Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Is vreemdgaan ok?

Peiling

Is vreemdgaan ok?
226 stemmen
19%
81%

Schijnbaar mogen we tóch onze eigen verantwoordelijkheden nemen in bepaalde zaken. Fijn. 

Rooss4 schreef op 23-09-2021 om 15:24:

Schijnbaar mogen we tóch onze eigen verantwoordelijkheden nemen in bepaalde zaken. Fijn.

Wie ontkende dat? Ik zeg alleen dat er best zaken zijn waar -buiten wettelijke strafbaarheid, geen idee waarom je dat erbij sleept- we als samenleving een verantwoordelijkheid voor elkaar & de ander voelen.

Niemand ontkende dat, ik onderstreep het alleen nog even. Ik vind het een mooi gegeven, eigen verantwoordelijkheid. 

Rooss4 schreef op 23-09-2021 om 15:10:

[..]

IK heb mijn mond gehouden omdat dat nu eenmaal part of the deal is, ga je vreemd dan houd je je snater, je partner kan en hoeft niks met die info, het is iets dat ik met me meedraag totdat ik doodga. En dat is prima.

Maar over zo'n situatie gaat het hier toch niet? Ik vind dat niet eens vreemdgaan maar je houden aan de afspraken die je onderling gemaakt hebt. Prima verder

Volgens mij verstaan de meesten hier onder vreemdgaan: een (seksuele) verhouding hebben met iemand buiten het partnerschap terwijl de schijn van monogamie wordt opgehouden en er dus gelogen en bedrogen wordt. 

Dat was bij jullie niet, jullie hadden de afspraak: ja kan gebeuren, hoef het niet te weten, vind ik een heel ander verhaal

Rooss4 schreef op 23-09-2021 om 15:30:

Niemand ontkende dat, ik onderstreep het alleen nog even. Ik vind het een mooi gegeven, eigen verantwoordelijkheid.

En ik vind het een mooi gegeven, rekening houden met anderen en daar evt. je eigen behoeften even voor opzij zetten, ook als je ze niet persoonlijk kent.

Rooss4 schreef op 23-09-2021 om 15:10:

[..]

IK heb mijn mond gehouden omdat dat nu eenmaal part of the deal is, ga je vreemd dan houd je je snater, je partner kan en hoeft niks met die info

Hoezo is je mond houden nu eenmaal part of the deal?
Monogamie was de part of  the deal wanneer je vreemd gaat. 

Door het niet te vertellen vul je eenzijdig in wat voor een ander het beste is. 
Net of alle partners hieraan onderdoor gaan als ze geïnformeerd worden? De meeste mensen zijn in staat om

te incasseren en reflecteren en zelf een mening te vormen. Liegen en bedriegen is vaak een grotere vertrouwensbreuk. 

Roodkapjeendewolf schreef op 23-09-2021 om 15:33:

[..]

Hoezo is je mond houden nu eenmaal part of the deal?
Monogamie was de part of the deal wanneer je vreemd gaat.

Door het niet te vertellen vul je eenzijdig in wat voor een ander het beste is.
Net of alle partners hieraan onder door gaan als ze geïnformeerd worden? De meeste mensen zijn in staat om

te incasseren en reflecteren en zelf een mening te vormen. Liegen en bedriegen is vaak een grotere vertrouwensbreuk.

oh bedoelde ze het zo? '' Part of the deal" ging over je bek houden als je vreemdgaat? Ja dat is gewoon liegen dus. 

FordPrefect schreef op 23-09-2021 om 14:54:

[..]

Dat klopt m.i. niet helemaal. Iemand die overduidelijk ladderzat is, hoor je als barkeeper niet nog een glas in te schenken. Daar heb je wel een verantwoordelijkheid in, niet alleen voor je eigen goede naam.

Als het écht zo was dat het niemand iets uitmaakt hoeveel je gokt / drinkt, dan zou er ook geen strikt beleid zijn op het verkopen en adverteren van dit soort producten en diensten. Maar dat beleid is er wel: kennelijk vinden we als maatschappij dat 'we' een verantwoordelijkheid dragen in de (potentieel schadelijke) keuzes die mensen maken.

Het is niet zo dat het mensen niet uitmaakt, maar het is wel zo dat daar helemaal wordt gekeken naar eigen verantwoordelijkheid. Niemand zal degene die faciliteert op zijn/haar vingers tikken. Het is niet zo dat er met afkeuring en walging naar de barkeeper wordt gekeken, omdat hij iemand een glas gaat inschenken die voor de zevende dag op rij zijn bar binnenstapt. Zoals er vaak wel met afkeuring en walging naar een minnaar wordt gekeken. Ik bedoel het niet lullig, het is puur een observatie. Maar ik ben wel benieuwd naar waar dat verschil in mate van oordeel vandaan komt. Want ja, een affaire kan zeker een huwelijk ontwrichten, maar bij iets als alcoholmisbruik komt minstens net zoveel bedrog en leugens kijken en dat kan ook heel ontwrichtend werken. 

