Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Elektrische fiets is de slechtste uitvinding voor onze gezondheid

Om conditie te verbeteren is elektrische fiets volkomen nutteloos, aldus het nieuws van de week. Hoeveel functies haal je weg bij de mens, en wat blijft er dan over? Ben je zelf nog aan het fietsen of verword je tot een soort zelfrijdende Tesla in de buitenlucht? Fietsen met de hoogste ondersteuning lijkt op stilzitten.

We creëren een nieuwe obesitaspandemie.


SuzyQFive schreef op 03-10-2021 om 21:44:

https://m.kro-ncrv.nl/gezondheid/elektrisch-fietsen-hoe-gezond-is-dat-eigenlijk-volgens-wetenschappers?fbclid=IwAR3o3tRbroRNgeu8cOTTCKHAEw-2FTxXRXAU1aDZE3y6UyxwwDcPoCuQYso

Ik vind het artikel nogal een open deur. En testen op de ecostand had ook leuk geweest. Er wordt totaal niet gekeken naar de beweging van de gewrichten e.d.

Natuurlijk verbeter je de conditie niet met een ebike, maar dat is ook voor niemand de reden om hem aan te schaffen.

Herfstappeltaart schreef op 04-10-2021 om 07:43:

[..]

Ik vind het artikel nogal een open deur. En testen op de ecostand had ook leuk geweest. Er wordt totaal niet gekeken naar de beweging van de gewrichten e.d.

Natuurlijk verbeter je de conditie niet met een ebike, maar dat is ook voor niemand de reden om hem aan te schaffen.

Ik vraag me af of je er geen conditie mee opbouwt. In het artikel staat bijvoorbeeld dat met de gemiddelde weerstand (dus geen eco) je ongeveer 84 kcal per kwartier verbrand. In eco zou dat dus nog wat meer zijn. Mijn sporthorloge geeft ook aan dat mijn hartslag er een eind van omhoog gaat. Niet zo hoog als bij bijvoorbeeld hardlopen maar wel zo hoog als bij stevig wandelen. Als je voorheen niets deed en nu elke dag een uur op de ebike denk ik wel dat het verschil merkbaar is.

Herfstappeltaart schreef op 04-10-2021 om 07:43:

[..]

Ik vind het artikel nogal een open deur. En testen op de ecostand had ook leuk geweest. Er wordt totaal niet gekeken naar de beweging van de gewrichten e.d.

Natuurlijk verbeter je de conditie niet met een ebike, maar dat is ook voor niemand de reden om hem aan te schaffen.

Nee, maar het heeft wel effect op je conditie. 

Yvaine schreef op 04-10-2021 om 07:57:

[..]

Ik vraag me af of je er geen conditie mee opbouwt. In het artikel staat bijvoorbeeld dat met de gemiddelde weerstand (dus geen eco) je ongeveer 84 kcal per kwartier verbrand. In eco zou dat dus nog wat meer zijn. Mijn sporthorloge geeft ook aan dat mijn hartslag er een eind van omhoog gaat. Niet zo hoog als bij bijvoorbeeld hardlopen maar wel zo hoog als bij stevig wandelen. Als je voorheen niets deed en nu elke dag een uur op de ebike denk ik wel dat het verschil merkbaar is.

Dat denk ik ook wel. Daarom vind ik het ook jammer dat de eco-stand niet getest is.

Ik ben er van overtuigd dat je nog altijd beter kunt fietsen op een ebike dan in de auto of op een brommer zitten.

Yvaine schreef op 04-10-2021 om 07:57:

[..]

Ik vraag me af of je er geen conditie mee opbouwt. In het artikel staat bijvoorbeeld dat met de gemiddelde weerstand (dus geen eco) je ongeveer 84 kcal per kwartier verbrand. In eco zou dat dus nog wat meer zijn. Mijn sporthorloge geeft ook aan dat mijn hartslag er een eind van omhoog gaat. Niet zo hoog als bij bijvoorbeeld hardlopen maar wel zo hoog als bij stevig wandelen. Als je voorheen niets deed en nu elke dag een uur op de ebike denk ik wel dat het verschil merkbaar is.

