Relaties Relaties

Relaties

Wanneer laat je een vriendin vallen

Frisdrank1972 schreef op 25-09-2025 om 17:32:

Gisteren had ze weer gebeld. Na een kwartier wilde ik het afkappen, maar ze bleef maar zeggen dat het heel belangrijk was en dat ze iets kwijt moest. En weer een half uur verder. Toen heb ik uiteindelijk gewoon opgehangen. Dan belt ze binnen een paar minuten 3 keer terug en als ik dan niet opneem gaat ze beginnen met appen. Ik word er niet goed van. Elke keer als ik het probeer af te kappen speelt zij weer het slachtoffer die niemand meer heeft behalve ik. Wat ik ook wel snap. Haar huwelijk en affaire zijn beide zo goed als beeindigd. Maar toch ze put mij helemaal emotioneel uit.

Daar zijn psychologen voor bedoeld. Stuur haar naar de huisarts.

Heb je haar verteld wat je hier schrijft, dat het te uitputtend voor je is? Of heb je alleen gezegd dat je ging ophangen? 

Dit is geen wederkerige vriendschap meer. Ze gebruikt je als hulplijnmedewerker die ze úren per week op momenten die zij bepaalt kan belasten met haar ellende. Ze moet beseffen wat dat met jou doet. Ik zou haar eerlijk vertellen dat het contact je leegzuigt en dat je daarom jullie vriendschap anders wil vormgeven of wil verbreken. 

Dat ze verder niemand meer heeft, is verdrietig. Maar het is absurd dat ze vindt dat jij daarom 24/7 voor haar klaar moet staan. 

MRI

MRI

26-09-2025 om 11:39

Echt hoor, ik heb dit ook gedaan voor een vriendin: zelfde situatie: zij zwaar verliefd op een getrouwde klo#tzak en iedere keer moest ze haar hart weer uitstorten. En ik dacht elke keer: 'nu moet ik er echt voor haar zijn, want nu gaat ze het echt uitmaken met hem'. En dan lag ze na een week weer te knarren met die gast. Lees wat ik hierboven/onder schrijf (zal mijzelf nog even quoten) :Zeg tegen haar dat ze door die affaire in een soort verslavingsdynamiek terecht gekomen is volgens jou. Ze is verslaafd geraakt aan de spanning met die man (dat krijg je bij roller coaster relaties) en dat nu voor liefde aanziet. En dat ze die verslaving steeds maar wil voeden door er over te blijven praten en klagen met jou. Geef aan dat je daar geen oordeel over hebt maar dat je het gevoel hebt dat je door maar het 'dumpputje' te blijven haar niet helpt. Integendeel het voedt juist de verslaving en dat wil je niet. En dat je daarnaast ook het niet meer op kan brengen omdat het geen echte hulp is maar het in stand houden van een ongezonde dynamiek.
Als ik je laatste bericht lees, zeg ik: zeg dit tegen haar en dat je een tijdje geen contact wil. Houd je daar ook aan. 

Nehalennia schreef op 25-09-2025 om 22:47:

[..]

Wat is er met je zelfbeeld dat je dit incasseert van iemand? Jouw emotioneel welzijn is toch veel belangeijker dan haar behoefte om te dumpen? Je wordt bespeeld en gemanipuleerd, en dat realisseer je je ook. Korte metten mee maken, normale volwassen mensen blijven niet bellen als je ophangt. Ik ben niet van het blokkeren doorgaans, maar dit lijkt me bij uitstek zo'n situatie waarin dat wel een goed idee is.

Hier 100% mee eens                                                                                                                                                                 Het doet me,helaas,sterk denken aan wat ik iemand eens hoorde zeggen. "Als dit je vrienden zijn ,ben ik blij dat ik je vijanden niet ken". Maar ok, jij kent haar mss/hopelijk heel anders..😒.

DeOnbekende schreef op 25-09-2025 om 22:02:

[..]

Nee, want ze schrijft stellig over wat de vriendin voelt terwijl ze die vriendin niet kent. Bullshit dus 😊

Misschien moet je het laatste bericht van TO eens lezen. Het staat vlak boven deze reactie van jou. 

yette schreef op 26-09-2025 om 18:05:

[..]

Misschien moet je het laatste bericht van TO eens lezen. Het staat vlak boven deze reactie van jou.

