Relaties
Frisdrank1972
23-09-2025 om 10:22
Wanneer laat je een vriendin vallen
Ik heb een goede vriendin die ik al een aantal jaar ken. Haar leven is de laatste tijd erg problematisch geworden. Om een lang verhaal kort te maken ze heeft haar huwelijk op het spel gezet voor een getrouwde man. Deze man bleef toch liever bij zijn eigen vrouw en nu zit mijn vriendin met de gebakken peren. En naar haar verhalen luisteren en haar advies geven kost mij gewoon te veel tijd. Ze belt mij de laatste tijd meerdere keren per week op en blijft soms meer dan 2 uur aan de lijn. En ze vraagt nooit hoe het met mij is. Het is altijd eenrichtingsverkeer met haar. Deze vriendschap voelt bijna als een parttime job. Ik snap dat haar leven nu erg complex is, maar ze heeft het er zelf naar gemaakt. Ik voel mij echter erg lullig dat ik haar nu wil laten vallen. Heeft iemand advies?
Ginevra
23-09-2025 om 10:44
Heb je al eens een grens gesteld?
Het lijkt lief om geen grenzen te stellen, maar het gevolg is dat je de vriendschap nu helemaal niet meer ziet zitten en dan is ze dus zometeen een vriendin kwijt. Misschien haar de kans geven om haar veeleisende aandachtzoekerij te matigen?
"Hey Anne, ik snap dat je heel erg met de situatie zit en dat je het er graag uitgebreid over wil hebben. Maar dit kost me nu teveel tijd en energie. Ik stel voor dat we één keer per week bellen en dan vind ik het fijn als we ook kunnen praten over de dingen die míj bezighouden". Hoe zou ze daarop reageren?
Meesje
23-09-2025 om 10:49
Ik zie 3 problemen
- Het kost te veel tijd. Meerdere keren per week 2 uren naar haar luisteren.
- Het is een richtingsverkeer.
- Je keurt haar gedrag en keuzes af en wil er niks mee te maken hebben.
Als3 voor jou zwaar weegt en je kunt daar niet bevriend mee zijn dan houdt het op. Over 1 en 2 zou je ook het gesprek aan kunnen gaan.
Roos57
23-09-2025 om 12:06
jeetje haar laten vallen.
Tips ?
Beste Yvon mij niet meer bellen.
Blokkeren die hap !
yette
23-09-2025 om 12:52
Ze heeft jou niet nodig voor advies. Ze heeft aandacht en bevestiging nodig en het maakt haar niet zoveel uit wat dat met de mensen om haar heen doet.
Als je desondanks wil proberen jullie vriendschap te redden, zou ik òf bespreken wat je dwars zit òf eea duidelijk maken door een pauze in te lassen. Kwestie van een keer je telefoon niet opnemen en haar een appje sturen: 'Sorry, heb ff tijd voor mezelf nodig. Bel je wel als ik er weer tegen kan'.
DeOnbekende
23-09-2025 om 14:48
yette schreef op 23-09-2025 om 12:52:
Ze heeft jou niet nodig voor advies. Ze heeft aandacht en bevestiging nodig en het maakt haar niet zoveel uit wat dat met de mensen om haar heen doet.
Als je desondanks wil proberen jullie vriendschap te redden, zou ik òf bespreken wat je dwars zit òf eea duidelijk maken door een pauze in te lassen. Kwestie van een keer je telefoon niet opnemen en haar een appje sturen: 'Sorry, heb ff tijd voor mezelf nodig. Bel je wel als ik er weer tegen kan'.
Jij kent de vriendin van TO, begrijp ik?
Mensen die in de shit zitten, hebben over het algemeen niet zo veel ruimte voor iets anders dan die shit. Je kunt gewoon jouw behoeften met haar bespreken. Een vriendin laten vallen omdat ze met haar ellende veel ruimte inneemt, vind ik nogal onsympathiek.
yette
23-09-2025 om 15:08
DeOnbekende schreef op 23-09-2025 om 14:48:
[..]
Jij kent de vriendin van TO, begrijp ik?
Mensen die in de shit zitten, hebben over het algemeen niet zo veel ruimte voor iets anders dan die shit. Je kunt gewoon jouw behoeften met haar bespreken. Een vriendin laten vallen omdat ze met haar ellende veel ruimte inneemt, vind ik nogal onsympathiek.
