Relaties Relaties

Relaties

Wat is privacy?

In het kader om mee het forum levendig te houden lanceer ik ook eens een draadje en vraag aan de hand van een voorbeeld of jullie dit privacy vinden. 

Marthe van K3 heeft een tijdje geleden een kindje gekregen. Natuurlijk geeft Marthe zo veel en zo weinig over haar baby prijs als ze zelf wil. Maar ik vind het wel overdreven dat 'het publiek' nog niet eens mag weten of ze een zoon of een dochter heeft. Voor alle duidelijkheid: ik ben geen extreme K3-fan (ook geen anti-K3 en vind hun liedjes zelfs meestal heel leuk), dus het feit dat ze het niet bekend maakt is niet omdat ik mij persoonlijk genegeerd voel als grote K3-volger. 

Recentelijk dus een artikel gelezen: Marthe wil niet bekendmaken welk geslacht het kindje heeft en wat de naam is. Want - dat is de verklaring waarom - 'de mensen' hebben toch over alles hun mening en ik wil mijn kind daarvoor behoeden. Vooropgesteld, nogmaals, dat Marthe doet wat ze zelf wil, vraag ik me toch af of je de nieuwsgierigheid dan niet alleen aanwakkert. Want het kind zal toch ook naar de dokter moeten waar het met andere mensen in de wachtzaal komt, zal naar de crèche moeten, school, .... Je kan je kind toch niet in een donkere kamer laten opgroeien, alleen al omdat 'de mensen' een mening hebben. Trouwens, over ons allemaal (gewone mensen neem ik aan) zullen anderen ook wel een mening hebben. Dat is normaal.

Vinden jullie dit bij privacy horen of niet?

ps: ik wist geen andere pijler (naast 'overig', maar die vond ik niet) om dit topic op te plaatsen

Ik snap niet waar mensen zich druk over maken. Als zij dat niet wil delen, deelt ze het niet. Het is niet dat mensen er recht op hebben om dit soort denken te weten.

Ja ze heeft een kind gekregen en wil (nog) niet vertellen wat het is.  Helemaal prima voor mij.  Ik ben geen type dat cadeautjes stuurt naar artiesten maar die zullen er vast zijn.  Krijg je 2000 paar blauwe sokjes in en ieneminie maatje, wat heb je daaraan?
Ik was vroeger als kind bekend bij de lokale bevolking in mijn dorp, iedereen wist wie mijn ouders waren, naast wat gemak had ik daar vooral last van. 
Ik snap echt dat zo'n artiest haar kind nog even anoniem wil houden. 

Dat gaat niemand wat aan. Zij willen dat prive houden.

Maar blijkbaar wil je het zelf ook weten, anders open je hier geen topic over

Ik vind deze definitie van privacy wel mooi: het recht om met rust gelaten te worden.

Wat mij betreft valt daar inderdaad onder dat je helemaal zelf mag weten met wie je wat deelt over je pasgeboren kind. Dat dat dan nieuwsgierigheid aanwakkert is het probleem van de ander. Deze mevrouw mag gewoon zelf bepalen wat zij wil delen met de pers.

In het geval van Marthe, is er natuurlijk een voorgeschiedenis want haar zij en haar man hebben al een hele tijd behoorlijke onenigheid met "de boekjes". 
Ik kan er persoonlijk niet wakker van liggen - het is 2025 geslacht/gender zijn onderhand fluïde concepten. En het is gewoon een baby-geen wereldwonder.

Als je bekend bent en je wil iets graag privé houden, trigger je helaas juist weer het omgekeerde effect namelijk dat het dan opeens des te interessanter wordt om te proberen achterhalen. Laat die mensen zou ik zeggen.

Wat mij betreft had ze überhaupt niet bekend hoeven maken dat ze een baby heeft gekregen. Laat die mensen toch. Zingen op een podium en klaar. Privéleven is privé.

Hm ja van mij mag ze wel of niet vertellen over haar baby wat ze maar wil, maar ergens vind ik het toch ook wel weer een beetje overdreven dat ze het geslacht en evt de naam niet wil delen. Ze is toch al op straat gezien met haar baby enzo, dus dat ga je toch niet oneindig geheim kunnen houden en mogelijk wordt het voor de roddelpers nu alleen maar interessanter om er proberen achter te komen en de primeur te hebben.  Maar goed, aangezien ze blijkbaar al genoeg negatieve commentaren heeft gehad, snap ik ook wel weer dat ze liever niet heeft dat mensen de naam van de baby overal gaan afkraken bijvoorbeeld.  

Joh moeten die mensen toch zelf weten, laat lekker gaan!

Soms hoop ik wel dat een bepaald bekend persoon iets meer vertelt over dingen in haar/zijn leven, maar ja, zij kennen mij echt totaal niet, dus snap ik wel dat de belangstelling nogal eenrichtingsverkeer is en ze hebben al belangstelling genoeg dus vinden zij het prettiger om niets te vertellen.

Ik kan me op het moment niet herinneren van wie ik wat zou willen weten, dus het zal voor mij geen diepgevoeld verlangen zijn.

En ik moet zeggen dat ik daar vrij makkelijk overheen kom hoor.

Voor sommigen echter is het weer hun verdienmodel om veel te vertellen. En/of dat vinden ze leuk. Dat moeten ze dan maar doen.

Maakt ze wel gebruik van de boekjes als er een nieuwe plaat is of een concert ?

En is dit privacy of zijn ze boos op de boekjes ?
Komt op mij wat kinderachtig over . Maar goed ik lees geen boekjes . 
En wat weet ik dan . Goh ze heeft een zoon . Sam . Nou leuk .

misschien wil ze haar kind genderneutraal opvoeden?

Was dit nu een draadje om het over de privacy te hebben? Of om hier lekker te kunnen roddelen? 

Roos57 schreef op 05-06-2025 om 17:08:

Maakt ze wel gebruik van de boekjes als er een nieuwe plaat is of een concert ?

Wat een venijnige, onaardige reactie. Als je goed kunt zingen en graag platen wilt verkopen hoef je je ziel nog niet aan de duivel te verkopen en gaat je recht op privacy niet direct het riool in.

Ik ben geen fan, maar ik volg ze enigszins. Het was mij nog niet eens opgevallen dat ik deze informatie nog niet gedeeld had gekregen. Het is niet mijn recht om dat te weten. Ik vind het volledig aan haar om te bepalen wat ze wanneer deelt. Over een maand weet niemand meer dat ze die informatie niet hebben. 

Vergeet ook niet dat ze hiervoor een relatie heeft gehad waar alles in de the picture stond en waar iedereen een mening over had. Ik kan me voorstellen dat dat ook wel vormt. Bovendien heeft ze het zelf ook heel moeilijk gehad met iedereen die haar niet mooi genoeg vond en dat heeft genoeg met haar gedaan. Ze zal weten dat het bij haar beroep hoort, maar ik kan me ook indenken dat je dan liever hebt dat het ook daarbij blijft. En zo min mogelijk bij je privé.

En als je dan in de wachtkamer bij de dokter zit en Marthe zit daar met het kind, neem ik toch aan dat de meeste mensen 1) belangrijkere dingen aan hun hoofd hebben en 2) het fatsoen hebben om geen foto's en verslag van het kind van Marthe te publiceren. Zo niet, dan gaat diegene de grens van privacy vér over. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.