Misschien moet jij niet zo lopen draaikonten: toen jij reageerde, was die reactie nog niet geschreven en dus was jouw oordeel nergens op gebaseerd.

Frisdrank1972

Frisdrank1972

30-09-2025 om 15:20 Topicstarter

Ik ben er ook achtergekomen dat ik geen excuus meer moet geven als ik niet met haar wil praten. Want dan gaat ze mijn reden ontkrachten en zit ik nog met haar aan de telefoon. Het liefst zou ik gewoon tegen haar willen schreeuwen dat ze mij met rust moet laten. Maar dat durf ik dan weer niet. Het beste wat ik kan doen is haar negeren. Ook al heeft ze er een handje van om ongevraagd langs te komen. Misschien ben ik wel te veel een pleasure en ben ik te beleefd om haar helemaal uit mijn leven te verbannen.

Frisdrank1972 schreef op 30-09-2025 om 15:20:

Ik ben er ook achtergekomen dat ik geen excuus meer moet geven als ik niet met haar wil praten. Want dan gaat ze mijn reden ontkrachten en zit ik nog met haar aan de telefoon. Het liefst zou ik gewoon tegen haar willen schreeuwen dat ze mij met rust moet laten. Maar dat durf ik dan weer niet. Het beste wat ik kan doen is haar negeren. Ook al heeft ze er een handje van om ongevraagd langs te komen. Misschien ben ik wel te veel een pleasure en ben ik te beleefd om haar helemaal uit mijn leven te verbannen.

Maar je bent dus ook niet duidelijk.

Zeg dat ze je met rust moet laten als je reden niet geaccepteerd wordt. En hang dan op.

En dat als een grammofoonplaat met een kras herhalen met de melding dat je haar bij een volgende keer blokkeerd.

En dat ook doen.

Waarom durf je dat niet? Zij durft jouw lastig te blijven vallen, en overruled je wanneer jij jouw grenzen aangeeft.

Wat heb je te verliezen met een keer schreeuwen? (Geen geweld gebruiken natuurlijk.) Een keertje lekker schreeuwen kan goed opluchten.

En schijnbaar komt de normale gesprek toon niet goed binnen. win-win.

Wat zegt ze om jou redenen te ontkrachten? Bijzonder gedrag wel. Niet in staat, ook al is ze het er niet mee eens, om jou aangeven grenzen te respecteren...

Net zoals ze de onzichtbare, maar voor de meeste mensen invoelbaar grens van die getrouwde vrouw niet respecteerde. Dat is namelijk ook toe-eigenen van iemand die al bezet is....grenzeloos en egoïstisch gedrag. 

Ik zou haar een duidelijk appje sturen dat ze op die dag langs mag komen en 1x per week bellen, omdat ze teveel druk op jou legt momenteel en hoe vervelend ook, dat je dat niet trekt momenteel....iets meer afstand wilt.

Sommige mensen gaan over grenzen die voor anderen normaal zijn en het wordt nog moeilijker als die mensen je vervolgens niet willen of kunnen begrijpen als je aangeeft dat het je teveel wordt. 

Wil je de vriendschap helemaal verbreken of wil je een pauze inlassen? 

In dat laatste geval zou je nog kunnen proberen wat ik je in mijn eerste reactie al adviseerde: 'een keer je telefoon niet opnemen en haar een appje sturen: 'Sorry, heb ff tijd voor mezelf nodig. Bel je wel als ik er weer tegen kan'. Mocht ze je dan nog steeds niet serieus nemen, je blijven bellen en appen, over je heen blijven lopen door jouw argumenten te gaan ontkrachten, geef dan kort en duidelijk aan dat het gaat om JOUW gevoel en dat JIJ voor JEZELF een grens stelt. En wees daarin dan ook consequent: voorkom (tijdelijk?) elk contact. 

Maar eerlijk gezegd denk ik dat je al duidelijk genoeg bent geweest. Het ligt niet aan jou of aan je manier van communiceren. Mededelen dat je geen tijd, zin of puf hebt, kan ook op jouw vriendelijke manier. Ze heeft je gehoord, maar ze lijkt zichzelf belangrijker te vinden. 

Als je haar uit je leven wil verbannen, hoef je echt niet te schreeuwen. Je kan ook (nog eens) vriendelijk zeggen dat ze je ècht met rust moet laten. Maar dan moet je haar vervolgens ook consequent negeren of zelfs blokkeren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.