Ik denk wel dat een voorzichtige conclusie kan zijn dat vreemdgaan als de ergste vorm van bedrog wordt beschouwd, de hoogste mate van verraad aan je partner. En dat zo'n mate van bedrog zo heftig is, dat iedereen die daaraan meewerkt (de minnaar die faciliteert, maar ook de vrienden die het wisten maar stilhielden) daar ook een smet van moet dragen. 

ZowatEndan schreef op 23-09-2021 om 15:03:

Dinah dit is topic over vreemdgaan.

Dinah, dit is een topic over vreemdgaan  

En wat wil je hiermee zeggen? 

Dinah schreef op 23-09-2021 om 15:47:

[..]

Want ja, een affaire kan zeker een huwelijk ontwrichten, maar bij iets als alcoholmisbruik komt minstens net zoveel bedrog en leugens kijken en dat kan ook heel ontwrichtend werken.

Oh zeker. Maar stel dat geen enkele verkoper nog wil schenken aan een alcoholist, omdat het z'n leven en dat van z'n omgeving ontwricht.

Op één verkoper na, die niet alleen 'ja' zegt als de alcoholist erom vraagt, maar ook actief contact zoekt om te kunnen schenken.

Denk je dat die verkoper 'neutraal' beoordeeld zal worden?

Oh en w.b. 'de omgeving': hoe zou jij je vrienden aankijken als je erachter kwam dat ze allang wisten dat jij bedrogen werd?

Dinah schreef op 23-09-2021 om 15:51:

[..]

Dinah, dit is een topic over vreemdgaan

En wat wil je hiermee zeggen?

Dat vreemdgaan het onderwerp van discussie is.

Ooo,  sorry had moeten zijn:  ... de topic over vreemdgaan. 

Zal beter controleren wat ik opschrijf.

FordPrefect schreef op 23-09-2021 om 15:57:

[..]

Oh zeker. Maar stel dat geen enkele verkoper nog wil schenken aan een alcoholist, omdat het z'n leven en dat van z'n omgeving ontwricht.

Op één verkoper na, die niet alleen 'ja' zegt als de alcoholist erom vraagt, maar ook actief contact zoekt om te kunnen schenken.

Denk je dat die verkoper 'neutraal' beoordeeld zal worden?

Nee, zeker niet. Die wordt dan ook met de nek aangekeken. Maar blijkbaar zijn we daar maatschappelijk (nog) niet. En tot die tijd concludeer ik wel dat er dus een verschil zit in de mate waarop er met faciliteerders van bedrog wordt omgegaan. Ik denk wel dat alcoholmisbruik minstens zo ontwrichtend werkt als vreemdgaan. Maar ik constateer ook dat we op de emotionele schaal vreemdgaan als hoger verraad beschouwen. 

Een barkeeper kan dus aan een alcoholist gewoon een drankje inschenken zonder uitgekafferd te worden. Iemand bij de Gall & Gall kan gewoon bier verkopen aan iemand die om 10:00 de winkel in komt lopen. Want ja, dat is die zuiplap zijn eigen verantwoordelijkheid toch? Ik als single vrouw die gewoon tralalala haar leven wil leiden en een beetje plezier maken, moet een heel due diligence onderzoek doen om erachter te komen of de man van de datingsite wel echt single is (en dat is soms echt een klus kan ik je uit eerdere persoonlijke ervaringen vertellen haha) om maar niet met labels als 'sloerie' en 'homewrecker' bekogeld te worden. 

Lexus schreef op 23-09-2021 om 15:31:

[..]

Dat was bij jullie niet, jullie hadden de afspraak: ja kan gebeuren, hoef het niet te weten, vind ik een heel ander verhaal

Dat is niet waar. Ik heb het over mijn ex-huwelijk, het was wel degelijk vreemdgaan. 

Wat wordt er slecht gelezen zeg. 

ZowatEndan schreef op 23-09-2021 om 16:02:

[..]

Dat vreemdgaan het onderwerp van discussie is.

Ooo, sorry had moeten zijn: ... de topic over vreemdgaan.

Zal beter controleren wat ik opschrijf.

Nee dat geeft niet. Ik zit je ook maar een beetje te plagen. Maar ik ben me ervan bewust dat vreemdgaan het onderwerp van discussie is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.