Ik denk dat het er nog best weinig zijn, mensen die voorheen niets deden en nu zowaar de heilige graal hebben ontdekt. 

Mevrouw75 schreef op 04-10-2021 om 08:06:

[..]

Ik denk dat het er nog best weinig zijn, mensen die voorheen niets deden en nu zowaar de heilige graal hebben ontdekt.

Hoe bedoel je dit?

Herfstappeltaart schreef op 04-10-2021 om 08:06:

[..]


Ik ben er van overtuigd dat je nog altijd beter kunt fietsen op een ebike dan in de auto of op een brommer zitten.

Dat is ook gewoon een feit. Ik denk dat ieder weldenkend mens daarvan wel overtuigd is ook.


Herfstappeltaart schreef op 04-10-2021 om 08:11:

[..]

Hoe bedoel je dit?

Mensen die vroeger niet fietsten kopen geen E-bike om nu wel te gaan fietsen.  Meestal wordt een E-bike aangeschaft om te kunnen blijven fietsen. 

Verstokte autorijders, couch potatos gaan niet ineens fietsen, omdat de E-bike het fietsen makelijker maakt voor ze.  Alle nadelen zoals tegenwind naast regenen en weinig kunnen meenemen blijven met de E-bike gewin bestaan. 

Bakblik schreef op 04-10-2021 om 08:29:

[..]

Mensen die vroeger niet fietsten kopen geen E-bike om nu wel te gaan fietsen. Meestal wordt een E-bike aangeschaft om te kunnen blijven fietsen.

Verstokte autorijders, couch potatos gaan niet ineens fietsen, omdat de E-bike het fietsen makelijker maakt voor ze. Alle nadelen zoals tegenwind naast regenen en weinig kunnen meenemen blijven met de E-bike gewin bestaan.

Toch heb ik wel collega's die van bus of auto naar e-bike zijn gegaan. Als het regent laten ze hem wel vaak staan. Voor hun was het grootste bezwaar tegen de fiets bezweet op je werk komen, en dat is natuurlijk veel minder met de e-bike.

Rondstruiner schreef op 04-10-2021 om 08:37:

[..]

Toch heb ik wel collega's die van bus of auto naar e-bike zijn gegaan. Als het regent laten ze hem wel vaak staan. Voor hun was het grootste bezwaar tegen de fiets bezweet op je werk komen, en dat is natuurlijk veel minder met de e-bike.

Oh, ze zullen er vast zijn hoor, maar het is niet de meerderheid. Ik heb er ook wel over nagedacht hoor, om op een e-bike naar mijn werk te gaan, maar het is toch nog net te vroeg/de pont is onhandig en de afstand ook nét te ver  

Ik wil echt heel graag dat de ebike het autoverkeer doet afnemen, maar integendeel, het verdringt de gewone fiets. 

Rondstruiner schreef op 04-10-2021 om 08:37:

[..]

Toch heb ik wel collega's die van bus of auto naar e-bike zijn gegaan. Als het regent laten ze hem wel vaak staan. Voor hun was het grootste bezwaar tegen de fiets bezweet op je werk komen, en dat is natuurlijk veel minder met de e-bike.

Dat bezweet op je werk aankomen vind ik zo’n kul-argument. Ja, ik zweet ook als ik net aangekomen ben. Maar ik stink niet verder, dus wat is het probleem dan? Het loopt echt niet in stralen van mijn lijf af ofzo. 

Ik heb zelf een paar jaar gefietst als woon werk verkeer. Dat was 9 kilometer en heel goed te doen met een gewone fiets. Nu werk ik thuis, dus heb helemaal geen reis. Ik fiets wel voor de rest (alles onder de 10 kilometer wordt hier eigenlijk standaard op de fiets gedaan)
Mijn man werkt op 25 kilometer afstand en heeft eigenlijk een lease auto. Toch gaat hij nu op de elektrische fiets want dan hoeft hij in ieder geval niet achteraan te sluiten in de file. Scheelt uitstoot en tijd. Zal het ongezonder zijn?

