Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Banen zwemmen

zijn er hier nog meer forummers die banen zwemmen? 

Kan je 1 of 2 meter aan de andere kant van de drijflijnen zwemmen?

Tijdens mijn vakantie heb ik van de 7 dagen 4 dagen weer eens baantjes gezwommen. Ongeveer 1 kilometer in een half uur. Ik schrik echter van de prijzen in de zwembaden in de buurt. In de avonduren is er geen baantjes zwemmen meer en 7 euro voor een uurtje zwemmen vind ik veel. Nog maar even over nadenken dus.. 

vrouw92 schreef op 07-08-2025 om 13:33:

Tijdens mijn vakantie heb ik van de 7 dagen 4 dagen weer eens baantjes gezwommen. Ongeveer 1 kilometer in een half uur. Ik schrik echter van de prijzen in de zwembaden in de buurt. In de avonduren is er geen baantjes zwemmen meer en 7 euro voor een uurtje zwemmen vind ik veel. Nog maar even over nadenken dus..

Ja dat is hier ook. Met kinderen is een middagje (banen)zwemmen dus helemaal onbetaalbaar.

En voor de lockers betaal je ook nog 50 cent die je niet terug krijgt... doei meer dan 8 euro per persoon

Hier is banenzwemmen ook aanzienlijk duurder geworden. In ieder geval voor degenen die niet wekelijks gaan.
Waar je voorheen  een badenkaart kon kopen kan je alleen nog een abonnement afsluiten voor 26 euro per maand. 
Wat vrij veel is als elke week zwemmen niet altijd lukt. Soms door mezelf, maar vaak ook doordat het bad dicht is. Bijvoorbeeld in de schoolvakanties waarin ik juist wel kan en soms ook nog met diplomazwemmen, wedstrijden en onderhoud.

RavIvaR schreef op 07-08-2025 om 20:12:

Hier is banenzwemmen ook aanzienlijk duurder geworden. In ieder geval voor degenen die niet wekelijks gaan.
Waar je voorheen een badenkaart kon kopen kan je alleen nog een abonnement afsluiten voor 26 euro per maand.
Wat vrij veel is als elke week zwemmen niet altijd lukt. Soms door mezelf, maar vaak ook doordat het bad dicht is. Bijvoorbeeld in de schoolvakanties waarin ik juist wel kan en soms ook nog met diplomazwemmen, wedstrijden en onderhoud.

26 euro is spotgoedkoop. Ik betaal € 37 en dat vind ik al niet duur. Ik gaan dan wel twee keer per week.

Het zit inderdaad in de frequentie. Voor 2 keer per week is 26,00 natuurlijk helemaal prima.
Met een badenkaart maakte de frequentie niet uit. Nu is het voordeel er enkel voor degenen die vaker gaan en wordt het voor anderen die nu een los kaartje moeten kopen duurder.

Geen reden om het niet te doen overigens.

Als voorbeeld: De sportschool is (meestal) duurder.

De schoolvakantie is weer voorbij, dus het zwembad is weer open. Het was dit keer niet druk.
Vandaag heerlijk een uur banengezwommen. 
Hoe gaat het bij jullie?

Broodjebrie

Broodjebrie

11-09-2025 om 08:14 Topicstarter

ik ben afgelopen zaterdag gegaan en ik vond het verrassend rustig. Had het juist druk verwacht maar we zwommen met 6 man in totaal. 
Ik ga zaterdag weer, benieuwd hoe de drukte dan is.

Dinsdag had ik een hele baan voor mezelf, heerlijk. Ben aan het rommelen met opties voor een zwembril, de huidige scheelt te veel met mijn dagelijkse bril. Maar mijn ogen zijn eigenlijk te slecht voor een zwembril, de opticien raadde daglenzen met een gewone zwembril aan, waarbij je dan de daglenzen met netjes opbergen niet steeds na een uur hoeft weg te gooien.

Citroengraag schreef op 11-09-2025 om 10:10:

Dinsdag had ik een hele baan voor mezelf, heerlijk. Ben aan het rommelen met opties voor een zwembril, de huidige scheelt te veel met mijn dagelijkse bril. Maar mijn ogen zijn eigenlijk te slecht voor een zwembril, de opticien raadde daglenzen met een gewone zwembril aan, waarbij je dan de daglenzen met netjes opbergen niet steeds na een uur hoeft weg te gooien.

je kunt ook een zwembril op sterkte laten maken. 

Zwemmen en Duiken – SPECIALSPEX

Jaren geleden zwom ik veel en had ik idd een zwembril op sterkte. Voor mijn gewone bril heb ik ingewikkelde dure glazen maar voor de zwembril kwam het niet zo nauw. Daar had ik alleen ongeveer de minsterkte.  Ik vond het een heel fijne oplossing en heb er veel plezier van gehad. 

Ik vind die uit de link van Ysenda trouwens aan de dure kant. De mijne was veel goedkoper. Als je perfect de juiste glazen wil zal het duurder zijn, maar een zwembril vertekent sowieso altijd een beetje. Het ging mij er vooral om dat ik me zeker voelde in het water en rond het bad. En daarvoor vond ik glazen die qua sterkte in de buurt kwamen voldoende, zonder de juiste cilinder en multifocaal. 

Ysenda schreef op 11-09-2025 om 11:06:

[..]

je kunt ook een zwembril op sterkte laten maken.

Zwemmen en Duiken – SPECIALSPEX

Die heb ik uiteraard, maar een hoge cilinder krijgen ze daar niet goed in. Dus dan blijf ik slecht zien. 

Ginevra schreef op 11-09-2025 om 11:11:

Jaren geleden zwom ik veel en had ik idd een zwembril op sterkte. Voor mijn gewone bril heb ik ingewikkelde dure glazen maar voor de zwembril kwam het niet zo nauw. Daar had ik alleen ongeveer de minsterkte. Ik vond het een heel fijne oplossing en heb er veel plezier van gehad.

Ik vind die uit de link van Ysenda trouwens aan de dure kant. De mijne was veel goedkoper. Als je perfect de juiste glazen wil zal het duurder zijn, maar een zwembril vertekent sowieso altijd een beetje. Het ging mij er vooral om dat ik me zeker voelde in het water en rond het bad. En daarvoor vond ik glazen die qua sterkte in de buurt kwamen voldoende, zonder de juiste cilinder en multifocaal.

Ik zit boven de - 8 en cilinder is ook bijna 3, opticien raad het nu gewoon af. Mijn zwembril is nu -6, maar ik word duizelig van het grote verschil met dagelijkse bril. Als ik een baan voor mezelf heb, zwem ik een paar banen zonder, maar dan zie ik alleen kleurvlakken. Dus zijn optie van daglenzen vond ik wel slim, maar ik ben het soms zo zat zoveel geld aan een bril kwijt te zijn. Heb ook nog varifocus en minder dieptezicht.  

Een vriendin van mij met een hoge sterkte gebruikte haar oude bril om mee te zwemmen, maar zwom dan dus alleen met haar hoofd boven water.

RavIvaR schreef op 11-09-2025 om 13:49:

Een vriendin van mij met een hoge sterkte gebruikte haar oude bril om mee te zwemmen, maar zwom dan dus alleen met haar hoofd boven water.

maar dat zwemt toch voor geen meter, dat is net als wandelen met een klein hondje, dat zet geen zoden aan de dijk conditioneel. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.