Relaties Relaties

Relaties

Wanneer laat je een vriendin vallen

MRI

MRI

23-09-2025 om 19:52

Ik zou het volgende zeggen/doen: Zeg tegen haar dat ze door die affaire in een soort verslavingsdynamiek terecht gekomen is volgens jou. Ze is verslaafd geraakt aan de spanning met die man (dat krijg je bij roller coaster relaties) en dat nu voor liefde aanziet. En dat ze die verslaving steeds maar wil voeden door er over te blijven praten en klagen met jou. Geef aan dat je daar geen oordeel over hebt maar dat je het gevoel hebt dat je door maar het 'dumpputje'  te blijven haar niet helpt. Integendeel het voedt juist de verslaving en dat wil je niet. En dat je daarnaast ook het niet meer op kan brengen omdat het geen echte hulp is maar het in stand houden van een ongezonde dynamiek. Dat je haar niet in de steek wil laten maar ook niet wil bijdragen aan iets wat haar heling in de weg staat. En als zij aangeeft het niet te kunnen laten erover te praten dat het misschien beter is elkaar een tijdje niet te zien. Dan kan zij bijvoorbeeld met een professional gaan praten om eea te verwerken. 

Hoewel je zegt dat je een goede vriendin hebt komt het me voor dat jullie niet veel met elkaar hebben. Jullie vriendinnenrelatie is niet tegen stress opgewassen.

Want natuurlijk kan iemand getrouwd zijn, in dat huwelijk niet heel erg gelukkig zijn, en dan iemand tegenkomen die haar ideale levensgezel lijkt te zijn. Uit opwinding, blijdschap en onervarenheid doet ze een stap die onvoorzichtig is: ze verbrandt alle schepen achter zich en maakt de sprong. En dat blijkt dan niet goed uit te pakken. Natuurlijk was het geen fraaie vertoning, maar mensen gaan nu eenmaal voor hun geluk. Liefde is mooi maar ook wreed. Je wordt gekozen en je bent samen, je wordt afgedankt omdat de liefde is gestopt en dan ben je weer alleen. Hoort gewoon bij het leven.

Het feit dat jij zegt dat zoiets jou niet zou overkomen: kennelijk ben je single of heel gelukkig getrouwd dus trouw is nooit zo op de proef gesteld bij jou als bij haar dus je kan nu wel beweren dat je dat beter zou doen dan je vriendin onder gelijke omstandigheden, maar dat is niet te bewijzen.

Dat ze twee uur tegen je aanpraat komt vermoedelijk omdat ze wel de indruk heeft dat je graag luistert (want je onderbreekt haar niet), maar toch niet het respons geeft waaruit ze steun ervaart, dus ze gaat door in de hoop dat je haar toch gaat begrijpen. 

Jij wil haar overtuigen van jouw moreel juiste standpunt en zij wil begrepen worden gewoon zoals ze is.

Beiden lijken niet in huis te hebben wat die ander nodig heeft.

Wil je minder contact, zeg dat haar dan, op een zo pijnloos mogelijke manier. Zelf vind ik de indirecte manier het beste: het spijt je zo vreselijk maar je hebt geen tijd momenteel. Of je bent zelf moe en moet wat ontspannen. Als je dat enkele malen consequent zegt dan gaat het tot haar doordringen dat je niet zo geïnteresseerd in haar bent als ze dacht. Anders had je wel tijd gemaakt. Je breekt dan ook niet definitief de relatie af maar die zal alleen wat bekoelen. Misschien leert ze er wel van dat je sommige dingen beter in je eentje kan verwerken.

ik heb zo iemand weleens geblokkeerd online. Toen ik die persoon na een paar weken weer deblokeerde, ging het geklaag gewoon verder, zonder zelfs maar een vraag waar ik al die weken heen was ofzo. Toen wist ik het echt helemaal zeker, die was teveel op zichzelf gefocust.

Als het voorheen echt een goede vriendin was dan zou ik vooral eerlijk aangeven waar je tegenaan loopt momenteel.
Iemand gaan ghosten vind ik echt een no-go. 

