Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Banen zwemmen

zijn er hier nog meer forummers die banen zwemmen? 

Ik heb jaren met mijn hoofd boven water gezwommen tot Ik jaren geleden begonnen met zwemmen met mijn hoofd grotendeels onder water. Vind anders ook niet meer prettig maar het is een optie. Ook toen kon ik met schoolslag prima snelheid maken en een hoop andere schoolslag zwemmers inhalen.

Inmiddels zwem ik zowel crawl als schoolslag waarbij ik ook bij schoolslag de helft onder water zwem. Geldt waarschijnlijk voor veel zwemmers uit dit topic, maar soms is het kiezen of delen. 

Momenteel wissel ik dus af met: eigen bril op en hoofd boven water, zonder bril onder water 'blind zwemmen' of toch de zwembril. Vandaar dat ik die daglenzen best slimme zet vond. Ikzwem nooit alle banen onder water, omdat mijn neus dan te hard gaat bloeden. Een paar druppels sniffel ik wel weg en de toezichthouders zijn op de hoogte dat ze me niet bij iedere druppel hoeven te waarschuwen
Vanmorgen was het zo rustig dat ik 'blind' kon zwemmen. 

Dat is ook vervelend, dat bloeden.
Wel fijn dat het nu lekker rustig was.

Ik ben vandaag weer gaan zwemmrn en ook hier was het weer heerlijk rustig.
Dat zal zondag wel anders zijn.

Citroengraag schreef op 11-09-2025 om 12:58:

[..]

Die heb ik uiteraard, maar een hoge cilinder krijgen ze daar niet goed in. Dus dan blijf ik slecht zien.

Mijn eega is blind aan 1 oog,  andere oog min 8. Draagt bij zwemmen een daglens,  doet hier een paar keer mee.  Heeft in het verleden wel zwembril op sterkte gehad maar dit bevalt véél beter.

Ysenda schreef op 11-09-2025 om 14:16:

[..]

maar dat zwemt toch voor geen meter, dat is net als wandelen met een klein hondje, dat zet geen zoden aan de dijk conditioneel.

De helft van de mensen bij ons zwemt met droog haar. Dat mag ook gewoon hè

MMcGonagall schreef op 12-09-2025 om 16:51:

[..]

De helft van de mensen bij ons zwemt met droog haar. Dat mag ook gewoon hè

Tuurlijk mag het, maar conditioneel doet het niks. 

Net als wandelen met een klein hondje. Erg gezellig, je haalt een frisse neus etc maar voor je conditie doet het niet zo veel. 

Ik lig ook wel eens in de rechterkant te kletsen met een vriendin, voor mijn conditie lig ik in de linker baan, daar gaat mijn hartslag van omhoog. 

Ysenda schreef op 12-09-2025 om 18:40:

[..]

Tuurlijk mag het, maar conditioneel doet het niks.

Net als wandelen met een klein hondje. Erg gezellig, je haalt een frisse neus etc maar voor je conditie doet het niet zo veel.

Ik lig ook wel eens in de rechterkant te kletsen met een vriendin, voor mijn conditie lig ik in de linker baan, daar gaat mijn hartslag van omhoog.

Bedoel je met een klein hondje een oud hondje? Ik kan met een jack russel of malteser ook best een paar uur gaan wandelen en flink doorstappen terwijl ik met een labrodor niet ver kom.. 

Overigens heeft iedereen zijn eigen doel met zwemmen toch? Voor vetbranding is een lagere hartslag nodig dan voor conditie opbouwen, sommige doen het voor de spierontspanning of weet ik veel wat.. dat het voor jou niks bijdraagt wil niet zeggen dat het per direct niks voorstelt. 

ik ben dol op zwemmen, maar doe het veels te weinig, in mijn vorige buurt was er een zwembad/sportcomplex op loop afstand dus was ik er elke week.
ik zwem graag in de zomer, maar vind het wel is lastig merk dat snel vervelend raak tijdens het banen zwemmen

Miekje6 schreef op 12-09-2025 om 19:03:

[..]

Bedoel je met een klein hondje een oud hondje? Ik kan met een jack russel of malteser ook best een paar uur gaan wandelen en flink doorstappen terwijl ik met een labrodor niet ver kom..

Overigens heeft iedereen zijn eigen doel met zwemmen toch? Voor vetbranding is een lagere hartslag nodig dan voor conditie opbouwen, sommige doen het voor de spierontspanning of weet ik veel wat.. dat het voor jou niks bijdraagt wil niet zeggen dat het per direct niks voorstelt.

Nou dit! 

Ik probeer,  met mijn hoofd boven water,  toch tempo te maken en mijn hartslag omhoog te krijgen. Daarbij blijft mijn haar grotendeels droog.  Niet, omdat mijn haar droog moet blijven maar, omdat ik mijn oren niet onder water wil. Door medicijngebruik ben ik bovengemiddeld vatbaar voor ontstekingen in ogen, keel, neus en oren. Verkoudheden vallen mee maar maanden lopen tobben met ogen en oren heb ik er gewoon niet meer voor over. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.