ik een OK pak aan en stop ik mijn kleding in een kluisje. Aan het einde van de werkdag komt het er klam en stinkend weer uit.

Nu heb ik van de week een schoon shirt meegenomen om op de wc in de trein ff aan te trekken maar ik merk dat ik dat niet echt een oplossing vind. Teveel gedoe.
Maar goed, ik weet ook niet echt een andere oplossing en hoop dat iemand die wel heeft.
Een elektrische fiets of niet fietsen zijn voor mij ook geen oplossingen.

Schone kleding voor de terugweg meenemen? Dus die stinkende kleding van de ochtend in een zak doen en dan thuis in de was.
Of misschien ligt het aan de soort stof van je kleding? 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

31-10-2021 om 11:19

Speciale sportkleding aan op de fiets die ademt en zweet absorbeert? Omdat je je toch al omkleedt op het werk is dat misschien een optie?

Mijn oplossing is: heel weinig aantrekken, zodat je bibberend op de fiets zit.
Als je dan hard fietst, heb je het warm als je bij het station bent.
En in de zomer ga je evengoed zweten natuurlijk.

Vers zweet stinkt niet, dus de heenreis zal geen probleem zijn.

Ik denk dat je je maar extra kleding meenemen moet voor de terugreis.
Die kleren kun je aan het einde van de werkdag aantrekken.
De bezwete kleren moeten dan in een tas mee naar huis.

stokstaart

stokstaart

31-10-2021 om 11:24 Topicstarter

Ja, ik dacht ook aan speciale sportkleding. En in de zomer is dat natuurlijk prima. Maar hoe doen mensen dat in de winter? Ik ben nooit een fanatiek fietser geweest.

Mijn jas is te warm maar heb ik wel nodig als ik verder moet in de trein. Maar alles wat ik dan daarna aantrek gaat ook mijn zweet in zitten.
Vandaar dat ik er dan niet helemaal uit kom.

De terugweg doe ik hetzelfde, maar dan kom ik bezweet thuis weer aan.

mijn collega's hebben hun werkkleding op het werk hangen, dat komt op maandag mee en gaat op vrijdag mee terug. 
Hun fietskleding hangt overdag aan de kapstok in hun kantoor.
In de winter hebben ze een speciale dunne winddichte jersy. 
Ik zou als ik jou was investeren in fietskleding.

Je hebt fijne fietsjassen. Kijk eens bij een winkel als Decathlon. Daar hebben ze kleding die betaalbaar is voor beginners. Mocht het dan niet voor je werken is er geen man overboord

we hebben hier in het ziekenhuis een omkleed ruimte voor fietsers. De kleding hangt daar aan hangers te luchten. Zou dat niet kunnen ipv in een kluisje?

Zweet je overal of vooral op een bepaalde plek? 
Ik zweet altijd enorm in mijn oksels bijvoorbeeld. Mijn hoofd ook maar dat heeft minder invloed op mijn kleding. Binnenkort krijg ik Botox in mijn oksels. Hopelijk helpt dat al een heleboel. Dit wordt vergoed uit de basisverzekering en gaat via de dermatoloog. 

Voorlopig zou ik extra schone kleding meenemen voor de terugweg. en evt een kwartier eerder van huis gaan en dan veel rustiger fietsen. 

stokstaart

stokstaart

31-10-2021 om 12:38 Topicstarter

Ysenda schreef op 31-10-2021 om 11:40:

mijn collega's hebben hun werkkleding op het werk hangen, dat komt op maandag mee en gaat op vrijdag mee terug.
Hun fietskleding hangt overdag aan de kapstok in hun kantoor.
In de winter hebben ze een speciale dunne winddichte jersy.
Ik zou als ik jou was investeren in fietskleding.

Ik ga daar eens naar kijken. We hebben wel een kapstok waar dingen aan kunnen hangen, er wordt alleen veel gejat uit de kleedkamers.  

En zal idd eens beginnen met kleding van de decathlon. Even uitproberen wat wel of niet werkt.

SuzyQFive schreef op 31-10-2021 om 12:05:

Zweet je overal of vooral op een bepaalde plek?
Ik zweet altijd enorm in mijn oksels bijvoorbeeld. Mijn hoofd ook maar dat heeft minder invloed op mijn kleding. Binnenkort krijg ik Botox in mijn oksels. Hopelijk helpt dat al een heleboel. Dit wordt vergoed uit de basisverzekering en gaat via de dermatoloog.

Voorlopig zou ik extra schone kleding meenemen voor de terugweg. en evt een kwartier eerder van huis gaan en dan veel rustiger fietsen.

Mijn hoofd loopt leeg en mijn rug doet lekker mee. Verder valt het wel mee.

En rustiger fietsen; ik word door vriendinnen omschreven als dat ik uit of aan sta. Rustig fietsen kan ik dus niet Soms probeer ik dat maar uiteindelijk kom ik over en zie ik dat ik toch het gas erop gezet heb.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

31-10-2021 om 13:38

Vooral een speciaal ondershirt kopen. Zo'n keepwarm is ideaal. Ademt goed, blijft droog en houd je warm. Die van de decathlon zijn niet zo fijn als die van Craft. En verder laagjes. Stop een dun overjasje in je rugzak, zodat je die aan kunt doen in de trein. Kan een fietsjas zijn maar ook een gewone. Zoiets als deze https://www.golifeline.nl/nl/varzim-dames-fake-down-jas-grijs.html?gclid=Cj0KCQjw_fiLBhDOARIsAF4khR389a1MCMzzHrkVszMS3qIKB2K9A-k9Bu2AUzAlMLWysM49mOXwpJQaAox-EALw_wcB

stokstaart

stokstaart

31-10-2021 om 14:02 Topicstarter

Dankjewel! Ik heb nu al zoveel bruikbare tips gekregen! Doordat ik maar sporadisch in een winkel kom ken ik veel termen niet. (fake down, keepwarm) Ik heb een pleurishekel aan winkelen en weet dus ook niet waar ik op moet zoeken. Ik kan veel met al jullie schrijven.

Ik heb vakantie de komende weken en ga maar eens naar de decathlon en een fietswinkel

stokstaart schreef op 31-10-2021 om 12:38:

[..]

Ik ga daar eens naar kijken. We hebben wel een kapstok waar dingen aan kunnen hangen, er wordt alleen veel gejat uit de kleedkamers.

En zal idd eens beginnen met kleding van de decathlon. Even uitproberen wat wel of niet werkt.

[..]

Mijn hoofd loopt leeg en mijn rug doet lekker mee. Verder valt het wel mee.

En rustiger fietsen; ik word door vriendinnen omschreven als dat ik uit of aan sta. Rustig fietsen kan ik dus niet Soms probeer ik dat maar uiteindelijk kom ik over en zie ik dat ik toch het gas erop gezet heb.

Haha! Herkenbaar. Ik fietste ook altijd op full speed. Altijd op mijn Max. Heb in revalidatie echt moet leren (met veel vallen en opstaan) dat het niet nodig is. 

Ik heb ook een warme jas, en halverwege mijn fietstocht krijg ik het meestal te warm. Dan doe ik mijn jas los, en soms fiets ik verder zonder jas. Scheelt veel gezweet, en als ik verder ga met de trein doe ik mijn jas weer aan zodra ik het koud begin te krijgen op het perron. In de fietsenstalling deo ik soms even bij als dat nodig is.

en anders de jas in een fietstas of onder een snelbinder op de bagagedrager.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.