Zeespiegel schreef op 24-09-2025 om 06:42:

ik heb zo iemand weleens geblokkeerd online. Toen ik die persoon na een paar weken weer deblokeerde, ging het geklaag gewoon verder, zonder zelfs maar een vraag waar ik al die weken heen was ofzo. Toen wist ik het echt helemaal zeker, die was teveel op zichzelf gefocust.

Hahaha hierom moest ik lachen

tja, hoe lullig misschien ook, maar deze vriendin is kennelijk alleen maar bezig met eenrichtingsverkeer. Als ze je meerdere keren per week belt, en dan gesprekken van meer dan 2 uur.....dat is toch niet normaal? Ik zou toch adviseren om bot te zijn, en precies haar dit vertellen wat je nu tegen ons zegt. Hopelijk gaan dan haar ogen open, en zo niet....dan heeft zij pech, en niet jij. Aub denk om jezelf, zoiets is slopend

lavande! schreef op 25-09-2025 om 00:00:

tja, hoe lullig misschien ook, maar deze vriendin is kennelijk alleen maar bezig met eenrichtingsverkeer. Als ze je meerdere keren per week belt, en dan gesprekken van meer dan 2 uur.....dat is toch niet normaal? Ik zou toch adviseren om bot te zijn, en precies haar dit vertellen wat je nu tegen ons zegt. Hopelijk gaan dan haar ogen open, en zo niet....dan heeft zij pech, en niet jij. Aub denk om jezelf, zoiets is slopend

Maar waarom direct bot? Je kunt toch ook zeggen "vrouw, ik begrijp dat je vreselijk veel aan je hoofd hebt en ik vind het fijn dat je dat bij mij kwijt durft, maar ik merk dat het belastend voor mij wordt om meerdere keren per week 2 uur te bellen. Ik wil er graag voor je zijn, maar hoe kunnen we dat insteken op een manier die voor ons allebei goed werkt?"

Passief-agressief gedrag en botte afwijzing hoort in mijn ogen niet thuis in een vriendschap. Kwetsbaarheid en eerlijkheid wél. 

DeOnbekende schreef op 25-09-2025 om 00:51:

[..]

Maar waarom direct bot? Je kunt toch ook zeggen "vrouw, ik begrijp dat je vreselijk veel aan je hoofd hebt en ik vind het fijn dat je dat bij mij kwijt durft, maar ik merk dat het belastend voor mij wordt om meerdere keren per week 2 uur te bellen. Ik wil er graag voor je zijn, maar hoe kunnen we dat insteken op een manier die voor ons allebei goed werkt?"

Passief-agressief gedrag en botte afwijzing hoort in mijn ogen niet thuis in een vriendschap. Kwetsbaarheid en eerlijkheid wél.

tja, waarom bot? vraag je mij....ik ga van het topic uit, waarin ze zelf aangeeft dat het gesprek puur eenrichtingsverkeer is, en dat er nooit een vraag terugkomt. Dat is in mijn ogen dan erg belastend voor TO en daarom adviseer is om bot te zijn, in ieder geval eerlijk aan te geven dat dit is wat het met die ander doet. En als ik TO zo lees, dan begrijp ik dat ze zelf ook een einde aan deze vriendschap wil maken. Niet alle vriendschappen zijn leuk, er moet wel een band zijn, en eenrichtingsverkeer is enorm belastend. ik heb dit ook meegemaakt, wel andere context, maar het heeft me jaren gekost om hiervan los te raken. Daarna, na de breuk, voelde het als een opluchting

ik heb in een soortgelijk geval niet altijd de telefoon opgenomen. Ik wilde er wel voor haar zijn, maar niet zo vaak zo lang aan de telefoon zitten, 
Dit was een fase waar de vriendin doorheen moest. Ik ben blij dat ik mijn vriendschap met haar niet heb afgebroken hiervoor, daarvoor is ze me te dierbaar. 

TO: ik lees in jou openingspost dat het met deze vriendin altijd eenrichtingsverkeer is, klopt dat? Of was ze voor, deze zelfgecreerde drama, wel een leuke en fijne vriendin met ook interesse in jou?