Dat begrijp je fout.
DeOnbekende
23-09-2025 om 15:14
yette schreef op 23-09-2025 om 15:08:
[..]
Dat begrijp je fout.
Oh nou, in dat geval was je reactie nergens op gebaseerde onzin. Handig om te weten voor TO.
yette
23-09-2025 om 15:28
DeOnbekende schreef op 23-09-2025 om 15:14:
[..]
Oh nou, in dat geval was je reactie nergens op gebaseerde onzin. Handig om te weten voor TO.
Zullen we TO zelf laten bepalen welke reacties zij waardevol vindt en welke niet?
Nick90
23-09-2025 om 16:16
M'n pa zei altijd dat je anderen moet behandelen zoals je zelf behandeld wil worden.
Ginevra
23-09-2025 om 16:29
Kwestie van een keer je telefoon niet opnemen en haar een appje sturen: 'Sorry, heb ff tijd voor mezelf nodig. Bel je wel als ik er weer tegen kan'.
Dan zou je mij kwijt zijn, maar misschien is dat exact je bedoeling. Wat een rottige manier om je grens aan te geven. Je hoeft niet meteen een trap te verkopen als iets je teveel wordt. Zie mijn vorige bericht.
DeOnbekende
23-09-2025 om 16:47
yette schreef op 23-09-2025 om 15:28:
[..]
Zullen we TO zelf laten bepalen welke reacties zij waardevol vindt en welke niet?
Uiteraard, maar ik geef wel even aan dat het onzin is wat je schrijft.
Grindelwald
23-09-2025 om 18:13
Je hoeft niet altijd de telefoon op te pakken wanneer ze jou belt. En je hoeft ook niet meteen op haar appjes te reageren. Mocht ze je nadat je niet oppakt gaat appen.
Ik zou dus op deze manier wat afstand nemen.
Kijken of dat werkt.
yette
23-09-2025 om 18:26
Ginevra schreef op 23-09-2025 om 16:29:
[..]
Dan zou je mij kwijt zijn, maar misschien is dat exact je bedoeling. Wat een rottige manier om je grens aan te geven. Je hoeft niet meteen een trap te verkopen als iets je teveel wordt. Zie mijn vorige bericht.
TO schrijft in de OP: 'Ik voel mij echter erg lullig dat ik haar nu wil laten vallen. Heeft iemand advies?'
Ik begrijp uit de OP dat ze geen zin meer in die vriendin heeft. Om meerdere redenen. Ze voelt zich echter schuldig om haar nu te laten vallen vanwege de pijnlijke timing. Met andere woorden: 'Wanneer (op welk moment) laat je een vriendin vallen?'
Althans, dàt is hoe ik de OP begrijp.
Ze vraagt volgens mij niet hoe ze haar vriendschap weer evenwichtig zou kunnen krijgen, wat anderen er blijkbaar uit halen. Een vraag waarop je veel gezelliger en opbouwender kan reageren dan op de vraag die ik lees: hoe en wanneer kan ik mijn vriendschap het beste beëindigen?
Maar ik kan het mis hebben hoor.
Ginevra
23-09-2025 om 19:13
yette schreef op 23-09-2025 om 18:26:
[..]
TO schrijft in de OP: 'Ik voel mij echter erg lullig dat ik haar nu wil laten vallen. Heeft iemand advies?'
Ik begrijp uit de OP dat ze geen zin meer in die vriendin heeft. Om meerdere redenen. Ze voelt zich echter schuldig om haar nu te laten vallen vanwege de pijnlijke timing. Met andere woorden: 'Wanneer (op welk moment) laat je een vriendin vallen?'
Althans, dàt is hoe ik de OP begrijp.
Dan snap ik wat beter waar je reactie vandaan komt. Maar dat is niet hoe ik het lees. Ik lees het als een veel te groot beslag van vriendin op de tijd en beschikbaarheid van TO. En dat ze eerder niet de grens heeft aangegeven, en nu op het punt van ontploffen staat. Maar dat dat wel vanwege de huidige situatie is, vandaar dat ik zeg: geef de grens aan in plaats van meteen een bom op de vriendschap te gooien.
Maar goed, ook ik kan het mis hebben.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.