Ik verbaas me overigens wel hoe moeilijk mensen de auto uit zijn te krijgen. In ons stadje zijn veel werkzaamheden waardoor hele doorgaande wegen dicht zijn, maandenlang. Iedereen klaagt steen en been en rond de spits doe je echt een uur over twee kilometer. Ik denk dan toch : Daar ga je echt zelf instaan. Ik fiets regelmatig langs die sliert auto's (en adem fijnstof in! Want op een gewone fiets ook nog eens dan adem ik echt heel diep) 
Winkeliers schijnen omzet te verliezen naar de winkels maar zijn echt te beroerd om een kwartier te fietsen ergens naartoe. Hopelijk stappen die eens over op een elektrische fiets, zou de stad al leefbaarder maken. 

Netherfield schreef op 04-10-2021 om 09:15:

[..]

Dat bezweet op je werk aankomen vind ik zo’n kul-argument. Ja, ik zweet ook als ik net aangekomen ben. Maar ik stink niet verder, dus wat is het probleem dan? Het loopt echt niet in stralen van mijn lijf af ofzo.

Op een gewone fiets kom ik echt wel zwaar bezweet aan. Ik heb toch best wat hoogteverschillen en meer dan 30km enkele reis. Op de ebike zweet ik ook wel maar niet op zo’n manier dat het vervelend is dat we geen douche hebben op het werk.

Netherfield schreef op 04-10-2021 om 09:15:

[..]

Dat bezweet op je werk aankomen vind ik zo’n kul-argument. Ja, ik zweet ook als ik net aangekomen ben. Maar ik stink niet verder, dus wat is het probleem dan? Het loopt echt niet in stralen van mijn lijf af ofzo.

Dat vind ik nou net geen kul. Wees maar blij dat het niet van je afloopt en je niet stinkt, maar we zijn niet allemaal hetzelfde. 

Veel mensen stinken wel als ze zweten, of gaan gedurende de dag stinken. Mijn rug is zeiknat als ik aankom, net als mijn liezen en oksels. En ik fiets echt niet als een bezetene ofzo en heb een prima conditie. Ik zweet gewoon snel en veel. Mijn kleding gaat ervan stinken, dus ik neem kleding mee, fris me op en kleed me om als ik aankom. Maar ik kan me wel voorstellen, als je nette kleding aan moet bijvoorbeeld, dat dat heel onhandig is. Want ik loop er altijd een beetje gekreukt bij 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

04-10-2021 om 10:05

Netherfield schreef op 04-10-2021 om 09:15:

[..]

Dat bezweet op je werk aankomen vind ik zo’n kul-argument. Ja, ik zweet ook als ik net aangekomen ben. Maar ik stink niet verder, dus wat is het probleem dan? Het loopt echt niet in stralen van mijn lijf af ofzo.

Dat verschilt natuurlijk van persoon tot persoon en per traject. 

@SuzyQFive:
Bedankt voor het plaatsen van de link. Wat een beperkt onderzoek en wat een stommiteit dat ze drie verschillende vormen van beweging met elkaar vergelijken; want uiteindelijk is dat winkelen ook een vorm van beweging en helpt het bij de uiteindelijke doelstelling: mensen meer laten bewegen.

@Mevrouw75:
In Vlaanderen zie ik dat in de cijfers van woon-werkverkeer dat het gebruik van de fiets sinds 2008 is toegenomen van 12% tot 17% in 2020, waarbij we een afname zien in het autogebruik van 8% over dezelfde periode.
Daarnaast promoten steeds meer bedrijven het gebruik van de (elektrische)fiets voor hun personeelsleden, waarbij ze tevens investeren in gepaste infrastructuur (bv. douches) hiervoor. Neem hierbij in beschouwing dat in Vlaanderen tegenwoordig veel meer geïnvesteerd wordt in de aanleg van fietspaden en fietsautostrades, en dan lijkt het mij geen ijdele hoop dat in de toekomst nog meer werknemers de auto zullen ruilen voor een fiets. 

Eigenlijk heb ik in gans dit topic nog geen enkel goed argument gelezen tegen de elektrische fiets.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.