Dat is even belangrijk om helder te hebben voor jezelf.

Is deze situatie altijd zo geweest, dan kan je je serieus afvragen of dit 'vriendschap' is.

Is dit anders wel een fijne vriendin, dan kan je haar, met respect voor haar gevoelens, aangeven dat deze situatie te belastend voor jou is, maar je er wel voor haar wilt zijn en dan bijv een voorstel doen voor een dag en tijd om te bellen of af te spreken wekelijks.
Dit zou ik appen op een duidelijke maar vriendelijke manier, zodat ze het even kan laten bezinken .

Dan lees ik ook nog, dat je je uitspreekt over 'verschil in waarden en normen in relaties' en dat zij keuzes gemaakt heeft in haar relatie waar jij niet achter staat en dat deze 'keuze en daarvan nu de gevolgen' botsen met jou waarden en normen en overtuigingen'. 
En dat laatste dat kan nog wel eens het grootste struikelblok worden, want dat maakt dat je haar 'drama' als zeer belastend ervaart.

Wat te doen? Nadenken over beide punten en een afweging maken waar jij achterstraat.

DeOnbekende schreef op 23-09-2025 om 16:47:

[..]

Uiteraard, maar ik geef wel even aan dat het onzin is wat je schrijft.

Nee. Je geeft aan dat JIJ het onzin vind wat ze schrijft. 

Frisdrank1972

Frisdrank1972

25-09-2025 om 17:32 Topicstarter

Gisteren had ze weer gebeld. Na een kwartier wilde ik het afkappen, maar ze bleef maar zeggen dat het heel belangrijk was en dat ze iets kwijt moest. En weer een half uur verder. Toen heb ik uiteindelijk gewoon opgehangen. Dan belt ze binnen een paar minuten 3 keer terug en als ik dan niet opneem gaat ze beginnen met appen. Ik word er niet goed van. Elke keer als ik het probeer af te kappen speelt zij weer het slachtoffer die niemand meer heeft behalve ik. Wat ik ook wel snap. Haar huwelijk en affaire zijn beide zo goed als beeindigd. Maar toch ze put mij helemaal emotioneel uit.

lientje69 schreef op 25-09-2025 om 13:22:

[..]

Nee. Je geeft aan dat JIJ het onzin vind wat ze schrijft.

Nee, want ze schrijft stellig over wat de vriendin voelt terwijl ze die vriendin niet kent. Bullshit dus 😊

Frisdrank1972 schreef op 25-09-2025 om 17:32:

Gisteren had ze weer gebeld. Na een kwartier wilde ik het afkappen, maar ze bleef maar zeggen dat het heel belangrijk was en dat ze iets kwijt moest. En weer een half uur verder. Toen heb ik uiteindelijk gewoon opgehangen. Dan belt ze binnen een paar minuten 3 keer terug en als ik dan niet opneem gaat ze beginnen met appen. Ik word er niet goed van. Elke keer als ik het probeer af te kappen speelt zij weer het slachtoffer die niemand meer heeft behalve ik. Wat ik ook wel snap. Haar huwelijk en affaire zijn beide zo goed als beeindigd. Maar toch ze put mij helemaal emotioneel uit.

Dan zeg je dat ze nog 5 minuten krijgt. En dat je daarna ophangt en dat appen geen antwoord op gaat leveren. 

Als ze dan binnen 5 minuten niet klaar is, dan melden dat de 5 minuten om zijn en ophangen. Over een week mag ze het weer proberen.

Frisdrank1972 schreef op 25-09-2025 om 17:32:

Wat is er met je zelfbeeld dat je dit incasseert van iemand? Jouw emotioneel welzijn is toch veel belangeijker dan haar behoefte om te dumpen? Je wordt bespeeld en gemanipuleerd, en dat realisseer je je ook. Korte metten mee maken, normale volwassen mensen blijven niet bellen als je ophangt.  Ik ben niet van het blokkeren doorgaans, maar dit lijkt me bij uitstek zo'n situatie waarin dat wel een goed idee is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.